traduire
vrijdag 6 maart 2015
85
Papa wordt 85 vandaag.
Dat is niet mis.
Misschien word ik helemaal geen 85.
Hij dacht waarschijnlijk geen 85 te worden.
Alhoewel, heimelijk, ben ik er zeker van, rekent hij op minstens 100.
Het is hem gegund.
Hij doet er dan ook alles aan om in form te blijven.
Steeds een muts of hoed op zijn hoofd : voor de tocht.
Nooit de airco aan : voor de microben.
Nooit op het strand : te veel wind.
In Marbella: voor de warmte .
Nooit in de zon : slecht voor de huid.
Weinig ,maar dikwijls eten : zo blijf je mager en op gewicht.
Guilty pleasure chocolade , dat is immers goed voor alles.
Homeopathie tegen kleine of permanente kwalen.
Antibiotica voor de serieuze gevallen.
Steeds een pull met V hals.
Heel dikwijls een stropdas.
Een bril met dikke glazen.
Mooie schoenen.
Dagelijkse korte wandeling om in form te blijven.
Uren aan de telefoon met de ganse wereld : om het contact niet te verliezen.
Vroeg opstaan, om een uur of 6 en beginnen "werken".
Werken zijnde leren en lezen.
De toekomst voorspellen.
Drama's aankondigen en zelden goed nieuws brengend, 't is vooral pluto die hem interesseert.
Pluto, de bron van alle kwaad.
Ik weet zo goed als niets van astrologie, maar als ik "pluto" hoor, weet ik dat er stront aan de knikker is.
Of saturnus.
Of mars krak op de ascendent.
Het zal je maar gebeuren.
En muziek .
Veel en altijd en overal muziek.
En films.
"Die moet je gezien hebben, Gene, F!O!R!M!!ID!A!B!E!L!!!!"
Enthousiast ook : "magnifique, buitengewoon, spectaculair, formidabel, je moet het doen, dat moet je doen, dat MAG je NIET doen!, nu niet doen, nooit doen, Jij mag dat niet doen, Anne wel. Bernadette ook. Maar jij niet, want daar komen oneglukken van. Je zal wel zien dat ik gelijk heb......."
Mijn zus speelt momenteel in Lier in een absurd toneelstuk van Kamagurka.
Ze draagt daarvoor een bril en heeft zwart lang haar.
En toen ik ze bezig zag moest ik telkens aan onze pa denken, want ze gelijkt er hard op.
Met die bril en dat zwart haar en dat fijne gezicht.
Of hoe we op onze ouders beginnen gelijken naarmate we verouderen. Omdat zij ouder waren dan wij en wij nu soms even oud zijn als zij ooit geworden zijn.
Het is confronterend.
Tja, een hele persoonlijkheid die vader van ons.
We kunnen er alle 5 een boek over schrijven.
Proficiat papa !
donderdag 5 maart 2015
Tolino : de beste aankoop ever !
Ik ga zo'n drie vier keer per jaar naar België en één van de eerste dingen die ik doe is recht naar de Standaert Boekhandel gaan en boeken vastnemen, omdraaien, de achterflap lezen, ze opnieuw neerleggen, ze terugleggen, ze weer vastgrijpen, onder mijn arm steken, vergeten op een andere rayon, terugvinden op een plaats waarvan ik dacht dat ik er nog niet geweest was, ze op een stapeltje gaan afleggen bij de vriendelijke medewerksters die van achter hun scherm roepen "kan ik u van dienst zijn, mevrouw?", "natuurlijk mag u ze hier leggen", en verder zoeken, me bedenken, beginnen zweten want vaststellen dat ik NOOIT zoveel kilogram boeken kan meenemen met het vliegtuig, aan Jan denken en beseffen dat ik voor hem nog niets gekocht heb, mijn lijstjes bijgehouden interessante boeken raadplegen en tot mijn ontzetting vaststellen dat ik de helft vergeten ben.....om tenslotte volledig "high" aan de kassa de stapels boeken te zien verdwijnen in de oranje/bruin en witte plastic zakken van de boekenwinkel en de hoge prijs van mijn Belgische bankkaart te zien verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Ik vind dat niet erg. Ik bedoel , de prijs en de boeken.
