traduire

vrijdag 10 november 2017

Een memorabel weekend





We waren er weken mee bezig.
Eerst zouden we de verjaardag vieren van één welbepaalde zus en dus zouden mijn broer en ik een ticket nemen naar om het even waar- Parijs,Berlijn of domweg Brussel om te eindigen in Oostende- of misschien zouden mijn broer en mijn zus een ticket boeken naar Toulouse en dan zouden we hier vieren- cfr. mijn verjaardag waar mijn twee zussen en mijn dochter me verrasten verleden jaar-, of we zouden het niet vieren want naar 't schijnt wil de ene niet vieren, of weer wel want dat was maar om te lachen.
Maar toen ontvingen we een bericht van de dochters van mijn andere zus dat ze hun ouders wilden verrassen voor een andere aangelegenheid.
En dan begonnen we zowat in een knoop te geraken van wie mag wat weten, wat moet ik doen om me niet te vergissen van onderwerp bij de ene of de andere zus, met mijn broer kon ik alles bespreken, want wij hadden helemaal niets te vieren, helaas...
Op een bepaald moment hakten we de knoop door.
We hadden meer kans veel mensen die we ooit regelmatig ontmoetten terug te zien indien we vanuit Malaga en Toulouse naar Brussel vlogen dan omgekeerd.
En we zouden dan   ter plekke met één van de twee feestvarkens de avond van het ene feest wel afspreken wat we voor het andere feestkonijn bedacht hadden.
En mijn broer zou ergens moeten logeren, maar die was twee dagen te vroeg in het land en dus zou hij bij Aude blijven, maar die was aan zee , maar dat was niet erg, hij kon sowieso toch bij haar blijven overnachten, maar dan mocht hij zeker niet buiten komen in het liefelijke Boechout met zijn sympathieke cafeetjes, zeker niet naar de Delhaize, want mijn andere zus gaat daar dagelijks heen en dus zou mijn andere zus hem dagelijks komen halen om hem te "voeren", want ze was bang dat hij anders zou verhongeren en dat is nu wel het laatste wat wij zouden willen, nietwaar.

Stress?
Verschrikkelijke stress.

En omdat ik op vrijdag toekwam en de trein zou nemen naar Antwerpen en ik nog even de stad in wou om een accessoire te kopen voor mijn outfit om er nog beter uit te zien dan gewoonlijk (! maar ja, maar ja ik meen het) maar ik daarbij toch geweldig moest oppassen dat ik niet dezelfde winkelstraatjes afliep dan mijn zus die zeker naar de kapper zou gaan alwaar ik moest voorbijkomen, nam ik voor de eerste keer in eeuwen een taxi .
De taxichauffeur was een Albanees.
"Boodschappen doen mevrouw?"
"Neen hoor, gewoon maken dat ik de stad uit ben, want vanavond hebben we een verrassingsfeest voor mijn zus en die mag me hier zeker niet tegenkomen op straat, vandaar..."
Hij moest er hartelijk om lachen de lieve man terwijl hij me feilloos door Antwerpen reed naar de Albertstraat. Want daar zat iemand anders op mij te wachten.
Een andere verrassing .
Jan -een andere dan de mijne en dus die van iemand anders - was jarenlang de advocaat waarmee ik dagelijks belde toen ik nog bij Royale Belge werkte. Hij was gespecialiseerd in beroepsaansprakelijkheid.
Ik was 23 en hij 10 jaar ouder.
Na zes maanden over en weer gebel zei hij plots " Mevrouw dit is te gek! We bellen elke dag en ik heb U nog nooit gezien. Ik kom af!"
En dat deed hij ook.
Vanaf dan, men zegge en schrijve 1980  , aten we één keer per maand samen, tot ik naar Frankrijk vertrok , bijna 11 jaar geleden.
Hoe straf is dat?
En vermits we elkaar dus bijna 11 jaar niet gezien hadden en ik al meerdere "onverwachte vruchteloze pogingen" had ondernomen waarbij ik telkens lik op stuk ving, want Meester Jan was weer op reis, had ik ditmaal het voortouw genomen en degelijk afgesproken of we elkaar die dag konden ontmoeten?
Dat kon.
Bij hem.
En dus geschiedde.
En het was leuk en goed en aangenaam.
En toen stond Jan erop me naar Boechout te brengen zodat hij Aude ook nog eens zag en de kleinkinderen, want die wou hij ook wel eens zien...en dat kon allemaal en dus gebeurde dat volgens plan en strak op schema.



