traduire

vrijdag 20 december 2013

de totaal verkeerde aankoop

Gisteren ben ik totaal onverwachts met Jan naar Cahors gereden.
Hij wou een keukenkastje kopen. Of eerder zo'n roltafeltje waar je iets op kan zetten of waar je iets kan op bereiden, en dan met een lade in en verschillende ijzeren netjes.
Ja, daar had ik ook reeds dikwijls naar staan kijken en dat wist hij.
Dus wou hij me als het ware verrassen door te vragen : "Zin om naar Cahors te gaan en zo'n houten stel te gaan kopen? Ik ben gisteren eens naar de prijzen gaan vragen. Enz enz enz..."

"Bah ja, waarom niet. En gaan we dan meteen daarna iets eten in de Lamparo?"

Allez vooruit, wij weg.

En we hebben de bijzettafel gekocht.
En ze is mooi.

Maar daar waar ik ze wou plaatsen stond een hoge houten IKEA stoel.
Zes of zeven jaar geleden wou en moest ik zo'n stoel hebben.
Vraag me niet waarom, maar ik wou dat hebben.
En sindsdien gebruik ik, of liever gezegd Jan, die stoel éénmaal per maand als ik Jan's haar afknip.
Dat is de juiste hoogte om dat te doen.En je kan hem plooien ook, handig vond ik dat toen!
Maar dat was niet de reden waarom ik die stoel wou.
Nogmaals, ik weet niet waarom.
Sindsdien staat dat ding dus achter een bijzettafel die nu dus vervangen wordt door een heuse mooie nieuwe bijzettafel met ijzeren blad en al.

Thuisgekomen na ons romantisch dineetje, zet Jan de tafel op zijn plaats.
"En nu ga je die stoel die je moest en zou hebben, maar ik weet begot niet waarom, op een andere plaats zetten hé!"

De manier waarop hij dat dan zegt doet me volledig over de rooie gaan.
Hij heeft zo zijn manier van dingen te zeggen, dat wil je niet weten.

Soit.
Ik begin onmiddellijk te steigeren : "die stoel blijft daar staan!".

Lachend liep Jan weg.
En daar stond ik dan.
Ik kon niets anders dan aan mezelf toegeven dat die stoel een miskoop was.
Maar ja, ik kan zo'n stoel toch niet op het groot vuil gaan zetten?

Vanmorgen kwam Geneviève, degene die wel nog werkt om de kost te verdienen .
Ik vroeg haar : " Sauvez-moi Geneviève, où est-ce que je peux mettre cette f... chaise, de telle façon qu'elle est hors de notre vue?"
Zij wist het wel, daar waar de trapladder stond namelijk.
Onmiddellijk het ding op die plaats gezet .

Jan heeft nog niet gezien dat de stoel verdwenen is.
Als hij er straks naar vraagt , antwoord ik waarschijnlijk, mezelf kennende : "Welke stoel?"

1 opmerking:

  1. Ik ken DE stoel... heb er hier zelf zo'n twee staan...ook altijd in de weg... zucht

    BeantwoordenVerwijderen