traduire

maandag 3 augustus 2020

Fanja !!!



Na heel interessante tips van blog-fans bestelden we een product dat "Xenum In and out cleaner" heet.We goten het in de Nissan x - trail en Jan ging er een aantal kilometers keihard mee rijden op de autostrade....Niks, het lampje bleef branden. Dan naar de garagist die voor een redelijk klein bedrag de filter reinigde en vooral de lucht densimeter , want daar lag waarschijnlijk de oorzaak van ons miserie.
En zie, het lichtje is UIT.
Toen ik het product bestelde op internet was ik bang dat ik bij een oplichter terechtgekomen was, want eens betaald verscheen er een bericht met foutieve spelling "dat de leveringen pas op 27 augustus zouden hervatten" ....Ik reageerde onmiddellijk per mail en dacht werkelijk dat ik in de zak gezet was. Een dag later kreeg ik een mail met verontschuldigingen, een SMS, een voicemail bericht , een whatsapp videobericht (echt waar) van de eigenaar van de firma die zich mateloos verontschuldigde voor het ongemak, dat het goedje reeds opgestuurd was en dat ik 20 % korting kreeg bij een volgende bestelling. EN inderdaad , een paar dagen nadien kregen we de reinigingsstof in de kramikkelige brievenbus. Zo zie je maar, er zijn nog eerlijke mensen die weten wat commerce doen betekent en klantenservice in hun vaandel dragen.



Gans anders was het bij TV Vlaanderen waar we een nieuwe box bestelden, ook al omdat een blog-fan ons verzekerde dat TV Vlaanderen ook naar Frankrijk boxen opstuurt.  Eind juni kregen we bevestiging van onze bestelling. Het pakje was onderweg. Een maand later, nog geen box....We mailden en ene Simon antwoordde ons heel beleefd dat inderdaad "bij nazicht bleek dat het pakje teruggekomen was omdat het adres onbestaand was". Ik kreeg prompt een tevredenheidsenquête , die- als je ze beantwoordt maar een paar regels commentaar duldt, klaag je meer dan drie regels dan wordt alles gewist-. Ik antwoordde even beleefd maar nogal kort van stof "dat als ik dus niet gereageerd had, er niets was gebeurd? " en ik voegde er mijn eigen tevredenheidsenquête bij "Wat vindt U daar nu zelf van Simon?"
Vandaag kreeg ik een nieuwe mail dat het pakje terug werd opgestuurd naar het adres waar we ondertussen reeds 13 jaar wonen en de pakjes van over heel de wereld toegestuurd krijgen, al kan de postbode soms niet lezen van wie welke brievenbus is....maar dat is nog een ander verhaal. Een vervoerder is geen postbode.

( Beste meneer Hellemans,
Bedankt voor je e-mail,
Alvast mijn excuses voor het ongemak.
Bij nazicht van jouw dossier zie ik order 3178836 terug naar ons is verstuurd omdat jouw adres onvindbaar of incorrect was. Kan je ons een alternatief adres geven om het pakket naar terug te sturen?
We hopen dat we je hiermee voldoende hebben geïnformeerd. Mocht je nog verdere vragen
hebben, dan kan je steeds terecht op www.tv-vlaanderen.be/vragen of contacteer ons even opnieuw
en we horen graag wat we voor je zouden kunnen doen.
Met vriendelijke groeten,
Simon)

We vroegen eveneens aan mijnheer Filippi, dé specialist van  de antennes in ons gedeelte van de Lot om onze antenne van plaats te veranderen. De boomklimmer die enkele bomen van de grootste takken ontdaan had was tevoren komen kijken of hij nog meer takken kon verwijderen, maar hij raadde ons af om met die methode verder te gaan. We zouden elk jaar last hebben met de bomen rond het huis en hij weigerde gezonde bomen te vellen voor een (stomme, OK, inderdaad) antenne.
Mijnheer Filippi regelde de klus en nu staat er een antenne pal op het dak van de voorgevel. 't Is misschien niet esthetisch even mooi als tevoren waar je de antenne niet zag, maar .....we kunnen weer naar de Vlaamse zenders kijken. Nu nog even wachten zeker op films en series die ons interesseren en die we nog niet hebben gezien, want het is de tijd van de komkommers.....niks op TV.


Aangezien de casting die we ons aangeschaft hadden niet zo goed functioneerde om beelden vanop de computer naar de TV te casten vroeg ik midden juni aan orange om langs te komen en de fiche van de telefoon in het huis te komen vervangen. Dat was echt nodig want door regelmatig de fiche uit de muur te trekken en opnieuw in de muur te steken was die na zoveel jaren aan vernieuwing toe. Hier in het zuidwesten krijg je immers  bericht via SMS van orange als er onweer dreigt dat je de livebox moet uitschakelen .....en er zijn hier nogal veel hevige onweders....
Maar eer je respons krijgt van orange van een medewerker die je met zo'n probleem kan verder helpen, smeer je best je boterhammen en zet je een volle thermos naast je bord....het kan uren duren. Je hebt allerhande mogelijkheden: chatten, de FAQ helemaal lezen, op verschillende accounts dezelfde mogelijkheden proberen, je kan ook bellen en net zoals bij Proximus -als je er niet meer in gelooft, krijg je iemand aan de lijn....  "Ja mevrouw maar als er een medewerker komt dan kost dat 68 euro omdat hij binnen in uw huis een herstelling moet uitvoeren. U moet een masker op hebben alsook alle leden van uw gezin. Hij zal er zijn op 21 juli om 8 uur" Geen probleem zei ik, op 22 juni ( een maand tevoren dus hé) .

Op 22 juli zouden de kinderen hopelijk toekomen, maar dat was nog niet zeker, de veiligheidsraad zou eerst overleggen of reizen naar het buitenland kon,  dus ik was al behoorlijk zenuwachtig toen ik om 8 uur voor mijn huis zat te wachten op de man van orange.   Voorzichtigheidshalve had ik aan de bovenbuur gevraagd of mijn auto bij hem mocht staan want als de camionette van orange te groot is wordt het moeilijk draaien op de oprit en  ja , natuurlijk kon en mocht dat van onze buur .
Rond 11 uur krijg ik telefoon ....." Ja mevrouw U verwacht een technieker van Orange...maar hij kan niet komen, hij zal morgen komen om 8 uur ."
Ik was niet te ontgoocheld, na drie uur buiten te hebben zitten wachten , ik was al blij dat ze me belden dat hij de dag erna kwam.

Dus, opnieuw naar de bovenbuurman om nog eens te vragen of de auto bij hem mocht staan, gans mijn verhaal opnieuw doen , over orange etc....en ik wou nu niet dat Aude en C° samen met de man de oprit zou oprijden , want hoe geraak je dan nog van het erf.
De volgende morgen om 8 uur kwamen de kinderen toe....Blijdschap, tranen, geluk, eindelijk.....
Geen man van orange. Ik kon niet weg, ik moest voor de deur blijven zitten (stel dat ik de bel of de telefoon niet zou horen dat hij het huis niet vond of zo....nu was iedereen eindelijk aangekomen en zat ik voor mijn huis.....
Rond 10.30u telefoon. "Ja mevrouw, U verwacht ene technieker van Orange,maar hij kan niet komen, hij zal de 1e augustus komen om 15 uur ". Ik dacht dat ik ontplofte. Ik heb die man overroepen....natuurlijk kan hij er niets aan doen, maar dat was mijn zaak niet. Ik zou zeker niet in volle hitte op 1 augustus voor mijn huis zitten wachten op de lieve man met mondmasker ...
Allez, hij zou de 3e augustus komen om 10 uur, beter kon hij niet doen. Ik denk niet dat ik ooit zo kwaad op iemand was aan de telefoon.
Vandaag is hij gekomen, de technieker van orange en we kregen twee nieuwe fiches ( die we moeten betalen he, niet gratis" en we ontvangen beter internet....is dat geen goed nieuws, na al die miserie ?

Jan heeft de pruimgaard met zijn tractor mooi afgereden, en het hoge gras rond de pruimelaars mooi gekortwiekt met zijn .nieuwe "débroussailleur " 


Hij kreeg daarbij wel hulp van Maurice .

En tenslotte is het zwembad helemaal in orde en heeft iedereen zich bij de hittegolf van verleden week kunnen verkoelen ....en dat is toch puur geluk.



Maurice heeft zijn eigen taaltje bedacht en dat noemt hij "Fanja!". Niemand mag dat weten. Mij intrigeert het geweldig. Toen we afscheid namen vroeg ik hem of hij me toch iets in het Fanja wou zeggen en dat deed hij.....
Vrij vertaald betekent het " ALLES KOMT UITEINDELIJK GOED !

                                                                     FANJA !!!!