Wat ik verschrikkelijk vind is het gewicht en de plaats dat dat allemaal inneemt in mijn valies ( zo Vlaams mag mijn Nederlands zijn volgens het boekje, voor de noorderburen : mijn koffer ) .
Dan heb ik het nog niet over mijn driemaandelijks bezoek aan mijn zus Anne die ook gereed zit met een stapel boeken en haar commentaar in de zin van " Gennetjeeeeeuuuu! Heb je deze al gelezen?" .
Mijn zus is gek op heel dikke , zware boeken die meestal 1,7 kg per stuk wegen.
Neen Anne, die heb ik nog niet gelezen.
"Awel, je mag hem hebben. Een topper, echt. En dan heb ik het nog niet over zijn eesrte boek. Een wereldhit!"
En van daar vertrek ik dus ook met x aantal leesmateriaal en weer zoveel kilogram bij.
Al die boeken en een paar potten choco met stevia en smeerkaas met hespensmaak verdwijnen in mijn bagage.
En het zweet druipt me af: dit gaat nooit lukken.
"Aude, mag ik mijn handtas, mijn botten (laarzen , want ik vrees dat botten geen Nederlands woord is, het gele boekje zegt er niks over) en het boek "Ik, pelgrim" bij jou laten tot de volgende keer?"
"Ja hoor mama, doe maar. We kunnen langs de moemoe gaan , die heeft een weegschaal en dan zien we wel!"
Zo erg is het met mijn leesgedrag gesteld.
Maar zie.
Ik had een reclamemail van De Standaert boekhandel gekregen. Ze hebben TOLINO's.
En Tolino dat is zoals Kindle. Een tablet in feite speciaal om boeken te lezen.
Daar stond ik dan bij Standaert Boekhandel. Voor dat rek met die Tolino's.
Op de trein had ik er al mensen mee bezig gezien en ik vond dat toch wel handig.
Maar het is geen boek uiteraard.
"Mevrouw, mag ik eens iets vragen?"
"Natuurlijk,mevrouw"
"Wel, ik woon in Frankrijk en ben altijd overbeladen met leesvoer. Maar zo'n Tolino...."
"Ja mevrouw, ik begrijp U. We hebben allemaal zo'n ding gekregen met nieuwjaar. En eerlijk gezegd, ik vond het ook maar niks. Maar nu ik hem heb, wel, een top geschenk! Bovendien betaal je gemiddeld een derde of de helft minder dan een gekocht boek..."
Ik kreeg een presentatie en ik was verkocht.

Hij kost 99 EURO.
Heeft ingebouwde WIFI en je kan dus ook surfen op internet.
Maar daarover gaat het niet.
Je kan er dus boeken mee aankopen. Niet alleen op de website van Standaert boekhandel,ook op amazon, bol.com etc....
In feite kan ik dus vanuit Frankrijk online boeken kiezen en kopen, binnen de 5 minuten downloaden, op 5 verschillende toestellen delen, in het duister lezen, wat handig is, -want als we 's nachts wakker worden gaan we anders stiekem op onze kousenvoeten met een zaklamp naar beneden en lezen we daar ons boek-, in de zon lezen , markeren, vertalen, opzoeken, allemaal op een heel klein toestelletje....
En je hebt duurdere, van pakweg 145 EURO en die mag je in bad laten vallen-maar ik neem niet gauw een bad- en daar kan je ook met je vinger op de achterkant op klikken om een andere bladzijde te kunnen lezen. Maar of dat voor mij nu echt een meerwaarde is?
Dus, ja, ik was verkocht. Dat wou ik.
Nog een hoesje uitgezocht in een mooie rode kleur.
EN weg was ik, licht huppelend naar de kassa.
Toen ik plots bedacht dat Jan dan op mijn toestelletje zijn boeken zou lezen....en dat mijn toestelletje vlug "zijn" toestelletje zou worden.
En wou ik dat?
Neen.
Vlug gebeld en de situatie uitgelegd aan Jan.
Bah ja, koop er twee.
Een groen hoesje en hup !
Als een jonge hinde vloog ik terug naar Boechout.
Ik begrijp nog altijd niet hoe het komt dat mijn valies nog altijd zo zwaar doorwoog.
Er zaten nu toch geen boeken in ?
Ik vind dat niet erg. Ik bedoel , de prijs en de boeken.
