traduire

zondag 5 oktober 2014

Er zijn kosten aan







Eens je de 55 gepasseerd bent zijn er overal kosten aan: de ogen, de oren, de tanden, de nek, de schouders, of een knie, een voet of een teen, Morton of een achillespees, de schouders vooral, de handen niet vergeten, arthrose slaat toe, er wordt een fibroom ontdekt, een goedaardige tumor, je hebt plots netelroos, rugpijn en je weet niet vanwaar het komt, de bloeddruk stijgt van de ene dag op de andere, je hebt ademnood of je aders zijn verkalkt of dichtgeslibd, je krijgt suikerziekte in een lichte vorm of niet, je kampt met overgewicht of je begint plots te vermageren- dat heb ik in feite nog niet voorgehad maar bon !
Allez, je voelt overal iets of er wordt wel iets gevonden als je het nog niet gevoeld hebt, want voelen zal je het ! Zoveel is duidelijk.

Mijn vader zegt me dat er geen week voorbij gaat of hij hoort, leest of krijgt bericht dat die of die kennis of vriend of oudbekende van hem gestorven is.
En alhoewel ik ook al menigeen rond mij heb weten overlijden, bij mij gaat er precies geen week voorbij of een kennis, vriend of oudbekende laat me weten dat hij of zij geopereerd moet worden , dat ze op de "billiard" mag, dat er een nieuw stuk in moet, een oud stuk moet uit verwijderd worden, allez dat er kosten aan zijn.

Er zijn kosten aan ons half centennium oud lijf.
En dat zal er niet op verbeteren.
Zoals mijn grootmoeder placht te zeggen toen ik me over één of ander kwaaltje bekloeg : "Geneke , als je zo oud zal zijn als ik zal je overal iets voelen"
Of ik die aan mijn papa die altijd iets voelt zeg "de dag dat je niets meer voelt ben je er niet meer papa!"...

Maar voelen doen we het.
De ouderdom.
En dat is erg.
Maar we mogen ons gelukkig wanen dat we in 2014 leven en niet in 1863....of zelfs in ons geboortejaar 1956 , want daar hadden ze de helft van onze onvolkomenheden niet kunnen opereren.
Dus, kop op allemaal!
Het komt wel goed, zelfs al zijn er kosten aan.





vrijdag 3 oktober 2014

Daar gaan we nog spijt van hebben !

25 graden buiten en 23 in het zwembad...Ok dat is niet veel en je zou denken dat ondergetekende haar tenen niet in zo'n koud water zal steken....jullie hebben het mis.
Ja ik zwem nog met 23 graden.
En ja dat is nog lekker ook.

Daar gaan wij nog spijt van hebben als we dat binnen een veertiental dagen zullen afsluiten en winterklaar maken.
Want we hebben er zoveel plezier van gehad dat we het ook telkens herhaalden toen we aan het plonsen waren : " dat was toch de investering waard hé?" , "zeker weten", "amai daar heb ik al plezier van gehad zie !" ,"ik ook", "zalig hé ?", "ja echt zalig", "dat kunnen ze ons al niet meer afpakken", "neen", "is't koud?", "neen, eens je erin bent...." ( zinnetje dat ik tot verleden jaar haatte want voor mij was het altijd te koud of je er nu al in was of niet in dat water dat altijd te koud was) , "allez komerin jong!", "jaja, ik kom" , "kom je er nu niet in of wa?", "ja, ik kom eraan, eerst mijn badmuts opzetten " (zodat ik het minder koud heb hé) ..

Daar gaan wij nog spijt van hebben !
Dat het herfst wordt en dus kouder wordt en dat het mooie zwembad with a view dicht moet...maar nu nog niet, nog even niet .

donderdag 2 oktober 2014

Des gens "normaux"

Het is hier zo'n zacht najaar.
Zo zalig.
We lopen nog rond in onze zomerjurkjes , nemen opzettelijk geen jasje mee , want het zou misschien kunnen afkoelen 's avonds...maar het koelt niet af en rond 23.30 u zitten de terrasjes in Cahors nog stampvol.
Hoe gelukkig ik me dan voel, dat kan ik moeilijk beschrijven.
Soms , in het naar huis rijden van Cahors naar Castelnau, op zo'n nazomerse avond, met de volgeladen terrasjes, en ik met mijn zomerkleedje zonder jasje, mijmer ik weg en vraag ik me af of dit voor eeuwig zal zijn.
Of ik voor altijd-tot ik sterf- dat gevoel zal hebben om hier zo graag te vertoeven.

