traduire

dinsdag 13 september 2016

Venetië






En eindelijk werd het dan 7 september en konden we niet wachten om onze valiezen te pakken en richting Toulouse te rijden.
Want ja, ik zou na pakweg 20 jaar Venetië terugzien en Jan zou de Dogenstad voor het eerst in zijn leven ontdekken.
Ik was al bijna zenuwachtiger dan hij, zo benieuwd was ik naar "zijn" ontdekking van dit wereldwonder.
Zou hij het even adembenemend vinden als ik? Zou hij blijven kijken naar al dat moois? Zou hij kunnen genieten van de terrasjes en de passanten? Van al die culturen en nationaliteiten? Van de Japanners, de Chinezen en de Russen?

Ik stond er op twee extra grote valiezen mee te nemen. 't Zal wel zijn ! AL die prachtige schoenen en handtassen! Ik ging er ook kopen. Schoenen, sandalen en botten. En een handtas.
Ik had het al lang in mijn hoofd allemaal op een rijtje gezet. Niet nadenken, gewoon doen !

En laat dat nu het op één na enige van de reis zijn dat -wat mijn ervaring dan betreft- is tegengevallen ( een tweede tegenvaller was een nachtelijke mug.....en er zijn er veel in Venetië!) : er zijn zo goed als geen mooie exclusieve Italiaanse schoenwinkels meer in Venetië. Het is net of iedereen loopt op sneakers, want daar zie je er heel veel in de uitstalramen, van Gucci, Ferrangamo, Mosccino....maar zo goed als geen schoenen.
En de handtassen...allemaal eenheidsworst. Allemaal identieke handtassenwinkels met exact dezelfde modellen....uitgebaat door Russen , stuk voor stuk.

Voor de rest zijn het de één na de andere souvenirwinkeltjes met "brol" en winkels met maskers en andere met Murano glas. All MADE IN ITALY , vanzijneigensda !.
En als je al eens een handtas zou vinden die je mooi vindt- dan kost ze minstens 500 EURO. En zelfs al klaag ik niet, ik ging tenslotte naar Venetië, en ik ben dankbaar dat ik er naartoe kan, dan nog is 500 EURO voor een handtas die ik nu net "iets" beter vond dan al de rest, veel geld.

Ik liet dus de schoenen en de sacoches voor wat ze waren en had veel plaats over in mijn grote koffers op het einde van de reis....

We hadden ook tevoren een compromis gemaakt Jan en ik: Venetië uiteraard, Murano en de glasblazerij, maar ook Burano, Torcello, in een gondel zitten en een glas prosecco drinken op de Place San Marco....meer moet het niet zijn ...



En daar zaten we dan, ondergedompeld in de mensenmassa en tegelijkertijd met ons tweetjes, terugdenkend aan de voorbije 18 jaren en wat er sindsdien allemaal is gebeurd...






We probeerden de vaporetto met een driedagenabonnement, en ja we riskeerden ons ook de gondel. We hadden de beste dag gekozen, namelijk op zondag als het motorbotenverkeer verboden is in de binnenstad....
 Wat me vooral opviel was de stilte als je op die gondel zit. Volledige rust. Zalig.....

Ja we bezochten Murano en zagen de meester-glasblazer bezig terwijl hij een paardje en een vaas maakte, maar mijn herinneringen gingen uit naar de clowns, waarvan mijn grootooms en tantes een serieuze verzameling hadden. 

Je ziet geen prijzen staan bij die clowns en ik wrong me dan ook in onmogelijke bochten om de prijs te kunnen achterhalen....800 EURO en op sommige plaatsen - 50 %, 400 EURO alla, een peulschil. Ik heb er geen gekocht.

Van Murano naar Burano. Wel dat is een kleurrijk eiland. En prachtige winkels met modieuze kleding. In de eerste zaak die we bezochten zag ik een droom tafellaken in kant. Ik vroeg naar de prijs : 7000 EURO ( dit is geen typfout, zevenduizend EURO).
Tja, rijke mensen moeten ook iets hebben, placht mijn mama te zeggen.

En dan naar Torcello. Warm, heet, vochtig, een plek waar ik me dan weer plots op de buiten waande, rustig en vredig, een plaats waar Venitianen waarschijnlijk op zondag komen uitrusten, speeltuinen voor de kinderen, picknickplaatsen en dan een bijzonder oude kerk ( 7e eeuw) en museum .