Wat ik verschrikkelijk vind is het gewicht en de plaats dat dat allemaal inneemt in mijn valies ( zo Vlaams mag mijn Nederlands zijn volgens het boekje, voor de noorderburen : mijn koffer ) .
Dan heb ik het nog niet over mijn driemaandelijks bezoek aan mijn zus Anne die ook gereed zit met een stapel boeken en haar commentaar in de zin van " Gennetjeeeeeuuuu! Heb je deze al gelezen?" .
Mijn zus is gek op heel dikke , zware boeken die meestal 1,7 kg per stuk wegen.
Neen Anne, die heb ik nog niet gelezen.
"Awel, je mag hem hebben. Een topper, echt. En dan heb ik het nog niet over zijn eesrte boek. Een wereldhit!"
En van daar vertrek ik dus ook met x aantal leesmateriaal en weer zoveel kilogram bij.
Al die boeken en een paar potten choco met stevia en smeerkaas met hespensmaak verdwijnen in mijn bagage.
En het zweet druipt me af: dit gaat nooit lukken.
"Aude, mag ik mijn handtas, mijn botten (laarzen , want ik vrees dat botten geen Nederlands woord is, het gele boekje zegt er niks over) en het boek "Ik, pelgrim" bij jou laten tot de volgende keer?"
"Ja hoor mama, doe maar. We kunnen langs de moemoe gaan , die heeft een weegschaal en dan zien we wel!"
Zo erg is het met mijn leesgedrag gesteld.
Ik had een reclamemail van De Standaert boekhandel gekregen. Ze hebben TOLINO's.
En Tolino dat is zoals Kindle. Een tablet in feite speciaal om boeken te lezen.
Daar stond ik dan bij Standaert Boekhandel. Voor dat rek met die Tolino's.
Op de trein had ik er al mensen mee bezig gezien en ik vond dat toch wel handig.
Maar het is geen boek uiteraard.
"Mevrouw, mag ik eens iets vragen?"
"Natuurlijk,mevrouw"
"Wel, ik woon in Frankrijk en ben altijd overbeladen met leesvoer. Maar zo'n Tolino...."
"Ja mevrouw, ik begrijp U. We hebben allemaal zo'n ding gekregen met nieuwjaar. En eerlijk gezegd, ik vond het ook maar niks. Maar nu ik hem heb, wel, een top geschenk! Bovendien betaal je gemiddeld een derde of de helft minder dan een gekocht boek..."
Ik kreeg een presentatie en ik was verkocht.
Hij kost 99 EURO.
Heeft ingebouwde WIFI en je kan dus ook surfen op internet.
Maar daarover gaat het niet.
Je kan er dus boeken mee aankopen. Niet alleen op de website van Standaert boekhandel,ook op amazon, bol.com etc....
In feite kan ik dus vanuit Frankrijk online boeken kiezen en kopen, binnen de 5 minuten downloaden, op 5 verschillende toestellen delen, in het duister lezen, wat handig is, -want als we 's nachts wakker worden gaan we anders stiekem op onze kousenvoeten met een zaklamp naar beneden en lezen we daar ons boek-, in de zon lezen , markeren, vertalen, opzoeken, allemaal op een heel klein toestelletje....
En je hebt duurdere, van pakweg 145 EURO en die mag je in bad laten vallen-maar ik neem niet gauw een bad- en daar kan je ook met je vinger op de achterkant op klikken om een andere bladzijde te kunnen lezen. Maar of dat voor mij nu echt een meerwaarde is?
Dus, ja, ik was verkocht. Dat wou ik.
Nog een hoesje uitgezocht in een mooie rode kleur.
EN weg was ik, licht huppelend naar de kassa.
Toen ik plots bedacht dat Jan dan op mijn toestelletje zijn boeken zou lezen....en dat mijn toestelletje vlug "zijn" toestelletje zou worden.
En wou ik dat?
Neen.
Vlug gebeld en de situatie uitgelegd aan Jan.
Bah ja, koop er twee.
Een groen hoesje en hup !
Als een jonge hinde vloog ik terug naar Boechout.
Ik begrijp nog altijd niet hoe het komt dat mijn valies nog altijd zo zwaar doorwoog.
Er zaten nu toch geen boeken in ?
zaterdag 28 februari 2015
De volledig mislukte appelsienenconfituur !