Vandaag werd in België een goede vriendin van mij begraven.
Lucy was natuurlijk al 83 en ik hoor jullie denken, tja, 83 , dat is toch al een mooi gevuld leven...maar voor mij was het te vroeg en voor haar beste vriendin Elyane zeker.
Rond een uur of drie ben ik op mijn kamer een passage uit een boek van Jean Verdun gaan lezen , een hoofdstukje waar ik steeds aan terugdenk als ik aan Lucy denk.
Een zo eenvoudige vrouw maar wat een groots leven!
Een heel nederige, ingoede vrouw, die waarschijnlijk heel veel sympatisanten op haar begrafenis zal zien verschijnen.

Een paar jaar geleden was ik gewoonweg geschokt toen ik naar de begrafenis ging van de man van de dienstbode van een sjieke dame die een  Chambre d'hôtes had , een paar honderd meters van mij.
Die meid was zo'n lieve mevrouw die zo in de weer was voor alle gasten en die bovendien een buurvrouw ( in vogelvlucht!) van mij geworden was.
Het was algemeen geweten dat haar man een veel minder aangenaam man was in zijn leven, die dronk bovendien en de mensen rondom hem het leven vrijwel onmogelijk maakte .
Hij werd begraven in Duvillac, een gehucht van Castelnau.
We reden erheen en moesten onze wagen zeker 500 m verder parkeren dan het kerkje waar de begrafenis zou plaatsvinden.
Er zijn hier heel kleine gehuchtjes, een voorschoot groot maar met immens grote kerken, dat houd je niet voor mogelijk.
Zo katholiek, en zo vrijzinnig tegelijk!
En er was zeker 150 man ( en vrouw) , onwaarschijnlijk voor zo'n onmens, als je de verhalen mocht geloven.

De sjieke mevrouw van Parijs die de chambres d'hôtes toen uitbaatte, stond net als wij te wachten vooraleer de ceremonie zou beginnen. Ze was er met haar neef, een professor linguistiek aan de Parijse Sorbonne.
En onmiddellijk zei ze me : " Comment est-ce possible qu'il y ait tant de monde à cet enterrement????"
Ze kon haar ogen niet geloven.
En Jan en ik konden bijna niets meer zeggen want we dachten terug aan die passage van het boek van Jean Verdun, van die volledig onbenullige man uit een verzekeringsmaatschappij die wel 1000 man op zijn begrafenis had, allemaal om te belangrijker mensen....ministers, acteurs, schrijvers....het kon niet op.

Niemand is wie hij lijkt te zijn.
Iedereen heeft zijn verhaal.

Zo ook Lucy.
Ik denk aan haar en aan al het goede dat ze deed, zelfs al denken anderen er anders over.
Ik hoor haar stem, ze werd op 1 februari  geboren en ik op 30 januari en we maakten er gedurende 25 jaar een spelletje van elkaar geluk te wensen met de tijd die voorbijging, net als Elyane die op 10 februari geboren werd. Watermannen, zalige mensen hé.

Dag Lucy.
Dag lieve vriendin.


dinsdag 30 september 2014

Ruilhandel

Ne le dites à personne, zeiden ze en ze zetten een grote krat blauwe druiven voor onze neus.
Dat konden we zo niet laten, dus gaven we drie pompoenen mee...
En zo denk ik dat we aan een heuse ruilhandel begonnen zijn dank zij de blog!
Kan je dat nu geloven?

Het is enerzijds bizar en anderzijds normaal natuurlijk dat als de blog gelezen wordt dat je wordt aangesproken in de zin van " ja, ik weet het van je pompoenen maar zoals Vera zei, die pickels zijn echt lekker en ik heb ook al geprobeerd groene tomatenconfituur te maken, echt lekker!"

