traduire

woensdag 18 september 2013

Orange en zijn tariefplannen

In feite was mijn vorige blogverhaal met die sketch van "Becky" helemaal op zijn plaats want eergisteren kreeg ik van hetzelfde laken een broek.
Chris, een vriendin van Rita ( van André nietwaar) vertelde gisteren wat ze allemaal deed tijdens de week, nu haar pensioen was ingegaan. En toen ze ons dat allemaal aan het uitleggen was, bleef ik al helemaal "vasthangen" op haar maandag-dag.
Want op maandag doet Chris helemaal niets.
Hiermee bedoelt ze uietraard, niets noemenswaardig om vernoemd te worden, maar voor haar heel belangrijk want ze "moet" niets doen.
Maandagmorgen stond ik volledig in die overtuiging op, maar dat was buiten de Jan gerekend.
Ik was na het ontbijt, de wandeling met de honden en een skype moment met Aude en Gust, die ondertussen kan stappen, gezellig mijn krant op de ipad aan het lezen, tasje koffie erbij en de maandag kon niet meer stuk.
Jan kwam binnen en zei heel fijntjes : "Sjoe, als je dan eens zou willen bellen naar Orange om dat niew tarief voor mij aan te vragen".
En zijn woorden waren nog niet uitgesproken of ik ging al helemaal over de rooie.
Je kan je namelijk niet inbeelden wat dat betekent.

Men zegge en schrijve maandag 9 uur.

Eerst zoek je op internet naar Orange.
Dan espace client.

Dan krijg je al je telefoonnummers die je hebt en internet en TV en vaste lijn en mobiele lijnen, je naam en die van je levenspartner.
Je klikt op je eigen toestel.
Vraag : geef je klantnummer op en je toegangscode.
Allez, naar boven rennen, facturen zoeken, gepaste factuur gevonden, klantnummer en de code.
Antwoord : "code verkeerd! Vergeten? Zo ja, hier klikken en we bezorgen u een SMS"
Op klikken.
Jan is ondertussen , hij denkt immers dat dat op 5 minuten geflikt is, naar zijn schuurtje beneden en zit op zijn tractor...
Ik bel hem .
Hij hoort me niet.
Ik bel hem weer, ik hoor de tractor vertragen
Hij heeft me gehoord. Hij roept van beneden " Ik heb een sms met een paswoord gekregen!" ( ja hoe zou dat komen? Hallo !)
"Ja en wat is dat?"
Hij geeft me het paswoord.
Terug binnen, paswoord is net hetzelfde als datgene dat ik tevoren had ingetikt, onbegrijpelijk...

En dan !

Uw huidig tarief is 10 EUR. 20 minuten beltijd .
Er staat een nieuw tarief beschikbaar : 9,90 EUR , 2 uur beltijd, onbeperkt SMS-en.

Dat wil hij.
Ik klik op het ikoon.
Ik word teruggestuurd naar de eerste pagina....
Ik herbegin, ik herbegin een tweede maal, een derde maal...Het is ondertussen 10 uur .

Ah, je kan bellen.
Het eerste nummer dat ik bel " le numéro composé n'est pas attribué".
Kan je dat nu geloven ? Bij Orange zelf!!
Nummer gechecked, ik herbegin.
"Le numéro composé n'est ...."
Grr

Je kan een verkort nummer bellen.
Doen !

EN dan, "Becky, faites l'étoile", ik zweer het u!

"S'agit-il de la consultation de cotre facture, tapez 1" ( neen dus)
"S'agit-il d'une modification de vos options? tapez 2" (lichte twijfel, want is het tarief een optie? Ik besluit van niet en luister verder)
"S'agit-il d'un changement de tarif? Tapez 3" ( oef, ik had gelijk)

Je tape 3.

" Si vous souhaitez le tarif ZEN 1, D9323 i , tapez 1.
Si vous souhaitez le tarif ZEN 2, D9324 f, tapez 2.
Si vous souhaitez le tarif Super 1 , E9425 k , tapez 3.
Si vous...."

Zien jullie die blik in mijn ogen?
"Faites l'étoile,"! ik zweer het.!

Jan komt binnen, ziet mijn wanhoop.
We kijken nu met twee naar het kastje.
En Jan merkt op ( ik moet het toegeven) dat er een nevenmaatschappij van orange bestaat die SOSH heet en dat we misschien daar moeten op klikken.
We doen het.
Inderdaad, eindelijk zien we het tarief van 9,90 EUR dat we willen.

We klikken, we krijgen een SMS, het tarief is van kracht vanaf overmorgen.

Het is gelukt.

Het is 11.10 u.

Meer dan 2 uur.

Maar het is gelukt.

Non mais, je m'appelle Becky !