Het kan ook niet altijd lukken.
Nog een beetje of ik krijg grootheidswaanzin van alle superlatieven die me telkens te beurt vallen als ik mensen uitbodig om te komen eten huize Cigalou!
En deze keer is het dus volledig uit de hand gelopen.
Ik verklaar me nader.
Rita zou samen met Catherine confituur maken van "oranges amères de Corse".
Naar het schijnt een delicatesse en enkel verkrijgbaar in de maanden januari en februari.
Nog nooit van gehoord ,maar weeral interessant om op te volgen hoe lekker dat die marmelade wel zou worden.
Van een vriend geneesheer kreeg ik zowaar een potje appelsienenconfituur mee. Hij was er vreselijk lang aan bezig geweest zei zijn vrouw Anne, om al die zestes in hele fijne juliennereepjes te snijden.
Het resultaat mag er zijn : heerlijk!
Jan lust geen appelsienen, citroenen of soortgelijke confituur, hier te lande beter bekend onder de noemer " confiture d'agrumes".
En voor mij alleen hé, waarom al die moeite doen. Dan kan ik beter af en toe een potje marmelade kopen in de supermarkt waar wel altijd een Engelse rayon te vinden is in het zuidwesten.
Maar nu stapte ik binnen bij de groentenboer in Castelnau en ik zag zo'n kist staan met in grote letters " oranges amères de Corse" !
Allez, dat was nu niet waar zeker.
Hier zo maar voor het grijpen!
Ik kocht twee kilo, kocht nog wat andere appelsienen, wat citroenen en hopsa ! Eén van de dagen ook eens confituur maken zie, voor mij alleen!
Is me dat tegengevallen zeg!
Ik zocht recepten op op het internet, in mijn kookboeken en tenslotte vond ik wat ik wou en ik ging aan de slag.
Marmelade d'oranges amères : la recette facile - Cuisine
Maar bon, ik zou vruchtvlees wel uit de andere appelsienen halen.
Ik volgde het recept op de letter.
En ik had...heel lopende gelei. 7 potten....
Nog eens opkoken.
Lopend. 6 potten en een klein potje.
Na een uur of twee mijn moed weer in mijn twee pollekes genomen en gans de miserie weer laten inkoken, agar agar bijgevoegd om in te dikken: resultaat lopende confituur en 6 potten.
Precies of ik had er geen suiker ingedaan. Zwijg stil van agar agar die me anders nooit teleurstelt !
Ik gaf het op, ik zou morgen wel zien hoe het zat.
De volgende morgen, wreed tegen mijn goesting- te bedenken dat die initiële 7 potten gestadig aan het slinken waren en dat de opbrengst van mijn noeste werkzaamheden enkel en alleen door mij zouden geapprecieerd worden , maar tegelijkertijd het adagio "because you're worth it" in gedachten houdend !- herbegon ik nogmaals de operatie "bittere appelsien".
Een bittere pil ja, van "la recette facile" is geen sprake, er schoten ocharme 5 potjes nog meer lopende confituur over !
Daar staan ze dan, ze kijken me aan met een blik van " je hebt iets fundamenteels verkeerds gedaan" en ik kijk hen heel kwaad en misnoegd te na met een blik van " ja, OK, maar wat ?"
Iemand een hint?
vrijdag 27 februari 2015
van ruiten van stoven....
Rond nieuwjaar begaf de ruit van onze Saey kachel het.
Saey is een Belgisch merk en we brachten de "stoof" zoals wij Vlamingen zeggen - maar zo Vlaams mag mijn Nederlands wel zijn las ik in de woordenlijst van De Standaard onlangs - mee van Boechout naar Castelnau-Montratier.
Saey is een Belgisch merk en we brachten de "stoof" zoals wij Vlamingen zeggen - maar zo Vlaams mag mijn Nederlands wel zijn las ik in de woordenlijst van De Standaard onlangs - mee van Boechout naar Castelnau-Montratier.
Ze brandt op hout én op kolen.
En ja, we vinden hier wel degelijk kolen, van een man uit Preyssac die ons dat regelmatig in zakken komt afleveren.
En ja, we vinden hier wel degelijk kolen, van een man uit Preyssac die ons dat regelmatig in zakken komt afleveren.