Of ook "ik heb beide ogen laten opereren van katarakt en ik moet eerlijk toegeven dat.....In Thailand kost zo'n ingreep 650 EUR"
Dan zijn we beter af in Frankrijk : 250 EUR opleg aan de dokter en die trekken we op de koop toe terug van onze hospitalisatieverzekering.

Mijn zus belt en vraagt of ze die vijgenconfituur eens mag proeven.
Een ex-collega van haar die lege confituurpotten meegaf is blij dat ze van pas komen.

Een vriendin uit Brabant moest hard lachen met de wegbeschrijving Vers , "want echt waar hé Gene, die wegwijzer Vazérac stond er niet".

Vera zegt dat ze nog veel recepten heeft.

Twee mannen of vrouwen, dat ik het niet weet en niet kan te weten komen feliciteren mij helemaal uit Indonesië met mijn tuin ( nog wel! ik die niets doe in mijn tuin).

Ik heb fans in Estland en Vancouver, in Brazilië en Nieuw Zeeland .

Het kan verkeren.
En ik kan echt mijn nieuwe commerce beginnen : ruilhandel in de eenvoudigste betekenis van het woord.
Mijn pompoen tegen jouw druiven, mijn confituur tegen jouw sperziebonen, mijn ajuinen tegen jouw look. Mijn eend tegen jouw kalfsvlees, mijn everzwijn tegen jouw kip....enzovoort enzovoort.

Terug naar af.




zaterdag 27 september 2014

de meid van de kasteelheer

Rita belde.
Ze had Belgische gasten gehad in haar B&B ( Loustalou in Flaugnac) die in onze vallei gewandeld hadden.
Ze kwamen langs Jeanette's huis, kasteeltje in feite en waren zo onder de indruk van haar -ongewassen, onverzorgd, zwart van de aarde, een groene en een zwarte kous vol gaten, drie voorschoten boven elkaar , volledig uitegrafeld, hier en daar een tand missend( vandaar dat Hollande het heeft over les "sans dents"!?) , zwarte handen en nog zwartere nagels - dat ze dachten dat ze de meid van de kasteelheer wel moest zijn en dat ze in de grote schuur woonde die naast het kasteel staat...quod non.
Vooroordelen? Apparences?
Mais non, c'est bien elle la châtelaine !

Ze wees ons huis aan, ook van Belgen immers.
Maar ze waren op slag verliefd op het huis van Adam, onze Engelde buurman.

En dus wou Rita weten- uit naam van haar B&B gasten- of Adam zijn huis niet wou verkopen ?.

Het was zijn verjaardag gisteren en na hem proficiat gewenst te hebben, bracht ik hem het goede nieuws: Belgen wilden zijn huis hebben!

Maar hij antwoordde prompt : zijn huis verkopen was wel het laatste wat hij zou willen doen.

Het antwoord is dus NEEN, en wij behouden onze lieve buur met zijn grote kroost !




vrijdag 26 september 2014

Pompoenen

Jan was gisteren wat gaan rusten ,toen we thuiskwamen na de operatie .
En hij was nog maar pas boven of ik hoorde getoeter van een claxon, en de honden die als razenden naar buiten vlogen...het was Gilbert die eens kwam horen hoe het met Jan was.
Hij dacht dat de operatie de dag tevoren had plaatsgevonden, niet dus.
Tja, ik zou hem gaan roepen, zei ik.
Non, s'il te plaît, te tracasses pas ! Surtout ne le dérange pas.
Of ik nog pruimen had, vroeg hij.
Oei, dat was wat laat.
Maar al wat er nog was mocht hij hebben, zei ik.
Wat ik echter vreesde bleek ook waar: voorbij, over en out, geen pruim meer te bekennen...
Zijn Braziliaanse schoonzoon kwam immers naar hier en hij wou hem eens laten zien hoe pruimenalcohol wordt gemaakt. Hoe het in zijn werk gaat.
Spijtig maar helaas.
Aucun soucis, je trouverais bien des fruits va! ,riep hij goedgezind. Gilbert is bovendien altijd goedgezind.
Een slim mens ook.
Zijn broer ook trouwens.
Hij trekt vervolgens het achterportier van zijn Kangoo open ...
De meeste landbouwers hier rijden met een Kangoo, of iets soortgelijks.
Het is een soort kleine bestelwagen ,met heel veel plaats en eerlijk gezegd zit ik erover na te denken om ooit zo'n wagen te kopen als mijn Toyota de geest geeft.
"Ta Toyota", zegt mijn garagist "elle ne s'use pas !".
Dat is waar, een gouden auto.
Maar toch, zo'n Kangoo, ja dat zie ik zitten.

Hij trekt dus de achterdeur open van zijn sjieke bestelwagen en laat me een ganse hoop pompoenen zien.
Voilà, se sont les derniers, maintenant c'est fini, je n'ai plus rien à t'offrir.
Ik durf niet te zeggen dat ik ze niet moet hebben.
Want we hebben zelf pompoenen.
Dus komt hij met me mee naar mijn voorraadkot en daar leggen we ze tentoon, op een afdanktafeltje dat ik van Zwanie cadeau kreeg.
Ben je er iets mee om je conserven op te leggen, Gene?.
Ja, ik ben er iets mee.

Gilbert bewondert mijn collectie weckpotten.
Ca vaut la peine, zegt hij .
Ik nodig hem uit om er één en ander uit mee te nemen, maar dat voorstel slaat hij af.
Hij heeft ook zoveel conserven zegt hij, niet te doen.

En dus zit ik hier weer met een hoop groenten waar ik iets ga moeten mee doen.
Zucht.
Pompoensoep. Tarte à la citrouille. Cake met pompoen. Gegrilde pompoen.
Pickels?
Zucht.
Alle recepten zijn welkom.


donderdag 25 september 2014

KATARAKT



Ik vond dat een mooie serie, katarakt.
Het was eens iets anders.
En Vlaams bovendien , iets wat we niet zo gewoon waren, een goede Vlaamse serie.
We misten dan ook geen enkele aflevering.
En ik weet ook nog hoe erg ik het vond dat de hoofdrolspeelster langzaamaan blind aan het worden was, wegens....jawel, katarakt.

Sinds een paar maanden viel het me op dat Jan niet zo goed meer zag.
Hijzelf was er zich natuurlijk nog beter van bewust maar je ziet dat van hier dat hij daar ook maar voor zou uitkomen!
Als hij bijvoorbeeld een glas wou grijpen, dan greep hij daar soms naast.
En natuurlijk zou het gekund hebben dat dat enkel het gevolg was van een te groot aantal glazen rosé , maar dan nog kwam het me vreemd voor.
En toen ik dat luidop tegen hem zei, ja, dan moest hij toegeven dat hij toch eens naar de oogarts zou moeten. Ooit, eens.

Een vriendin van mij werd onlangs geopereerd van katarakt aan beide ogen en ik vergezelde haar naar de oogarts voor de gebruikelijke onderzoeken die daarmee gepaard gaan.
En ik zou niet zijn wie ik ben als ik niet -ter plekke- zag dat het goed was, de dokter meer dan betrouwbaar bleek, zijn apparatuur hypermodern oogde ( what's in a name?) en prompt een afspraak nam voor Jan.

En inderdaad, hij had nog 10 % zicht op zijn linkeroog, katarakt, zei de dokter.
Dat is dus heel weinig. De operatie werd gepland en zou plaatsgrijpen op 25 september, vandaag dus.

Tot vandaag schepte ik er veel plezier in om te pas en ten onpas Jan te plagen in de trant van " laat maar Jan, jij ziet dat toch niet", of " heb jij dat dan echt gezien, jij ?"...

Maar daar kan hij goed tegen, Jan.

Vanmorgen was hij een beetje minder held.
Zenuwen gierden van boven naar beneden, van beneden naar boven, van links naar rechts, en rond 6.45 u vertrokken we naar Montauban waar Dr. Rouleau hem zou opereren.
Ik was rustig, hij niet.
Het was even erg als wanneer we op reis gaan. Dan kan Jan ook niet slapen, staat hij verschillende keren op, gaat zijn lijstjes na, de valiezen zijn al lang in de koffer voor we vertrekken...en meestal zijn we toch nog iets heel essentieels vergeten, of wat dacht je.
Ik word daar heel zenuwachtig van.
Heel zenuwachtig.

Zoals vandaag.

Toen Jan ingechecked was- zoals in een hotel- reed ik terug naar huis , naar de jongens.

En rond 1 uur reed ik terug naar Montauban om de patient te gaan halen.
Hij klonk nog een beetje verward, was niet zo goedgezind eigenlijk.
En ik begon heel laconiek mijn doorloper in te vullen.
Je zou voor minder.

Hij moet een ganse batterij druppeltjes inbrengen en medicijnen nemen, daar niet van.

Maar nu zit hij thuis al naar TV te kijken, en hij kan de ondertiteling lezen zonder bril, zegt hij.
Het pikt en schuurt nog wat, het traant nog een beetje, maar wat een verschil.
Hij ziet nu beter dan ik.
Wat zijn wij toch in een goede eeuw geboren.
Jaren terug werd je gewoon stilletjes aan blind.






dinsdag 23 september 2014

De laatste tomaten

Er zijn nog wat tomaten hé, zegt Jan langs zijn neus weg.
Wat ga ik daarmee beginnen, denk ik.
Ik kan nog wat tomatencoulis maken, want Jan heeft ook ajuin en verse look.
Er zijn nog wat groene pepertjes om er een straffe "touch" aan te geven.Waarom niet?
Maar zoveel tomaten waren het nu ook weer niet. En 5 liter tomatencoulis is wat weinig om een uur aan het stereliseren te slaan.

Als ik nu eens paté zou maken, opperde ik?
Het is weer een tijdje geleden en toch altijd handig om in de reservekamer te hebben staan als er op 't onverwachts iemand binnevalt.

We zijn dus gisteren naar de markt in Caussade geweest en ik kocht er chair à saucises, poitrine de porc, eieren, barde, lard gras en lever en ik had nog fantastisch fijn spek van "le cochon noir du quercy" uit Bach. Daar zou ik eens iets mee toveren zie!

Vanmorgen ben ik rond 8.15 u begonnen en rond 15 uur zijn mijn activiteiten gestopt. Uiteraard heb ik ook middagmaal gemaakt met de restjes van gisteren, zijnde kip . Ik maakte een quiche met die kip, prei uit de tuin, kleine tomaatjes, een pepertje en een paprika. En tja, het was ok, al vond ik het iets flauwer dan als je het met spek maakt.
Maar er is niets verloren gegaan en dat vind ik zo ferm.

Ik heb 5 liter tomatencoulis en 14 potten paté.
Rond 12 uur kreeg ik telefoon van een 88 jarige vriendin uit Cahors en ik vertelde haar van de paté.
Combien de temps tu le fais bouillir, vroeg ze.
Eén uur , zei ik, tenminste dat stond op mijn receptje.
Ah non Geneviève, au moins 3 heures pour de la viande crue! Où est-ce que tu as pris cette recette, ça je n'ai jamais entendu une heure, tu te trompes ma vieille ( zij moet spreken, haar dochter is ouder dan ik !) !
Allez, drie uur dan.
En nu zijn die drie uur voorbij , de afwassen zijn gedaan, Jan is de laatste aardappelen aan het omspitten , er zijn nog enkele pompoenen die moeten bewerkt worden en dan is het over and out wat de groentenpluk betreft.

Spijtig.

Want ik hou van die bezigheden , van de hitte in de vallei en van de afkoeling van het zwembad .
Maar het is herfst.

