traduire

donderdag 22 december 2016

Olga, de bijna slimste mens van de wereld





Ik zou er willen voor tekenen.
Maar aan mij hebben ze niet gevraagd om mee te doen.
Maar had ik meegedaan, dan was ik zeker zo ver niet geraakt als mijn nichtje Olga.

Mijn andere nichtjes horen het niet graag, maar Olga vind ik persoonlijk de slimste.
En dat heb ik al heel lang geleden opgemerkt.

Zo'n 5 jaar geleden onderging ik een halswerveloperatie en was het me verboden om te reizen, met de wagen te rijden, méér dan 1 liter op te heffen, kortom ik mocht niks.
Dat hield ook in dat ik na de operatie niet terug naar huis mocht , naar Frankrijk dus, en dat bij mijn dochter zijn geen optie was aangezien ze overdag werkte en ik niet kon geholpen worden.
Geen nood,zei mijn zus Anne, kom jij maar bij ons, Jan vindt dat ook goed.
Haar Jan dus, maar de mijne vond het ook best.

Anne is zo'n goede zorg-ziel , iedereen kan bij haar terecht om te recupereren.
Haar schoonmoeder vroeger, onze pa later, en ik dus ook.
Olga moet zo'n jaar of 14 geweest zijn , ze kwam terug van school en had haar huiswerk al gemaakt zei ze.
Ik geloofde er niks van en vroeg terstond of ik de les eens mocht opvragen.
Ja hoor , tante Gene, graag zelfs...
En inderdaad, ze noemde foutloos alle Griekse helden van de les op.
Maar dat was niet wat me perplex liet.
Het was het feit dat ze bij elk personage nog eens een ganse filosofische overweging bijgaf.
In de aard van : Chronos is de god van de tijd, hij at zijn kinderen op, net zoals de tijd de minuten en de uren opeet...vind ik hé....maar mijn leraar zegt dat ik te veel fantasie heb....

Sindsdien weet ik gewoon dat zij de slimste is, ondanks het feit dat ze niet de slimste mens geworden is.
Maar hé, wie doet het haar na , pas 19 geworden en 11 maal deelgenomen?
Ha, voilà.
Dus , we blijven fier.
Fier op Olga .



Geen opmerkingen:

Een reactie posten