Ik herinner me dat mijn grootmoeder een kolenkelder had en een keldergat langs de straatkant, onder het raam vooraan waarin de "kolenmarchand" de kolen goot vanuit juten zakken.
Mijn pépè shepte die dan in kolenemmers
bracht ze door het kledergat naar boven, waarbij mijn memè steevast riep "pas op hé Gene, 't keldergat ligt open" en zo stond de kolen gereed voor de ganse dag of nacht.
En hier in het zuiden doet Jan krak hetzelfde.
En hier in het zuiden doet Jan krak hetzelfde.
Wij hebben geen kelder, maar de kolen ligt in zakken onder de noorder-auvent.
En elke ochtend gaat hij kolen in de kolenemmer scheppen voor 's nachts.
Zo zijn we zeker dat het 's morgens nog altijd warm is in onze nederige stulp.
Zo'n 23 graden gemiddeld.
Fransen puffen en hijgen bij dergelijke temperaturen.
Meestal houden zij het op 18/19 graden.
Heel verwonderlijk vind ik dat.
En ook bij heel jonge mensen is dat zo.
Fransen puffen en hijgen bij dergelijke temperaturen.
Meestal houden zij het op 18/19 graden.
Heel verwonderlijk vind ik dat.
En ook bij heel jonge mensen is dat zo.
Lionel had zich bij Aurore beklaagd dat het koud was in huis.
"Met un pull" lanceerde ze naar zijn kop.
Voilà, meer moet dat niet zijn.
U warmer aankleden en dat gaat ook.
Maar wij hebben graag warm.
Er is een tijd geweest in mijn leven dat ik het financieel heel moeilijk had.
Maar het ergste was de moment dat mijn ketel het begaf ...koud, je hebt er geen gedacht van.
En vanaf dan vind ik, persoonlijk, dat kou hebben het ergste is van alle miseries in het westen.
En vanaf dan vind ik, persoonlijk, dat kou hebben het ergste is van alle miseries in het westen.
Maar ik dwaal af, mijn specialiteit.
De ruit van de kachel was gebarsten en een week later barstte ze nog verder...
Vreselijke toestand.
Maar ze brandde nog wel, er kwam geen rook uit of niets, gewoon een barst.
Maar ze brandde nog wel, er kwam geen rook uit of niets, gewoon een barst.
Op internet naar een Saey verdeler gezocht en gevonden, ergens in Noord Frankrijk.
Een mail gestuurd, nooit antwoord op gekregen.
Een mail gestuurd, nooit antwoord op gekregen.
Naar Saey België gebeld, in Kortrijk.
Of er een verdeler was in Frankrijk die ons een ruit zou kunnen bezorgen ?.
"Waar woont U?" vroeg de vriendelijke dame.
"Cahors..."
En vooraleer ik nog maar kon uitleggen waar die kleine zuiderse stad zich bevond antwoordde ze me " ah Cahors, is dat niet in de Lot, departement 46?"
Ik wist niet meer waar ik het had; "eh ja mevrouw"
"Wel daar hebben we Brisach"
Ongelofelijk, want dat was onze installateur van de Behrmann kachel en hij had 8 jaar geleden ook de Saey kachel aangesloten op de schouw die hij had gemaakt.
"Bevraag u daar maar mevrouw"
Na 100 x bedankt te hebben, overdreven eigenlijk, maar ik kan me niet voorstellen dat je in Cahors bij Brisach zou gaan en vragen of hij in Mechelen een verdeler kent....was ik na nog geen twee minuten telefoon al een ganse stap verder.
Op 5 januari bel ik naar Brisach en ja hoor, ze konden me helpen.
Of ik langs wou komen met de afmeting, type etc?
En op internet vond ik de beschrijving van de ruit, de joint, de lijm....
Ik bracht alles binnen en de ruit werd besteld. Ik moest eerst 100 EUR voorschot betalen en het totale kostenplaatje zou oplopen tot 350 EUR...
Niet mis voor zo'n ruitje hé?
Men zegge en schrijve 5 januari 2015.
Vandaag is de werkman van Brisach ze komen installeren, ze hadden de ruit deze week binnen gekregen.
We zijn 27 februari.
Voor een ruit van 125 EUR ( de rest zijn werkuren) , ook niet verkeerd hé als je 53 dagen moet wachten?
