traduire

vrijdag 6 maart 2015

85



                                                         



Papa wordt 85 vandaag.
Dat is niet mis.
Misschien word ik helemaal geen 85.
Hij dacht waarschijnlijk geen 85 te worden.
Alhoewel, heimelijk, ben ik er zeker van, rekent hij op minstens 100.
Het is hem gegund.

Hij doet er dan ook alles aan om in form te blijven.
Steeds een muts of hoed op zijn hoofd : voor de tocht.
Nooit de airco aan : voor de microben.
Nooit op het strand : te veel wind.
In Marbella: voor de warmte .
Nooit in de zon : slecht voor de huid.
Weinig ,maar dikwijls eten : zo blijf je mager en op gewicht.
Guilty pleasure chocolade , dat is immers goed voor alles.
Homeopathie tegen kleine of permanente kwalen.
Antibiotica voor de serieuze gevallen.
Steeds een pull met V hals.
Heel dikwijls een stropdas.
Een bril met dikke glazen.
Mooie schoenen.
Dagelijkse korte wandeling om in form te blijven.
Uren aan de telefoon met de ganse wereld : om het contact niet te verliezen.
Vroeg opstaan, om een uur of 6 en beginnen "werken".
Werken zijnde leren en lezen.
De toekomst voorspellen.
Drama's aankondigen en zelden goed nieuws brengend, 't is vooral pluto die hem interesseert.
Pluto, de bron van alle kwaad.
Ik weet zo goed als niets van astrologie, maar als ik "pluto" hoor, weet ik dat er stront aan de knikker is.
Of saturnus.
Of mars krak op de ascendent.
Het zal je maar gebeuren.
En muziek .
Veel en altijd en overal muziek.
En films.
"Die moet je gezien hebben, Gene, F!O!R!M!!ID!A!B!E!L!!!!"
Enthousiast ook : "magnifique, buitengewoon, spectaculair, formidabel, je moet het doen, dat moet je doen, dat MAG je NIET doen!, nu niet doen, nooit doen, Jij mag dat niet doen, Anne wel. Bernadette ook. Maar jij niet, want daar komen oneglukken van. Je zal wel zien dat ik gelijk heb......."

Mijn zus speelt momenteel in Lier in een absurd toneelstuk van Kamagurka.
Ze draagt daarvoor een bril en heeft zwart lang haar.
En toen ik ze bezig zag moest ik telkens aan onze pa denken, want ze gelijkt er hard op.
Met die bril en dat zwart haar en dat fijne gezicht.
Of hoe we op onze ouders beginnen gelijken naarmate we verouderen. Omdat zij ouder waren dan wij en wij nu soms even oud zijn als zij ooit geworden zijn.
Het is confronterend.

Tja, een hele persoonlijkheid die vader van ons.
We kunnen er alle 5 een boek over schrijven.
Proficiat papa !








1 opmerking:

  1. Mijn nonkel Paul was een bijzonder man. Hij vroeg me steeds of ik naar de taaltips van Marc Galle luisterde. Hij vermoedde dat ik daar mijn overigens niet zo perfecte Nederlands leerde.

    BeantwoordenVerwijderen