Op zondag bezocht ik het Peggy Guggenheim museum en ik kan me geen betere culturele ervaring meer voorstellen....de plek is onwaarschijnlijk mooi, een palazzo op de Canal Grande en dan het ene meesterwerk naast het andere. Ik was vooral onder de indruk van Max Ernst en van Brauner, met een schilderij van " the magician" uit het tarotspel.

Als je dan uit het museum komt hoor je gedurig aan klokkengelui van tientallen kerken. Je hebt geen idee hoeveel kerken mensen gebouwd hebben op zo weinig vierkante meter...Elke wijk zijn kerk, of meer kerken...

We logeerden in Carnareggio en bezochten er de Joodse wijk. Een netwerk van smalle doodlopende steegjes, kosjer restaurants , om dan na een poosje terug aan het Canal Grande te geraken.

Venetië is echt een web van straatjes en steegjes en iedereen loopt er rond, gewapend met één of meer plannetjes, die je dan eens links omhoog houdt, dan eens draait om degene die op je afkomt met een vraagtekengezicht aan te staren , als was je er heimelijk van overtuigd dat hij zou weten waar je je op dat eigenste moment bevindt...niet dus. Want de stad bestaat uit honderden kleine eilandjes die met elkaar verbonden zijn door bruggetjes. En als je dus denkt dat je weet hoe de stad in elkaar zit, ben je er meteen ook zeker van dat je verkeerd bent. Want je kan geen logisch plan in je hoofd opslaan. Ga je rechts, rechts en denke je , ik ga terug links links, dan kom je aan één of andere kerk terecht die je ook nog niet gezien hebt maar na een tijdje heb je het wel gehad met die kerken, me dunkt.

We hebben ook heel lekker gegeten en gedronken in Venetië. Aperol spritz als aperitief is een must, prosecco een alternatief, vino bianccho of rosso, chianti, kalfslever met pollenta, gefrituurde zeevruchten, gebakken vis, baars, pladijs, tong, antipasti, pasta's...we aten en dronken het allemaal....

En toen de reis ten einde was zaten Jan en ik nog te mijmeren over wat we gezien hadden en wat we eventueel gemist hadden....
Het was de moeite.



woensdag 7 september 2016

Dagelijkse kost







Dagelijks gaat Jan 's ochtends de moestuin in om de planten en groenten water te geven.
En dagelijks komt hij terug met een grote grijns van hier tot ginder wanneer hij één of twee of drie volle emmers van zijn 'oogst' aan de achterdeur afzet...Sjoe, ik heb iets mee hé...Hij wacht meestal niet tot ik volledig moedeloos kom kijken wàt hij juist mee heeft gebracht. Hij vlucht lang vòòr de reactie van sjoe-lief.
Een vraag die me tegenwoordig helemaal destabiliseert is de volgende : Maar wat doe je met al die tomaten? Wat doe je met al die pruimen? Wat doe je met al die groenten?
Meestal ben ik té moe om daar zelfs een zinnig begin van antwoord op te geven.
Want wat doe je met al die pruimen ? impliceert meestal dat degene die de vraag stelt ook wel zin heeft in DIE pruimen. En met al wat we hier dagelijks aan werk verzetten heb ik geen zin om ook nog eens voor vrienden en vriendinnen, kennissen en vrienden van kennissen paletten pruimen gereed te zetten. En Jan ook niet.
Je mag er altijd komen rapen of trekken,is meestal mijn antwoord en daar blijft het dan bij. Je ziet ze niet.Te lastig. Te warm. Te vermoeiend.
Dus, ja, wat doe je met pruimen van meer dan 300 pruimelaars die wonder-net onderhouden zijn door manlief?

Een deel pluk je om er nadien confituur van te maken.
Een deel laat je ne kie-jer opkommen zoals meme placht te zeggen, waarmee ze bedoelde dat ze ze gewoon eens liet opkoken om onmiddellijk het vuur weer uit te zetten . Dan laten afkoelen, 's ochtends bij de boterham of na een lekkere maaltijd met een bol vanille ijs als toetje , kwestie van eventjes af te koelen. Het is hier trouwens stikheet. Gisteren was het nog 30 graden om 20 uur...ik moet er waarschijnlijk geen tekening bijmaken?

