traduire

donderdag 9 februari 2017

Mon espace Orange

 

 Jawel, ik heb mijn eigen "orange" ruimte.
Een gans gedoe, je voelt je knus en gezellig in die veilige telecomomgeving.
Alles kan je er. Het nieuws bekijken, de krantenkoppen lezen, TV kijken, de nieuwe filmrecensies bekijken en tegelijk gratis bioscooptickets winnen, nieuwigheden in de sector ontdekken en meteen bestellen, je facturen volgen en raadplegen, ontdekken dat je 2,85 EURO betaald hebt voor iets wat je niet wist en bij aanklikken "détails" ontdekt dat je verleden maand een paar minuten gebeld hebt met de dépannagedienst van orange, waarbij je je al een stukje onveiliger voelt in je "espace"....en dan tenslotte, de "assistance" knop: "we gaan u helpen".

Hebt U een probleem met uw vaste lijn, uw GSM, uw internet, uw WIFI of enig ander toestel?

Ja dus.
Sinds een tweetal maanden hebben we frequente internetonderbrekingen en reageert onze computer ( enfin al onze computers én de tablet) zo traag, dat we de indruk hebben dat een mannetje uit het toestel kruipt en te voet de informatie gaat halen waar ze moet gezocht worden. Zo traag.

Verleden maand ging ik er mij eens mee moeien zie, mijn eigen gesakker en het godvermiljaarde- gejammerklaag van Jan beu zijnde.
Ik deed de test.


Want Orange contacteren, dat ligt moeilijk.
Je wordt online verder geholpen.
Wreed handig als je internet problemen wil oplossen.
De test wordt meerdere malen onderbroken, omdat internet afbreekt.
Je ziet het plaatje dus voor je: mon espace orange wordt een rode ruimte van koleire.

Maar goed, ik ging ervoor en startte de test.
De test zal zo'n 2 minuten in beslag nemen, heb even geduld.

15 minuten later staarde ik nog steeds op dat laatste zinnetje.

En dan kreeg ik als leuke en hartverwarmende mededeling dat er geen enkel probleem op mijn lijn gevonden werd....

Blijft U problemen ondervinden, ondanks deze test?

Ja dus.

Geen nood, schakel uw wifi box uit en herstart hem.

Als we destijds naar de helpdesk belden op kantoor was dat ook altijd het eerste bericht " zet je computer af en aan". Zucht.

Blijft u problemen ondervinden?

Jaaaaaaaaaa !

Schakel uw antivirus systemen uit .

Maar je hebt internet nodig om die uit te schakelen, handig hé.

Ondervindt U nog problemen?

Wat denk je ?
En ondertussen ben je 45 minuten zoet geweest.

Eindelijk kan ik "chatten" met een medewerker.

Bonjour , je m'appelle Ahmed et je suis à votre écoute...

Ik leg alles uit.

Ja, er zit storing op de lijn. Of ik de computer kan afzetten , terwijl er op mijn GSM verder gebeld wordt met de medewerker.
Weer aanzetten, de Wifi idem, de GSM terwijl we weer online zijn, er wordt een storing gevonden op de externe lijn en een medewerker zal de lijn komen herstellen binnen de 3 dagen.
Of ze me morgen mogen terugbellen?

Anderhalf uur later zit ik voor de computer en werkt hij iets beter.

De volgende morgen krijg ik een oproep van een man die de buitenlijn heeft hersteld, ergens te velde.

Ik krijg een melding op mijn GSM dat alles in orde zou moeten zijn.

Ik word teruggebeld zoals beloofd, heel correct, en we testen opnieuw.
Dat ik toch maar beter mijn WIFI box zou gaan laten testen in een orange winkel in Cahors....
Dus naar Cahors.

Niks te test van de WIFI box, ik krijg prompt een nieuwe.

Thuis alles weer aansluiten en meneer Filippi bellen, een privé TV installateur, om al onze toestellen, TV, tablet, computers boven, beneden, alle versterkers van de computers ( we hebben hier soms 1 meter dikke muren) te synchroniseren met de nieuwe WIFI box.
Uw bereik is héééééééél traag. In het dorp, ( zo'n 5 km verderop) hebben ze 4Go. U hebt met moeite 2 GO en traag !!!

Héhé.

Maar, het werkt.

Of beter gezegd, het heeft een beetje gewerkt.

Want zondag en maandag heeft het hier gestormd en is er een hoedje van een telefoonkast gevallen, zei Jan terloops , nadat ik opnieuw de traagheid van de computer ter sprake bracht.

Gejammer, gegodvermilaarde van boven naar beneden.

Ik offer me weer op rond 9.12 u deze morgen en na de testen die ikzelf online uitvoer geef ik het op en bel het nummer van orange, vermeld op mijn factuur.

Ik heb 14 minuten gewacht en vraag me af hoeveel ik zal moeten betalen voor deze service.

Eindelijk heb ik iemand aan de lijn.
Ik leg alles uit. Ik begrijp niet waarom ik evenveel moet betalen voor de internet als mijn medeburgers in het dorp....
Ja mevrouw u hebt 2 GO en in het dorp 4 GO maar daar kan ik niets aan veranderen.
Par contre...U hebt met moeite 1 GO. Ik doe een test.

Na de test( uitschakelen, computer en wifi, GSM oproep, telefoon afleggen, aanzetten, afzetten, aanzetten....) zeg ik hem ook dat het kapje van de telefoonpaal gevallen is na de storm. OK , ook dat komen ze repareren.

Het is 11.10 u....bijna 2 uur later.


Morgen belt hij terug, om te zien of het beter is.

L'espace orange ?
Een must !