Ondertussen zond Jan me al een gans album foto's op van die heuglijke ontmoeting, maar echte foto's dan en geen GSM toestandjes en die kan ik niet met jullie delen...

Eens Jan weg was en Aude's auto  uitgeladen was van een week aan zee, begonnen we ons klaar te maken voor de surprise van de avond.
We waren oprecht zenuwachtig ,want mijn zus noch mijn schoonbroer, ook al een Jan, maar weeral niet die van mij, wisten van iets.
En zo hoort het ook als het om een verrassing gaat.

Van bij onze aankomst begon de emotieronde, want als eerste zag ik mijn tante , Tante Nizon, 87 jaar en hoe ouder ze wordt hoe meer ze op mijn moeder lijkt. Vooral haar handen maakten me nostalgisch...en ik raakte ze dikwijls aan, als wou ik nog een stukje "echte Peeters" in me opnemen, helaas...


Ik herkende zoveel mensen, en dat gold ook voor mijn broer.
We dansten tot stukken in de nacht en namen weer een taxi naar huis....

De volgende morgen was quality time met Gust, Maurice en Aude.
We hadden zoveel te vertellen.
"Stop met praten mamie, ik moet me concentreren"....Ongelofelijk, waar heeft hij dat woord nu weeral gehoord. Maar natuurlijk zit hij nu in de derde kleuterklas en dan leer je waar het echt op aankomt....

's Middags aten we een ijsje in de plaatselijke tearoom. Maurice wou een koekje van de mamie maar ik wou niet delen. Toen hij chipjes at vroeg ik om er eentje te krijgen en hij zei prompt "Neen" en een minuutje later wees hij met zijn handje naar mijn koekjes: "Jij hebt koekjes!" . Volià, zo'n karaktertje is dat! Jij niet delen? Geen Probleem! Ik ook niet delen!

's Avonds kwam het ene feestvarken die nog niet bekomen was van haar surprise de avond ervoor met het andere succesnummer aangereden....en dat was weer een verrassing : in plaats van een "goed" Italiaans restaurant werd het een sterrenzaak ; De Schone van Boskoop van Wouter Keersmaekers, oom van Stienus,mijn schoonzoon.
Mijn zus kon er niet van over: "dat mag ik ook schrappen op mijn bucketlist" !

Het was hemels .

Zondag spendeerden Aude en ik met koffiekoeken, friet en curryworst- het kan niet altijd sterrenniveau zijn en wat gaat er boven Belgische kost, I wonder ?- en zat ik weer op het vliegtuig naar Toulouse...
Wat een memorabel weekend !
Ik had het voor niets willen missen !




donderdag 2 november 2017

Iedereen gelijk voor de wet...of niet?