Of je kan de pruimen ook deshydrateren, drogen voor degenen die zich zouden afvragen wat ik daar nu weer mee wil zeggen.
Daarna duw ik ze in een bokaal en overgiet ik ze met zelf gemaakte pruimen eau de vie. Met zelfgemaakt bedoel ik het stoken van heel rijpe, meestal op de grond gevallen pruimen, volledig legaal door een ambulante stoker. ( zie le brouilleur  : "met man en macht"        ).
Of ik maak er vacuüm pakjes van om "des 's winters" in een Far te verwerken, dat is een lekker gebakken  flan- achtig dessert.
Of ik steek er in de diepvries , voor als ik later een pruimentaart wil bakken.

En met tomaten en courgettes verloopt het ongeveer even druk.
Ik maak gazpacho van tomaat. Van courgettes ook trouwens.
Ik maak zakjes klaar met alle groenten die nodig zijn om later nog meer gazpacho te kunnen maken.
Ik maak een mengeling van alles en snijd ze in piepkleine blokjes, als er gasten komen en dan maak ik bruscetta. Nog nooit iemand gehad die het niet mocht!

Ik maak conserven tomatencoulis.

En ratatouille conserven.
En courgettesoep conserven.
Ik droog tomaten en courgettes en steek ze daarna in bokalen gevuld met olijfolie, look, peperbolletjes, koriander- en venkel graantjes...
Ik steriliseer kersttomaatjes  en die kan ik dan weer op pizza gebruiken.

En weet je wat, ik ben zo blij dat ik STOP gezegd heb tegen Gilbert die 50 kilo tomaten wou komen leveren! Zo blij! Kan je dat geloven ?

zondag 28 augustus 2016

de Europese tragedie


Zo'n 25 jaar geleden ontmoette ik Cheryll. Ze was arts in Glendale, California.
In feite was ze afkomstig uit Haïti, en kwam ze samen met haar moeder en haar tantes naar New York. We deelden dezelfde interesses en bezochten elkaar ook regelmatig.
We hebben enorm veel respect voor elkaar en het is altijd een blij weerzien geweest.
En dan zijn we elkaar zo"n 15 jaar geleden uit het oog verloren.
Ja we schrijven elkaar nog met kerst en op de verjaardag, maar veel contact is er niet meer.

Verleden week stak er een grote envelop in de brievenbus. Eerst dacht ik dat het een plaid zou zijn die ik besteld had bij een postorderbedrijf, niet dus.
Het was een pakket van Cheryll: it took me quite a while, but finally I send you a book about Athroposophism ( Rudolf Steiner ) en Memphis Misraïm. 
Ik weet het, niet bepaald lichte lectuur, maar goed, ik houd me soms bezig met niet bepaald lichte lectuur. Echt.
Passons,zoals ze hier zeggen als ze over iets anders willen spreken.

Ik was er echt blij mee en mailde haar terstond . En natuurlijk vroeg ik haar of ze nu al met pensioen was? Ja, dat was zo. En ze was nu vooral "into athroposophism".
Neen, ik verschiet daar niet van. In Californië zijn ze nogal esotherisch ingesteld, niets buitenwerelds is hun vreemd.

En ik lach in mezelf, terugdenkend aan die keer dat ze logeerde bij mama op haar appartement in Lier en dat mama me belde , slap van het lachen, "Geneviève , elle ne sort pas de la salle de bain............elle est là depuis 1 heure au moins, que dois-je faire?????" en lachen dat mama deed. Cheryll had er niets beter op gevonden dan haar ochtendyoga in mama's badkamer te doen , onverstoorbaar en zoals het mensen past die alleen met zichzelf bezig zijn om de rest van de wereld van de ondergang te helpen, stond ze er niet bij stil dat ze niet alleen was op dat appartement en dat de badkamer moest gedeeld worden....

Of die keer dat ik haar een gekookt eitje voorstelde bij het ontbijt. Ja, knikte ze, en dus gaf ik haar het eitje in het dopje, maar ze raakte het niet aan.
Je wou toch een eitje ,Cheryll? 
Yes of course, antwoordde ze, maar hoe kan ik dat nu opeten ?
Elkaar absoluut niet begrijpend , bekeken we elkaar en dan het ei.
Wat was er mis met mijn ei?
En dan vertelde ze, dat in Amerika, eitjes gekookt worden zonder schaal in de microgolf....ik nam een mes, sloeg de kop van het eitje en gaf haar een lepeltje.
We hebben het er nooit meer over gehad.

