traduire

vrijdag 18 december 2015

Een dagje Eindhoven

-En ik heb een dagje vrij, zei mijn zus, zullen we eens iets leuks doen samen, ook met mijn petekind Aude ?
-Eindhoven, riep de dochter, dat is de moeite, ik ben er onlangs met Ingrid geweest en echt, dat moeten we doen.
Bah ja, waarom niet in feite. Afgezien van het Evoluon , dé verplichte schooluitstap jaren geleden, de Philips fabrieken  en de luchthaven weet ik zo goed als niets van Eindhoven.
-Ik rijd, zei Bernadette die kon pronken met haar gloednieuwe mercedes. En voor mij is alleen mercedes een echte auto . Ik weet het, het is een guilty pleasure, maar zo is het.
Zowel Bernadette als ikzelf keken vlug op internet wat er zoals te zien is in die stad en op de website ontdekten zowel zij als ik dat er een mooie kerstmarkt was, met ijsbaan en al , en mooi verlicht.
http://www.kerstmarkt.com/
"Echt gezellig" zoals de Hollanders het zouden zeggen.
-Eindhoven dan? vroeg ik aan Bernadette.
-Het wordt Eindhoven : ik pik jullie op rond 9.30u in Boechout.

Gust ging naar school, Maurice, dat braaf manneke, mocht met ons mee.

We vertrokken rond een uur of 10 en bereikten Eindhoven rond 11.15h.
Goed te doen.
Het weer was minder. Van die motregen die van langs alle kanten komt en "mine de rien" je helemaal nat maakt in een mum van tijd. Je zet je regenhoed niet op, of je slaat je paraplu niet open, want je hebt de indruk dat het helemaal niet hard regent...en voor je het weet ben je doorweekt. Ken je dat?
Zo dus !

Eerst naar de Bijenkorf. De Innovation van het noorden zou je dat kunnen noemen. Mooie dingen, ook een mooie etenshoek waar we een cappuccino dronken en Mauriceke genoot van zijn papje.
Zo braaf, ik heb er geen woorden voor.
Aude vond dat ik heel verliefd naar Maurice keek. En dat is ook zo. Hij is zo lief en braaf dat je hem zou vergeten. En als hij al eens weent, dan vlieg je naar zijn wiegje, want je kan ervan op aan dat er echt "iets" is , gaande van een natte luier, tot het verlies van zijn tutje, de etenstijd die je uit het oog verloren bent enz...Een schatje.

Dan wat winkels in en uit gewandeld.
Om naar een Indonesisch restaurant te trekken ,Bali , hoe kan het ook anders , want daar had ik mijn zinnen opgezet. En als ik mijn zinnen op iets zet...
Bali was dicht.
De kerstmarkt begon om 15 uur, volgens de website.
We gaan binnen in een gezellig koffiehuis...alleen vond ik het helemaal niet gezellig. Ik was nog altijd slecht gezind omdat Bali gesloten bleek. We aten iets klein, een onwaarschijnlijke combinatie van munt ,pesto en kaas op een boterham, gezellig toch?, met een ginger ale, want geen alcohol, allez het viel al bij al nogal mee.
Voor ons vertrek vroegen we aan de eigenaar of hij ons kon uitleggen hoe we naar de kerstmarkt moesten geraken.
-Kerstmarkt ?( langgerekt uitspreken zoals Paul de Leeuw : kerstmaaaaaaaaaaaaaaeeeeerkt????), en zijn kop verraadde dat we toch wel echt domme Belgen waren, want wie komt er nu in 's Hemelsnaam in de maand december op het idee om naar een kerstmarkt te willen gaan?
- Ja op de website van Eindhoven staat dat wel degelijk aangeduid, op het Trudoplein of zo, is dat ver van hier ?, kwam Bernadette vlug ter zake, nadat ze aan mijn kop had gezien dat ik duidelijk niet opgezet was met de ironische blik van de boterhammententuitbater .
-Nou we zullen er eventjes een plannetje bijnemen, zei hij op belerende toon.
Hij wist zelfs niet waar het Trudoplein was, dacht ik bij mezelf, maar neen, wees gerust Bernadette, ik zal er geen opmerking over maken....we lachen allebei, zo goed kennen we elkaar wel.
-Zo'n 25 minuutjes wandelen , het is in een buitenwijk...
We vertrekken en beslissen om dan maar naar de VVV te gaan , aan het centraal station.
Een vriendelijke medewerker staat ons te woord.
-Kerstmarkt? ( zoals Paul de Leeuw : kerstmaaaaaaaaaaaaeeeeeerkt?) met een levensgroot vraagtekengezicht kijkt hij ons aan.
Ik dacht op een bepaald ogenblik dat we ons van maand vergist hadden, echt waar.
Hij zoekt het op op de website : https://www.facebook.com/Kerstmarkttrudopleineindhoven
De kerstmarkt blijkt "uitgesteld", nu weten we dat ook weer....
-Kan U ons iets anders aanraden, vraagt Bernadette op haar meest beminnelijke toon.
- Jaaaaaa-aaaaaaaaaaaaa, er is Strijp.
-Strijp ?
-Ja, Strijp en hij toont ons op een plannetje waar we moeten zijn.
- Is dat ver weg ?
-Nou zo'n 15 minuutjes wandelen van hier...
- En is dat de moeite?
-Jaaaaaaaaaa-aaaaaaaaaaaaaaaaa, zeker weten, boetiekjes, nieuw, echt leuk, gezellig.