Stel dat je alleen met die kachel verwarmt, en dat de ruit eruit valt?
Ik mag er niet aan denken.
Maar zie eens hoe mooi dat ons stoveke er weeral uitziet?
Weeral een probleem opgelost !
dinsdag 24 februari 2015
La fin de la saison de chasse
"Ah ja Gene, zaterdag na de jacht eten we in de cabane mosselen met frieten"...
"Ah bon" was mijn korte antwoord.
"Ja, en volgende week zaterdag is het de laatste dag van de jacht en dan is er "natuurlijk" eten in de cabane maar dat zal waarschijnlijk 's middags zijn en dan ben ik rond een uur of vier wel thuis"
Hij zegt het op vrij onschuldige toon , benadrukt ferm het woordje "wel" en ik vraag me dan altijd af of ik daarvoor moet bedanken voor die leuke informatie of niet ?
Alhoewel , niet jagers zijn sowieso niet welkom.
Na veel en zwaar protest van de jachtweduwen van Castelnau zal er toch een wildfestijn georganiseerd worden in de feestzaal van het dorp op 8 maart. Denis belde of ik ook meeging, ervan uitgaande dat Jan wel zou komen.
Hij was blij het te horen, zei hij.
Want zaterdag sluit de jacht.
Althans die op het everzwijn en de ree.
Dank zij zijn katarakt operatie heeft Jan dit seizoen maar liefst drie everzwijnen neergelegd.
De laatste vorige zaterdag.
Recht in het hart, zei hij, zo fier als een gieter en zijn vriend Gilbert was van pure blijdschap -en vol bewondering voor zo'n mooi schot- een meter in de lucht gesprongen, met zijn armen zwierend en luid krijsend " Bravo Jan, oui, bravo!".
Ik zie het zo voor me.
Jan een beetje verlegen, maar toch blij dat het hem gelukt is.
Gilbert fier met zijn pupil aan wie hij als geroutineerd jager steeds goede raad geeft .
Zo ontstaan vriendschappen.
Elke zaterdag samen in de jeep.
Uren aan een stuk de horizon bekijken en ondertussen over het leven spreken.
Het analyseren.
Het aan stukken snijden en verdelen.
Het herverdelen en uiteen rukken.
Het terug bijeenbrengen en synthetiseren.
Schoon werkske.
De jacht op de ree hebben ze zo wat achter zich gelaten.
Hier in de Lot wordt er nog met hagel op reeën geschoten en Gilbert is daar tegen.
Hij wil enkel met kogels schieten op reeën.
Want zo zien ze minder af .
Veel reeën zijn gewoon gekwetst en sterven na geraakt te zijn door hagel aan een loodvergiftiging.
Voor niets nodig vinden onze ecologische schutters.
Maar ja, die oude boeren van hier, die hebben geen karabijn om met kogels te schieten, ze hebben geweren en willen er zeker geen bijkopen.
En Jan kan daar in komen en dus gaat hij ook niet meer op de ree....
Hij hield er trouwens toch niet van.
Telkens hij dat mooie bambihoofdje in het vizier had, haakte hij af.
Je zou voor minder.
De man van een vriendin van mij in België is ook een verwoed jager.
Ik wees haar op het einde van de jacht hier in de Lot en of dat ook zo was in Belgenland.
Haar antwoord was iets genuanceerder....
Antw van Jm :jacht overig wild gesloten op 28 feb maar 15 mei opening reebokkenjacht en kraaiachtigen is vrij
Dus geen rust ...want houtduiven beginnen bij de eerste zaaiingen van de boeren
Met andere woorden ...de jacht is altijd open
Voilà !
Jan is zeker niet geobsedeerd door de jacht, maar hij houdt oprecht weel van dat jongensachtige samenzijn in de natuur.
Begrijpelijk, vind ik.
Maar mij zegt het niets. Zeker weten.
Ik beperk mij tot het bereiden van al dat lekkers .
Maar het loopt dus op zijn eind en wel tot 15 augustus.
Dus kunnen we weer andere dingen doen , samen ditmaal, zoals naar de markt gaan in Cahors of Montauban....
Ook leuk.
En minder gevaarlijk.
Abonneren op:
Posts (Atom)