Soit, dat zijn zo van die dingen die je bijblijven omdat ze zo vreemd zijn, omdat ze zo ongewoon zijn in onze Europese geest.

Ik vroeg haar dus naar vele ditjes en datjes in een tweede mail , en ook of ze nu veel op reis zou gaan...en ziehier haar antwoord :

I did manage a trip to Greece in 2014 as a type of retirement present. That was perfect timing before the tragedy began to overtake Europe. Now I don't feel it is safe to travel.  What do you think?

Ik staarde naar die paar zinnen, net zoals ik naar het onaangeroerde eierdopje keek.
De tragedie ( tja, in het verlengde van de Griekse reis kon ik me dat elan indenken)...dat Europa wordt overgenomen...

Ik kon en kan dat bijna niet geloven.
Dat Amerikanen op die manier naar Europa kijken.

Dat zou dus betekenen dat je na 9/11 niet meer naar New York of Washington zou durven reizen, maar daar staat ze waarschijnlijk niet bij stil.
Dat je  in Amerika op elk moment van de dag door een gek, of zelfs door een kind kan worden doodgeschoten omdat wapenbezit volkomen vrij is...
Dat er elke maand wel op één of andere Amerikaanse plek meerdere mensen tegelijk worden afgemaakt....

Al een geluk dat Cheryll elke dag yoga meditatie doet opdat de wereld een betere plek wordt om in te leven.
Al een geluk, echt waar.
En ik ben bang van spinnen, maar sta er niet bij stil dat ik in een tragedie woon, een deel van de wereld dat wordt overgenomen ....
Waar ben ik mee bezig?



woensdag 24 augustus 2016

Allemaal beestjes

Ik ging zo rond een uur of half één slapen.
Jan was al lang in dromenland.
Nog even wat lezen in een detectiveverhaal van Donna Leon, die de politie-inspecteur Brunetti moorden laat oplossen in Venetië - dit om me reeds volledig "in the mood" te brengen, vermits we volgende maand een reisje maken naar deze bijzondere stad die Jan nog niet kent.
Rond één uur geef ik het op. Ik zet de Tolino in slaapstand en doe mijn ogen toe.
Ik kan de slaap niet vatten. Denk terug aan het programma "Zomergasten" dat ik zondagavond helemaal uitkeek, alsook naar de intrieste Canadese film achteraf . Griet op de Beek had een vervelende stem, vond ik dan. Maar ze was zo'n  enthousiaste verteller, dat ik toch maar ben blijven kijken.
Op een bepaald ogenblik zegt ze dat de liefde van ouders voor hun kinderen niet eeuwig is, maar dat liefde van kinderen voor de ouders onvoorwaardelijk is. Wat ze volgens mij niet illustreerde tijdens het gesprek.
En ik bedacht dat dit geen "quote" is. Soms is dat misschien zo, maar vaak ook niet. En ik herinnerde me mijn vader en de gemengde gevoelens die daarbij naar boven kwamen. Neen, ik deelde haar gedachten niet...
Het had geen zin om te liggen woelen en draaien, daarvoor is het hier even te warm. 35 graden en meer, rond 20 uur tekende de barometer nog 30 graden.
Ik stond op.
Ging aan de eettafel zitten, nam de tablet, deed een paar ruzzle spelletjes met mijn partner in crime, Kris, en keek op omdat ik precies iets zag bewegen op ooghoogte.
Een spin.
Maar niet zomaar een spin.
Een reuze exemplaar.
Eén waarvan je begint te krijsen als je er ook maar aan denkt dat zoiets bestaat.
REUZACHTIG.
Ik neem al mijn moed bij elkaar.
Zie plots voor mij een flash back van pakweg 40 jaar gelden , bij tante Louise, die een even grote spin had ontdekt , op tafel kroop ( jawel ) en me gebood ( ook waar) dit monster te elimineren....
Ik doe mijn slof uit en ga erop af. Ademhalen en "slach"...er naast en de spin valt op de grond en dan begint die zo hard te lopen, maar zo vlug dat ik hysterisch werd van angst. Hysterisch, zonder een geluid uit te brengen. Ja dat kan. Echt.

