traduire

dinsdag 30 juni 2020

het rapport




't Is vandaag de laatste schooldag...een andere titel dan in het liedje van Will Tura over de eerste schooldag.
En Gustje kreeg zijn rapport.
Rond 18.30u belde hij, facetimede hij zou ik eerder moeten zeggen. Ik sla het ene media door het andere .
Gust heeft zijn rapport gekregen mama,zei Aude.
Gustje knikte hevig met zijn blond kopje.
"En?" , vroeg ik benieuwd.
Goed hé, ik zal het voorlezen, want dit jaar zijn er geen punten.


Rekenen : je kent de tafels van vermenigvuldiging goed ! Waarschijnlijk heb je tijdens de corpna lockdown goed geoefend ?

En Gustje knikte zo hard ,dat ik vreesde dat zijn kop het zou begeven.
"Mamie , dat komt door jou!", zei de lieverd.
"Neen hoor ,Gust, dat komt door jou, want jij hebt het werk moeten doen hé"
"Neen mamie, zonder jou was het zo goed niet geweest!"

Zien jullie me smelten? Kunnen jullie zich dat voorstellen?

Lezen was ook heel goed, spelling ook, kom , we gaan er geen doekjes over doen, Gust mag naar het derde leerjaar.

Ondertussen zat Maurice met een droef gezichtje de vreugdedansjes van zijn broer gade te slaan.

"En jij ,Maurice, wat heeft Jufke Eva over jou gezegd?"
"Niks, ik weet nog niet bij wie ik volgend jaar in de klas mag. Wel dat Wout bij mij in de klas zal zitten en ik wou met Tuur in de klas zitten!"

Wout en Tuur zijn de tweeling-neefjes van Maurice en van die twee is Tuur zijn beste vriend....Maar juist daarom worden ze in de klas van elkaar gescheiden, anders zouden ze enkel met elkaar spelen, en dat kan natuurlijk niet.

"Maar Maurice, bij welke juf wil jij dan zitten volgend schooljaar?"
"Bij Juf Liesbeth"
" Dat komt goed jongen, zeker weten!"
"Neen mamie, dat komt niet goed, want ik weet nog niet of ik bij Juf Liesbeth mag zitten!"

Hij is zo grappig, spreekt zo vlug dat je hem soms gewoonweg niet begrijpt.

Het komt allemaal goed, laten we dat vooral nooit vergeten.
Want momenteel ziet het er niet zo goed uit. Momenteel hebben veel mensen de indruk dat alles achter de rug is, het gevaar is geweken...
Maar wat ik nog erger vind, is dat velen denken dat er nooit een gevaar geweest is.
We waren uitgenodigd bij vrienden verleden week en van bij onze aankomst zei één van de gasten- een goede vriend ook, een intelligente architect, we kennen hem al jaren- "mais on s'embrasse quand même Geneviève?"
Ik had daar helemaal geen zin in. Dus zei ik "non" .
Wel we hebben meer dan een uur gediscussieerd over de zin en onzin van alle sanitaire maatregelen.
"Er zijn meer mensen gestorven van kanker dan van dit virus tijdens de afgelopen maanden! Ken jij iemand die positief bevonden is? Neen hé! Wel, dat wil wat zeggen. Allemaal een uitvindsel van de politiek. Er zijn ocharme maar 29.000 mensen gestorven in Frankrijk. Wel let op, op het einde van het jaar zullen er niet meer gestorven zijn dan andere jaren!" En zo ging dat maar door. Ik dacht dat de andere gasten, waaronder ook een apotheker de man zouden op zijn plaats zetten...wel neen.
Ik voelde me slechter en slechter in het gezelschap. IK kon en wou niet geloven dat er zo dicht bij mij intelligente mensen aanhangers waren van een "complottheorie". En zie, toch was het zo.
Toen we later die avond in de auto zaten , zei Jan " Ik kan het niet geloven!"
Ik ook niet...wat was ik blij dat wij tenminste op dezelfde golflengte zaten.

Ik blijf dus hopen dat de tweede golf uitblijft. In elk geval tot na de zomer, want... ik verlang ernaar de kinderen en kleinkinderen weer in mijn armen te houden, ze te knuffelen en "en présentiel" verhaaltjes te vertellen.
Dat hoor ik hier vaak nu "en présentiel"....
Eerst wist ik niet wat de Fransen daarmee bedoelden. Het is het tegenovergestelde van teleworking. Het is "aanwezig zijn" op het werk. Present zijn. "Etre en présentiel" . Allez ,weeral iets bijgeleerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten