traduire

donderdag 7 maart 2013

De media

Het valt me des te meer op nu ik hier woon, dat we in België geselecteerde berichtgeving krijgen.
Dat heeft een zodanige impact op ons denken dat België inderdaad niet meer is wat het was en nooit meer zal worden wat het was.
Wat bedoel ik daarmee?
Hoeveel jaren is het gelden dat de VRT of VTM ons nieuws weergaven vanuit Wallonië?
Toen er het gaslek was in Gellingen?
Na de ontploffing in Luik?
Na een "wreed" accident op de snelweg naar Luxemburg?
Het assisenproces van Dutroux ?
Wat is dat voor nieuws ? Ramptoerisme.
Maar ander nieuws?
Nieuws over carnaval in Binche, de Doudou in Mons, de volledig vernieuwde stadskern in Luik,de wandtapijten in Doornik?
Ooit al van gehoord?
Over nieuwe bedrijven, nieuwe technologieën, handelsbeurzen.
Over Baraque Fraitur, over de skipistes, over Laroche in de zomer, over de Ourthe, over Dinant .

Het gaat zelfs zover dat het sinds Armand Pien geleden is dat we zelfs nog maar het weer te zien krijgen in Wallonië!
Ik herinner me zelfs dat Pien ons zei welk weer het was in Andorra, in Milaan, in Athene . Zelfs dat niet meer.
Kunnen jullie zich inbeelden dat Frank Deboosere heel zijn leven bezig is met het "voorspellen of trachten te voorspellen van het weer van een speldenkop op aard ????

Valt daar dan helemaal niks over te zeggen?
Negeren we daarmee gewoon niet de helft van ons land?
Doen we niet aan gewilde brainwash door enkel "Vlaanderen, mijn land" te tonen?
En is dat niet één van de oorzaken dat we stilletjes aan de idee hebben dat Vlaanderen een land is ?
Dat Wallonië de ver van mijn bedshow is?
Dat dat gewoonweg een ander land is ?
Kortom, dat we daar niks mee te maken hebben?

Ik vind dat erg en ik kan mij daar mateloos over ergeren.

Nu omgekeerd is het niet beter.

Hier in Frankrijk is het nieuws uitgebreider. Het gaat over alle streken en gewesten. Apart heb je ook nog regionaal nieuws, voor
het nieuws of na het nieuws.
Ook telkens een meer uitgebreid item over één of ander probleem, een acteur die een nieuwe film voorstelt, een auteur die een boek bespreekt, een oscarwinnaar als het festival van Cannes aan de gang is , een modeontwerper als er modeweek is in Parijs, een
debat tussen twee politici als er onenigheid is over een onderwerp of voorstel.

Ik word waarschijnlijk te Frans.

Maar in plaats van zo te keer te gaan tegen de NV A zouden de media in eigen borst moeten kijken en daar iets aan doen.
Als 't U blieft ?
Misschien dat als ik het schoon vraag dat er iets aan verandert?

1 opmerking:

  1. helemaal mee eens Gene ! Hopelijk wordt er naar geluisterd ... al vrees ik dat er een mentaliteitsverandering moet ontstaan ...

    BeantwoordenVerwijderen