Ik ga naar het salon en wapen mij met een spuitbus tegen kruipende insecten.
Ik ga terug naar de living.
Ik zie ze, op de tapijt, jakkes ,vreselijk, ik spuit, ze rent weg naar ik weet niet waar.
Ik word er bijna misselijk van, van angst.
Ik besluit geen voet meer in de eetkamer te zetten tot de volgende morgen.
Ik zet me aan mijn bureau om te bekomen.
Twee muggen, een rotvlieg ,een mot en een langpootmug verder zie ik iets groot, dik, zwart naast mijn voet kruipen....NEEN !!!!!!!!
Neen, ik mag er niet aan denken. Cartouche ligt op de grond, doet één oog open, maar verroert niet...Ik spuit de spuitbus halfleeg . En ren dan naar boven, sidderend van ellende.

Ik neem de Tolino weer ter hand , er vallen nog twee doden in Venetië, maar dat vind ik minder erg dan die beesten daarjuist.

Ik hoor iets bewegen op zolder, boven mijn hoofd. Er valt iets. Ah neen hé, toch geen relmuis. Maar het is een ander geluid. Ook geen muis...
ARGHHHHHHHH!
Help.
Ik wil naar België!!!!!!!!!!
Maar bedenk dat daar ook spinnen, langpootmuggen, motten, mieren en muizen zijn, uiteraard.
Jan wordt wakker. Ik vertel hem al het gebeuren terwijl  hij rustig mafte.
Hij lacht.
Ik niet.
Ondertussen is het 5 uur en heb ik nog geen oog dicht gedaan.
Jan gaat beneden kijken, maar ziet niks.
Straks denkt hij nog dat ik het me allemaal ingebeeld heb...
Maar neen,  dat komt met al dat geboor en getimmer hier hé, met die gaten die in de muren geboord zijn en die nog niet dicht gemaakt zijn,zegt hij. 't Is bijna gedaan sjoe, allez slaap nog wat...waarbij ik prompt in slaap viel....

Een korte nacht.
Allemaal beestjes, en neen, ik had niet gedronken....

dinsdag 23 augustus 2016

De buxusrups : nu ook verkrijgbaar in de Lot !



Een tweetal weken geleden, of misschien maar een week geleden,- de dagen vliegen hier voorbij- hoorde ik op het nieuws dat België geteisterd werd door de buxusrups.
Nog nooit van gehoord, overigens.
Op een mum van tijd vreten ze je buxusboompjes of buxushaag op. Er schiet niets meer van over.
Wat je toch allemaal hoort, dacht ik bij mezelf...

De volgende morgen loop ik naar het zwembad en die is omgeven door in het wild groeiende buxussen.
En ik loop recht tegen een groene rups op, die aan een fijn draadje hangt aan één van de buxusstruiken.

Eikes, dacht ik eerst, een worm aan een boom .
Ik slaag de rups gelijk weg met mijn hand.
Tot ik het verband leg : buxus, rups, groen.........
De buxusrups?
Maar die was toch in België?.
Het was net of ik zag die rupsen nu nog niet zo vlug 950 km zuidwaarts trekken. Hoe traag gaan die vooruit trouwens?
En dan lachte ik met mezelf om mijn idiote gedachtegang.

Ik bekeek het diertje van naderbij : geen twijfel mogelijk, de buxusrups, nu ook in de Lot !
En ik herinnerde me plots dat we 9,5 jaar geleden, toen we naar hier verhuisden, als laatste item uit Boechout drie buxussen in potten hadden meegenomen om nadien te beseffen dat die struiken hier gewoon in het wild groeien....

Ik alarmeer Jan.
Thibault is de bermen komen kortwieken.
Vriendelijke jongen, daar niet van, maar in menig opzicht de gelijke van zijn mamie die in het kasteeltje recht tegenover ons woont : je geraakt hem niet kwijt. Na het werk komt er zeker een nabespreking van wat hij allemaal deed, er wordt whisky cola gedronken, worst gesneden...
Hij hoort ons uit over wie er komt, gekomen is en niet zal komen en dit om zijn verhaal in geuren en kleuren aan zijn mamie Jeanette, te vertellen...
We spreken over de rups.
Bij Jeanette is de rups ook danig bezig met het verorberen van de haag en de struiken. Hij noemt een product dat we best gaan halen bij Gam vert.