En ik ga er niet verder over uitwijden, en laat jullie de mail lezen die Bernadette de volgende dag naar de VVV gestuurd heeft.
Bij deze :

"slecht beraden" zou zeker de titel kunnen worden van mijn blog. Gisteren waren mijn zus (60), haar dochter 30, haar baby in koets (2 maanden) en ikzelf 58 voor wat een leuk dagje Eindhoven moest worden. Shopping, Kerstmarkt Trudoplein waarvan opening op hun website was aangekondigd voor 11 december om 15 uur en natuurlijk een leuk restaurant. Alles voorbereid, enkel het weer, dat konden alleen de weergoden goed maken en daar hadden ze blijkbaar geen zin in. Rond twee uur, na de meeste malls te hebben gedaan, richting VVV om uit te zoeken hoe we naar het Trudoplein konden gaan. De persoon die ons te woord stond was blijkbaar niet goed op de hoogte, zocht wat op internet en zei tenslotte dat er daar niets te doen was. Ja, wat kan u ons dan aanraden. Ja, Strijp.... Kennen we niet. Leuke boetiekjes zei hij verder nog. Is dat te doen te voet? Ja hoor (en hij zag dat het regende en dat we wat ouder waren en een kinderwagen mee hadden). Welke richting? Die kant op. We kregen nog een map mee en dus, op stap. Het was een abominatie ! niks leuks, ver, misschien leuk als de zon schijnt, maar zeker niet als het pletst. Bovendien... leuke boetiekjes? Moeten we een tekening maken? Afschuwelijk, onherbergzaam, daar kan u wat jonge joepies naar toe sturen, maar toch ons stel niet? Daar op zoek naar een koffiehuis om de baby te voeden: gevonden... maar slechts drie zitplaatsen en die waren bezet, en op terras zitten was geen optie. Uiteindelijk toch iets gevonden. Dan met de BUS dit keer..... terug richting stad. Buschauffeur stopt, doet voor- en achterdeur open. Ik stap vooraan op en vraag of nichtje met kinderwagen achteraan mag instappen. Hij antwoordt op norse toon: waarom doe ik hem anders open!  (ja, bij ons mag instappen alleen vooraan, ik was dus wel beleefd). 3 kaartjes = 3 x 3,50 = 10, 50 om ons uit Niemandsland te halen, uit drie uur hopeloos en kletsnat op zoek naar 'leuke boetiekjes".... . Horror. Dus, goede tip: even bijscholen die medewerker van U? en neen, we komen niet terug. mvg

En zoals het Nederlanders siert kreeg ze de volgende dag meteen bericht ( in Frankrijk zou je een week of drie kunnen wachten, of misschien zelfs kunnen blijven wachten op een antwoord):
Beste mevrouw Meunier, het spijt ons te horen dat u geen leuke dag in Eindhoven heeft gehad. En ook zeker dat u niet goed geïnformeerd bent. Wij gaan hier intern mee aan de slag. Nogmaals excuses. Met vriendelijke groet, Carline Sterk Eindhoven Brandstore/ VVV

Neen, je krijgt geen cadeaubon of een gratis poffertje cadeau ...maar ze hebben geantwoord en dat is al iets.

Ik geef jullie de fotoreportage mee van deze onherbergzame streek in het noorden , neen niet doen, zou ik zeggen.
We sloten de avond af met een Indonesisch restaurant.
Het was heel lekker en het maakte veel goed.
Volgend jaar gaan we naar Hasselt of zo...naar de kerstmarkt.
Zeker weten...

onderweg , gezellige buurt hé?

maar ze zien het (nog) zitten!

mooi !

gezellig !

kleinste koffiehuis, drie man kan er binnen

eerlijk zijn ze wel....

wat een gezellige koffietent !!!

de enige "popup winkel" van Eindhoven !

Al een chance dat Mauriceke zo braaf was !
En ik bleef maar "Strijps" zeggen.......maar het is "Strijp" en daar heb je verschillende al even leuke gezellige buurten, Strijp -S, Strijp -T, Strijp-B (stel dat jullie toch willen gaan kijken ....ons kom je er in elk geval niet meer tegen)

1 opmerking: