traduire

donderdag 7 augustus 2014

We hebben te vroeg hoera geroepen !

Verleden maand kochten we een nieuwe vaatwasser, opnieuw een Miele, want ja, we hadden de vorige zo'n 20 jaar in gebruik.
En als een huishoudtoestel 20 jaar meegaat, waarom zou je dan van merk veranderen? Je zou wel stom zijn.
Never change a winning horse.
Afgelopen week bekeken we met open mond een documentaire over electrische apparaten en hoe vele toestellen tegenwoordig gewoonweg geprogrammeerd zijn om maar een paar jaar mee te gaan. Er wordt zo'n automatische teller in gemonteerd en als die bijvoorbeeld 500 wasbeurten aantikt , kan je de machine niet meer gebruiken. Zo zagen we TV's , CD spelers, telefoons. Het was zo'n schokkende gedachte te beseffen dat we gewoon als consument gebruikt worden zonder dat we het weten. We waren er allebei niet goed van.
Maar goed.
We bespraken de roetfilter van de Nissan jeep die vervangen werd en die zoveel geld gekost had ...en bekeken elkaar bedenkelijk , waarschijnlijk ook zo'n programmetje ingechipt gekregen ? Enfin, het is nu eenmaal zo, we kunnen er dus duidelijk niks aan veranderen en moeten er leren mee leven.
In dat programma zagen we ook dat slechts één firma de vragen van de reporter niet ontweek, dat was Miele. Want Miele heeft juist als motto dat het toestellen zijn die jarenlang meegaan.
Tenslotte prezen we onszelf gelukkig dat we enkel Miele toestellen in ons bezit hebben.
We waren fier van onze aankopen en beklaagden vrienden en familie die niks meer van Miele moesten weten.
Wij wisten wel beter. Ho maar !

Gisteren avond had ik een witte was laten draaien en toen ik de was uit de machine wou halen zag ik dat er een plas water onder de wasmachine doorliep.
"Dat kan toch niet waar zijn?" dacht ik.
Ik deed de deur open ,haalde de was eruit en tot mijn verbazing zag ik dat de rubber band die rond de trommel zit gescheurd was en dat de ijzeren riem met veer die die rubber band vasthoudt uit de voegen gesprongen was...

"Alsjemenou !!!!!!Hoe kan dat nu?"

Factuur nagekeken, de wasmachine is pas 2 jaar oud !
Maar aangezien Jan zo wijs was om de garantie af te kopen tot 5 jaar na aankoopdatum (wat ik idioot vond, want dat heb je immers niet nodig met een Miele...) kunnen we nog bij de dienst na verkoop terecht.
Ik belde en ja hoor, de dame in het call center wist meteen waar het euvel lag.
Ze kon een hersteller sturen op 25 augustus.
"?" , was zowat het enige dat ik kon uitbrengen. Binnen drie weken of wat?
Allez, ze zou een efforke doen, ze komen de 16 e augustus.

Miele , ook niet meer zo zeker dat je voor 20 jaar goed zit hoor.

Dus er zit niets anders op dan naar het wassalon van Babette's zoon in het dorp te gaan, 7 dagen op 7 open.
Amai, wat een afgang !