Ondertussen hebben we het product en zal Jan morgen eens sproeien zie.
Weg met de beesten.

Ik vind eerlijk gezegd dat mijn Belgische vrienden lezers deze diertjes gerust in Belgenland hadden mogen houden. Het was voor niks nodig ze ons adres te geven, non mais !





maandag 22 augustus 2016

50 kilo tomaten....

A propos, zei Gilbert, geïnteresseerd in tomaten? 
Ja, antwoordde Jan prompt in mijn plaats.
Euh, opperde ik, die tenslotte "iets moet doen" met al die groenten...
We moeten een veld van 100 hectares tomaten vernietigen, omdat hagelslag ze onverkoopbaar heeft gemaakt. En ik dacht, ja , je kan er misschien tomatenconcentraat van maken? 
Ah ja, zei Jan, dat is een goed idee.
Euh, was het enige wat ik kon uitbrengen.
Er stonden buiten nog twee emmers tomaten en courgettes, pepers, aubergines en paprika's op mij te wachten. Dat is voor mij "dagelijkse kost", met dat verschil dat ik geen beroep kan doen op Jeroen Meeus om me te helpen die groenten te verwerken.


Ecoutes, vervolgde hij enthousiast , ik zal 50 kilo brengen, jij moet 'juist' zeggen wanneer, en dan breng ik een machientje mee en een grote 'bassine' . Je snijdt de tomaten in 4 , gooit ze in de grote kom, je zet de gas aan en regelmatig schep je het water eruit.
Eens dat gedaan is, laat je de brij 2 uur sudderen, niet koken hé, sudderen, en dan help ik je wel om met het machientje de saus in potten te doen. Langs de ene kant komt er purée uit en langs de andere kant vallen de schillen en de pitten eruit. En je hebt tomatenpurée, zo simpel is dat! 


Ja, maar 50 kilo tomatenpurée, wat gaan we daarmee doen Gilbert, bracht ik stilletjes aan.

Je doet dat in potjes van 250 gram hé, geen probleem hoor, en pas op, van 50 kilo tomaten zal je maar hoogstens 10 kilo concentré hebben hé , lachte hij mijn bezwaren weg.
Ah ja, herhaalde Jan opgewekt. Hij zag dat helemaal zitten.

Mijn blik moet buitengewoon verwarrend geweest zijn voor de twee mannen.

Dis moi quand,zei Gilbert.

Wat moet je daar lang over nadenken, Gene ! , zei Jan.

En inderdaad ik moest daar even over nadenken.
Want wanneer zou ik een ganse dag vrij hebben om me bezig te houden met 50 kilo tomaten. Ik zou om potjes moeten gaan in de gam vert. 40 potjes.
Minstens.
Tomaten wassen en in 4 snijden.
In de kom doen.
Op het vuur zetten.
Bijblijven en water afscheppen.
Eens er geen vocht meer te bespeuren valt ( hoeveel tijd zou daarover gaan, bedacht ik, een uur of 2 ?) 2 uren laten sudderen en vooral bijblijven.
En dan wachten op Gilbert , die na zijn werk, rond een uur of 6 naar bij ons zal komen om me te helpen het goedje in potjes te doen.

En dan afwassen en de potjes in de sterelisator zetten , water ingieten en wachten tot 90 ° bereikt wordt, tijd instellen, 30 minuten.
Ondertussen afwassen, want tomaten dat plekt en plakt en zit overal op.

En natuurlijk, terwijl ik dat allemaal doe zal Gilbert met Jan onder de auvent een glas bier drinken en zal ik liefelijk gaan vragen of hij mee blijft eten. En dus eten gereed maken.
En daarna opgewekt en vrolijk een maaltijd op tafel toveren.

En daar moest ik feitelijk een paar minuten over nadenken, ja....

Dus zou hij donderdag 50 kilo tomaten brengen.

Maar woensdag zag ik dat niet meer zitten.

Gilbert, c'est Geneviève, en ce qui concerne les tomates....heel vriendelijk hoor, daar niet van, maar ik ga dat niet doen....

Comme tu veux, zei Gilbert, al hoorde ik spijt in zijn stem....