Aan alles komt een eind.

maandag 22 september 2014

Jacht op kleinwild

Toen we zondag terugkwamen van de apéro in het dorp zagen we twee dikke fazanten langs de kant van de weg.
Ik zag aan Jan's twinkeloogjes dat die twee beestjes wel voor hem zouden kunnen zijn...straks zie, want het jachtseizoen om te jagen op klein wild is ondertussen geopend, veertien dagen later dan normaal. Waarschijnlijk omdat het nog altijd zo warm is en omdat de teelten nog op de akkers staan: maïs en zonnenbloemen staan nog rechtop en het wild springt van het ene veld in het andere: niet te doen ! zeggen de jagers.
En trouwens, voor de honden is het ook nog te heet, na een paar uur zijn ze bekaf. Je zou voor minder.

Zaterdag was Jan zijn geluk gaan beproeven op het everzwijn.
"Geen beest gezien", zei hij. Er was één exemplaar geschoten,dat wel ,maar hij, neen, hij had het niet gezien.
Dat is in feite heel dikwijls het geval.
Ik vraag me dan af wat er zo leuk is aan in een oneindig groot veld te staan waar je geen levend wezen tegenkomt gedurende een uur of vier...alleen maar staan kijken en af en toe een babbeltje slaan met je mede-vriend-jager.

Ik verdenk die mannen ervan gewoon onder mannen te willen zijn en gewoonweg een excuus te hebben ( de jacht) om een potje te zitten commeren en over politiek, Sarkozy en Hollande, de Euro, de landbouw en de andere jagers te lopen jammeren , zij het dan met een jachtgeweer op je schouder en uitgedost zoals een paracommando in volle actie. Pet, fluo vest, groene broek, groene jas, laarzen of bottines met gueuttes (scheenbeschermers) ,groene kousen, groene handschoenen...pff, uitgedost zoals we zouden kunnen stellen met "pek en veren".
Heel macho gedoe in feite.

Want als ik gewoon "onder meiden" wil zijn begrijpt Jan dat niet.
Waarom wil ik nu perse alleen met vrouwen rond de tafel zitten en eten, drinken en commeren?

Ja , waarom doen wij vrouwen dat zo graag zonder dat we daar iets anders voor moeten uitvinden, in de zin van: ik zit in de breiclub en ik heb geen wol maar dat geeft niet, anderen hebben wel een sjaal gebreid en zaterdag ga ik terug hetzelfde doen...
Vertaald : ik zit in de jachtclub en ik heb geen wild gezien, maar een ander heeft wel een everzwijn geschoten en zaterdag ga ik terug hetzelfde doen...
Zie ik dat verkeerd?
Of zie ik dat verkeerd.

Maar bon, de jager ging nu echt, voor echtig en 't echtig ,op kleinwild jagen, alleen, met zijn jachthond, Cartouche en zijn geweer.
Hij had ook een bezas meegenomen, een groene uiteraard om die schoon beestekes in te steken, eens ze zouden geschoten zijn.

Ik denk dat hij na 30 minuten al terug thuis was: geen fazant gezien en Cartouche was helemaal niet te zien, die had één of andere loopse teef ontdekt in de geburen en het kon hem in de verste verte niet bekoren om twee vette vogels te gaan zoeken voor zijn baasje.

Ik zag de ontgoochelig op Jan's gezicht.
Volgende week beter.
Denkt hij.
Ik twijfel.

zondag 21 september 2014

chim chim cheree



September is de maand waarin de schouwveger belt of waarin wij de brave man contacteren ( een keer of vijf, op zijn ligne fixe, zijn mobile, zijn adresse mail, terug op zijne fixe, terug op zijne mobile ...zucht) om de schouwen te komen vegen.
We hebben drie schouwen, twee ervan worden professioneel gereinigd ,jaarlijks.
We stoken immers met hout en in de kachel wordt er 's nachts ook kolen gebrand.

Het duurt lang, het neemt tijd, maar er wordt dan ook met veel aandacht en zorg gewerkt. Alles wordt afgedekt, de man kruipt op het dak, komt van het dak, zit in de grote schouw ( Le Cantou) , veegt, stofzuigt, ruimt op....


En verschijnt twee uur later als Zwarte Piet -alhoewel ik twijfel of ik die term nog mag gebruiken? - met een glimlach en al.

Maar proper dat die stoven en die haarden zijn! Proper !!!!
De winter kan beginnen, wij zijn er klaar voor!