traduire

vrijdag 25 juli 2014

a hard nut to crack !!!!




Het is me het maandje wel !
Alles begon met een het grote onderhoud van Jan's Jeep ( Nissan) : de factuur viel wonder boven wonder mee, ik wil ervan af zijn, maar zoiets als 350 EURO.
Was dat een meevaller zeg.
Jan goedgemutst, je houdt het niet voor mogelijk.
Maar zie, een weekje of zo nadien gaat er een oranje lichtje flikkeren op het dashbord .
In de garage werd de auto aan de computer gezet: het is de roetfilter.
Tja, ze gingen proberen om na een herprogrammatie het lampje uit te kunnen zetten.
125 EURO. Lampje uit.
Een week later brandt het lampje opnieuw oranje en er is zelfs een tweede lampje oranje beginnen kleuren.
Bovendien, de claxon gaat als je de cruise control wil opzetten en die kan je überhaupt niet meer gebruiken...
Garage : tja, je zou een paar honderd kilometers moeten doen en met wat geluk vliegt de prop eruit.
Jan gaat naar Brive rijden.
Een hobby kan je dat niet noemen, wat is er saaier dan op de autostrade rijden met oranje lampjes die branden, waarbij je hoopt dat die zullen uitdoven en vooral, dat ze niet rood zullen beginnen gloeien...
Maar zie, de lampjes bleven in de Nederlandse kleur branden.
Pech and a hard nut to crack, vermits een nieuwe roetfilter ...1500 EURO ( plaatsing inbegrepen) zal kosten.
Slik.
"Het is mijn eerste diesel, maar meteen ook mijn laatste !"
"Ik koop nooit nog zo'n dure wagen !"
"'t Is om te rotten , ik ben er ziek van!"
Bedenkelijk en met een hangende lip die mij in catastrofale momenten typeert bekijk ik Jan.
Ocharme, denk ik, zijn auto.
We hebben bijna een week moeten wachten op de vervangingsfilter die niet voorradig was en vandaag mocht de auto naar de garage.
De garagist heeft juist gebeld: "Nous rencontrons un petit problème" : er zijn twee buizen van de échappement verkoold en die
moeten vervangen worden.En die zijn niet voorradig.
Dus blijft de auto in de garage.

Ik zal er geen tekening bij maken, maar er werd hier gevloekt en de straffe uitspraken logen er niet om.
"Jou doet dat niks natuurlijk?", zegt Jan, duidelijk geërgerd door mijn ZEN houding.
"Maar Jan toch, we hebben nog een auto, dus we kunnen rijden, terwijl je niet rijdt verbruik je ook niks , wat is daar nu erg aan?"

Verleden week werd de septische drainage hersteld, ook a hard nut to crack, waarvan we de factuur nog niet hebben gekregen.

Maar, het was vlug gefixt en bovendien heeft het vandaag maar liefst 17 liter geregend op een zestal uren tijd en er is geen water door het dak gesijpeld...dat is toch goed nieuws? 't Is te zeggen, dat hoor ik mezelf tegen Jan troostend zeggen.
Maar ik denk dat het niet veel uithaalt.
"We moeten besparen, bezuinigen, het kalmer aan doen. We moeten iets doen !" is Jan's reactie.

Kortom, too many hard nuts to crack deze week.