De volgende dag heb ik 10 liter tomatencoulis gemaakt met onze eigen tomaten en ik was wat blij dat ik er geen 50 kilo had moeten bijdoen !
Jongens toch !




zondag 21 augustus 2016

Stof?



De loodgieter komt van tijd tot tijd de warmtepompen installeren.
Van tijd tot tijd.
De ene dag wel, de andere niet.
Soms in de voormiddag, soms in de late namiddag.
Soms al eens een ganse dag....

En het duurt lang, omdat er gaten geboord worden in de hele dikke muren van het oude huis. En één zo'n gat kan een paar uur werk vergen. Op de langen duur loopt de boormachine zo heet, dat hij moet stoppen en iets anders doen.
Bovendien is het hier rond de 35 graden in de schaduw deze week , dat kan tellen als je op een zolder zit , midden in het stof. Af en toe hoor ik hem zuchten en ben ik bang dat hij geen moed heeft om verder te doen.
Dan vraag ik hem of hij iets wil drinken.
Tenslotte heb ik hem een ganse fles water gegeven.
Afzien.
Echt.

Ik mopper ganse dagen over het stof.
Ik was al beginnen mopperen voor de brave man aan de zware klus begon.
Al dat stof, dagen aan een stuk en daarna het dak !!!!!! Ik mag er niet aan denken !, riep ik.
Maar Jan stelde me gerust : Gij altijd met uw stof! Het zijn andere tijden nu hoor ! Zo veel stof komt daar niet meer bij te pas.

Vrijdagavond, 18 uur, komt Serge Valmary de loodgieter van op zolder naar beneden om te zeggen qu'il en avait marre !
Rond zijn fijne gezicht zat nu een lichte stoppelbaard, vol wit stof , van de witte stenen , niet voor niets "le Quercy blanc" genoemd.
Veel stof ? , vroeg ik hem
Ah oui, beaucoup de poussière ! , lachte hij.

Jan kwam ook eens  kijken : Awel dat had ik nu niet gedacht zie, dat daar zoveel stof mee zou gemoeid zijn...

Zucht.

Maar ik, ik wist dat wel.
Wordt vervolgd.

zondag 14 augustus 2016

20 ans déjà...Maman ,mais pour toujours avec nous .




                                                 Jacqueline Peeters, 6/11/1928-14/8/1996


Hoe vaak kijk ik hier naar de sterrenhemel en denk ik aan jou.
Hoe vaak bekijk ik dit immense landschap en vraag ik me af , hoe anders zou mijn leven verlopen zijn indien jij er nog was geweest?
Indien je nog een paar maanden langer had geleefd, nog een paar jaar, nog 10 of 20 jaar, indien je er nu nog zou zijn, zoals bij menige vriend het geval is.
Dat is iets waar ik stikjaloers kan om zijn, als iemand zegt "Mijn moeder heeft vandaag...".
Ik beeld me in dat je blij zou zijn geweest dat ik hier ben komen wonen.
Ik stel me voor dat de logeerkamer jouw kamer zou geweest zijn.
Dat je veel op bezoek zou komen, dat je zou roepen " Je m'installe" en dat ik dat helemaal niet erg zou gevonden hebben.
Het was een droeve moederdag in 1996.
En sindsdien is geen enkele moederdag nog dezelfde geweest.
Ik mis je mama.
We missen je allemaal even erg.



vrijdag 12 augustus 2016

De verwarming

We hebben de warmtepompen zo'n 4 maanden geleden besteld bij de plaatselijke loodgieter.
We hadden afgesproken dat hij ze zou komen plaatsen wanneer hij kon, maar hij verwittigde ons reeds dat het juli of augustus zou worden.
Eind juni zagen we hem terloops op een feestje, en het zou eind julli worden, zei hij.
Eind juli zagen we hem terug en het zou de tweede week van augustus worden , zei hij.
Begin augustus belden we om er hem aan te herinneren.
Het zou dinsdag zijn, zei hij.
Maar dinsdag was er niemand en dus belden we, het zou woensdag worden.
Maar woensdag geen Serge te zien...."un petit soucis" en dus zou het donderdag worden.
Maar donderdag was er niemand komen opdagen.
Dus belden we : "demain sans faute Jan" .
Dat was een ganse geruststelling.
Maar zie, vrijdagmorgen was er niemand en het begon serieus op ons systeem te werken....
Jan zou eens bellen, want echt hé, met wiens voeten en zo....jullie begrijpen wat ik bedoel.
Probleem is dat we vastgekluisterd zaten aan ons huis, dat er altijd wel iemand thuis moest zijn, want stel je voor dat Serge zou komen aangereden terwijl we niet thuis zouden zijn...........

