traduire

vrijdag 16 oktober 2015

de "Saur"

Résultat de recherche d'images pour "camionnette saur"



De "Saur".
Dat is de watermaatschappij.
Witte camionettekes met een logo "SAUR"

We hadden ze nodig.

Toen we terugkwamen uit België merkte ik een akelig lek op die de zoldering van het WCtje op de overloop had nat gemaakt.
Echt vervelend.
Als ik daar dan stilletjes en heel terloops melding van maak bij de baas van de klusjes-in-huis, is de reactie nogal omgekeerd evenredig : "Godvermiljaarde enz enz"....
Jan gaat kijken op zolder en ziet inderdaad een lek aan een darmpje van de boiler.
Valmary bellen, de loodgieter dus.
Antwoordapparaat en bericht laten.
De volgende dag: geen loodgieter.
Terugbellen.
Bericht laten.
De volgende dag geen loodgieter.
Terugbellen.
Bericht laten.
De derde dag rond een uur of 5  staat Serge Valmary aan de achterdeur .
- Ik wou vroeger komen, maar het is uit mijn gedacht gegaan.
- Aucun soucis, zeg ik dan maar, wat  heel geïntegreerd klinkt. Als een echte connaisseur.
Hij gaat kijken. Jan ook.
Het is de "réducteur". Die van vòòr de meter. Dat betekent in vakjargon, die van de waterleiding zelf. Die van de Saur dus.
Hij zet een réducteur tussen de boiler en de afvoer, voor de veiligheid. Maar dringt er op aan dat ik de Saur bel om hen te zeggen dat ze de réducteur van vòòr de meter moeten vervangen, want dat er 7,5 bar druk op zit in plaats van 4,5 maximum. En dat het water waarschijnlijk al een ganse tijd veel harder loopt dan nodig.
-Morgen bellen hé, zegt de klusjesbaas.
Uiteraard zal ik bellen. Ik bel altijd. ik heb immers een duur abonnement. Ik kan van gelijk waar naar overal bellen, heb de nummers van alles en iedereen, contractnummer, depannage nummer, adres zefs, postbus, emailadres, noem het op, het zit in mijn Samsung telefoon.
Handig.
Voor Jan vooral, want hij heeft een heel goedkoop telefoonabonnement, ook wel een Samsung, maar kom, daar moet je niets van zeggen.
Persoonlijk -maar dat is zeer persoonlijk- , als je het mij vraagt, vind ik dat zijn goedkoop abonnement nog te duur is voor de paar keren dat hij effectief belt met dat ding.
Want naar wie belt hij?
Naar mij.
Om te zeggen of ik nog iets anders nodig heb dan wat er op zijn papiertje staat, nu hij toch in de winkel in Cahors staat?
Of om te zeggen dat de winkel waar hij naar toe wou ,gesloten is.
Of om te zeggen dat hij thuis zijn papiertje vergeten is.....
Kortom, nutteloze telefoongesprekken.
Of om telefoon te krijgen van de jagers dat er morgen géén jacht is, of wel jacht is, of dat er jachtvergadering is....
Ook interessant.
Maar ik, met mijn duur abonnement, ik bel naar de Saur , abonnementsnummer bij de hand zelfs.
De volgende morgen bel ik.
Het gesprek zal opgenomen worden, in het belang van ons beiden, zo wil men mij toch doen geloven.
Of ik problemen heb met mijn factuur? Druk dan 1.
Heb ik problemen met de leiding? Druk 2.
Is er een dringende herstelling vereist? Druk 3.
Heb ik een ander probleem? Druk 4.
Ik druk 4.
- Bonjour, la Saur à votre service !.
Ik leg het probleem uit.
- Of het OK is als ze woensdag komen?
- Ja.

Het is woensdag.
Ik durf de ganse dag geen voet uit het huis te zetten, want ik denk dat ze gaan bellen.
Die van de Saur.
Iedereen belt, behalve de Saur.
Rond 16.30 h bel ik hen op.
Ik verwijs voor het verloop van de intro naar de vorige regels ( druk 1,2,3 of 4)
Ik druk 4.
- Bonjour, la Saur à votre service !.
Ik ben minder opgewekt dan een paar dagen tevoren, maar bon .
Ik leg alles nog eens uit.
De mevrouw vindt het heel vervelend.
Noteert alles nog eens, net of ik had het de eerste keer niet uitgelegd.
- Ze gaan u straks bellen mevrouw.

Ik word niet gebeld, het is 18 uur en de Saur is dicht.

Donderdag ochtend.
Ik bel de Saur.
Ik verwijs naar de intro hierboven voor het keuzemenu .
Als een echte pro druk ik onmiddellijk "4".
- Bonjour, la Saur à votre service !.
Ik leg nogmaals uit wat er op mijn hart ligt.
En dat ze me niet terug gebeld hebben. En dat ik toch niet dagenlang binnen kan blijven om op hen te wachten.
-Je comprends madame. On vous appellera ce matin.
Ik word niet opgebeld.
Ik bel rond 16 h terug.
"Les sevices d'acceuil sont indisponibles suite à un incident technique".
Dat deed ik vroeger ook op het callcenter als we rond 16 uur geen kat op de dienst hadden.
Eenvoudig, efficïent en goedkoop.

Vrijdag ochtend.
Ik bel de Saur.
Ik druk onmiddellijk op 4 , of wat hadden jullie gedacht?
-Bonjour, la Saur à votre service .
Ik twijfel daar nu sterk aan.
Ik moet weer gans de uitleg doen.
Op haar scherm leest ze af dat de loodgieter moet komen om een réducteur te zetten aan de boiler...
Zucht.
Ik leg het weer uit , met handen en voeten.
- Vendredi prochain ,madame?
Volgende week vrijdag, roep ik in de hoorn, maar mevrouw, de afspraak was deze week woensdag, wat is dat nu voor iets?????
- ze begrijpt me, zegt ze.
- Maandag dan? Of ik thuis zal zijn?
Zucht.
Maandag.

Rond een uur of  vijf deze namiddag wordt er op de achterdeur geklopt.
De man van de Saur !
Allez, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Ik doe mijn verhaal.
-Madame ik heb nu pas over een kwartiertje in feite, bericht gekregen dat U een probleem heeft....

Hij bekijkt de reductor, zet er een nieuwe , heel kleine in, zegt ons dat dat het verschil is tussen een oude en een nieuwe.
De nieuwe zal half zo lang meegaan als de oude...zo zegt hij. Rommel !

Maar in elk geval, de aanhouder wint, ook bij de Saur.
Blijven bellen, zou ik zeggen.