En raad eens wie hier vrijdagnamiddag om 15 uur "verscheen"?
Juist, de loodgieter .
En er hangt ondertussen al één toestel aan de muur.
"De rest maandag"
"Maandag? Dan is het de 15e augustus ..."
"Ah non, en effet, ce sera mardi!"
En nu maar hopen dat er geen kleine of grote zorgen zijn pad kruisen, want anders blijven we daaaaaaaaaaaaagen in het stof hangen.




woensdag 10 augustus 2016

Een topper : Animaparc !


Aude Beauté kwam langs voor de maandelijkse verzorging aan huis.
Jawel, schoonheidsspecialisten, haarkappers, kinesisten, die komen hier allemaal aan huis.
Eerst vond ik dat bizar en zelfs onaangenaam,maar nu begin ik daar meer en meer de praktische kant van in te zien.
Bon, daar was ze dus, met massagetafel en al ( neen, ze komt me niet masseren, ik haat massages en kan met moeite verdragen dat iemand aan mijn lijf aan het wriemelen is, ten ware dat ik iets gebroken of verrokken zou hebben, dat is een gans andere zaak) .
Dis moi, Aude, qu'est-ce que tu me conseilles comme animation pour les enfants d'Aude ( de andere Aude dus, ze kennen elkaar al lang trouwens) ?
Animaparc, entre Montauban et Toulouse, pour les enfants entre 2 et 7 ans ! Sans aucun doute, Gust va se régaler !!!

Een pretpark voor kleine kinderen, tussen 2 en 7 jaar oud. Niet te ver van hier.
Ik zocht het op via internet (http://www.animaparc.fr/) en wou Gust en C° verrassen met de uitstap.
Ik wist zelfs niet dat zoiets bestond voor kleintjes...

Ik kon moeilijk wachten om aan Gust te vertellen wat we vrijdag zouden doen....en donderdag namiddag nam ik hem op mijn schoot en toonde de beelden van het park. Er is een bijzonder deel met dinosaurussen, er zijn tractoren om op te zitten, een rupsbaan , een waterbaan, bootjes van indianen  en wigwams, een dierenpark, je kan er eten en drinken maar ook je eigen picknick meebrengen, en tenslotte een waterpretpark voor kleintjes.
Het is gelegen in een bos, wat maakt dat je zelfs in grote hitte steeds in de schaduw vertoeft.
Ogen als schotels had Gust.
Hoe cool is dat? , vroeg ik hem.
Cool ! , knikte hij.

De volgende dag vertrokken we rond 9.30 h om er zeker rond 10.30 h te zijn. De tickets had ik op internet besteld, wat ons lange wachtrijen deed vermijden. Een heel vriendelijke, oudere meneer bekeek onze tickets en vroeg van welk land we kwamen.
Belgique !
Et bien, ma femme vient de Bruxelles !
Hij gaf ons een plannetje, ook twee bakjes met graantjes voor geitjes of lama's, stukjes wortel voor de konijnen, dat er ook twee maal een circusvoorstelling was , dat Gustje op alle toestellen mocht zitten behalve op de piratenschommel....maar dat vond Gust niet zo erg.

En daar gingen we.
Speeltuinen, springkastelen, klimrekken, zandbakken, rupsbanen,,  treintjes, pizza , cola, ijsjes, lavabo's , sanitair, plaatsen waar je de baby kan verschonen...het was er allemaal.

En terwijl de "groten" naar het circus stapten, bleef mama bij Maurice, die zooooooooooo braaf was, dat de mensen hem met "giligili" en " ah qu'il est mignon, adorable, magnifique, sage comme une image, un vrai plaisir !!" kwamen bewonderen...

Moe, heel moe zelfs bezochten we het waterpretpark en dat was zo fijn om de kinderen even te laten afkoelen voor we huiswaarts reden....


Het was een topdag.
Voorwaar ik zeg het u, een coole topper !