Belastingbrieven voor Belgen in het buitenland....ze zijn toegekomen begin oktober.
En we hebben tijd tot 9 november.
Ik doe de aangifte online, want ik heb een token.
De vooruitgang , dat is nogal iets.
Het boekje dat we er anders ook bijgestuurd kregen zat deze keer niet in de envelop.
Je moet de handleiding downloaden.
Meer dan 100 blz.
Er wordt me gevraagd of ik in het Vlaamse, Waalse of Brusselse gewest woon?
Ik zoek me te pletter om te weten waar ik ben ingedeeld.
Om dan een paar regels verder te lezen : " als je in een onderstaand Europees land woont....Frankrijk, dan aankruisen"
Ik behoor dus tot geen enkele gemeenschap in België, zo blijkt.
Als ambtenaar behoor ik automatisch tot de categorie "anderen"....en heb ik toch mijn fiscale woonplaats in België.
Ik vul ook heel plichtbewust een Franse aangifte in . Dat is een nul-aangifte.
Aangezien mijn eigendom in Frankrijk ligt  zou ik kunnen genieten van Franse belastingvoordelen....gecatalogeerd onder de noemer "belastingkrediet",  maar aangezien ik in België verplicht ben belastingen te betalen moet ik hier geen belastingen betalen en heb ik geen krediet....Met andere woorden, ik kan niets aftrekken , want ik betaal 0 EURO belastingen in Frankrijk.
In België heb ik geen eigendom en aangezien ik niet tot het Vlaamse gewest behoor waar ik belastingvoordeel zou kunnen bekomen voor bvb en onder andere, mijn dakisolatie, mijn nieuwe ramen, een eco-boiler enzovoort enzovoort....kan ik die sommen niet in mindering brengen....
Als ik mijn groepsverzekering trek, wegens activiteiten in de privé sector zou ik een gunstig belastingregime kunnen krijgen in Frankrijk, want ik woon hier meer dan 5 jaar. Maar aangezien mijn fiscale woonplaats in België ligt, kan ik daar niet van genieten . De verzekeraar is verplicht de betalingen aan te geven aan de Belgische fiscus.
Wat ik wel mag betalen zijn opcentiemen., 7 %.
Opcentiemen zijn belastingen die de gemeente of de provincie kan heffen.( zie onderaan de blog) 


Maar ik behoor dus niet tot een gemeente, of een provincie of een gewest.
Ik vind dat zo onrechtvaardig maar er valt- naar het schijnt- niks aan te doen.


Vandaag zou ik dus mijn brief invullen.
En weer ergerde ik me aan de plaats waar ik belast word en de ongerijmdheid met mijn reële locatie.
Maar bon, wat doe je eraan.
Ik bekeek toch nog eens het boekje van meer dan 100 blz . , je weet maar nooit of er ondertussen iets veranderd zou zijn, hé, dat is tenslotte mogelijk n'est-ce pas?

helaas :
K. BELASTINGVERMINDERING VOOR UITGAVEN VOOR DAKISOLATIE INEEN WONING DIE OP 31 DECEMBER VAN HET JAAR VAN HET BEGINVAN DE WERKEN TEN MINSTE 5 JAAR IN GEBRUIK GENOMEN WAS (**)
▲ Opgelet: rubriek K (**) is alleen bestemd voor het Vlaams Gewest en het Waals Gewest.
U mag die rubriek invullen als u voor aanslagjaar 2017 in die gewesten ‘gelokaliseerd’
bent (en dus de code 1093-71 of 1094-70 van vak III, A, 6 hebt aangekruist).


Ik vulde alles elektronisch in , en eens dat die lastige karwei geklaard was, bewaarde ik het document.
En dan vroeg ik een simulatie , hoeveel ik zou moeten bijbetalen dit jaar.....
Het wieltje draaide....
taratatata !!! : 12.455 EUR  Alstublieft ! Hallo????


Mijn hart stond stil.
Hoeveel ??????

Wat heb ik niet gezien? Wat heb ik verkeerd gezien?
Werd er niet voldoende afgetrokken van wat ik getrokken heb ?
Ik bekeek prompt mijn banktegoeden , of ik nog zoveel geld had, überhaupt !
Mij mond werd er helemaal droog van. Koppijn, ik kan het niet beschrijven, nekpijn tegelijkertijd, overal pijn.
Stress, gewoon stress.
Hoe ga ik dat aan Jan vertellen?
Wat gaan we nu doen?

Ik begon onmiddellijk in gedachten drastische besparingsmaatregelen te treffen, een ware Minister van Financiën waardig : niet meer "gaan" eten, niet meer op reis, gedaan, minder uitgeven aan frutsen en prutsen, sparen, hallo !!!

Ik deed een kruiswoordraadsel maar kon er mijn gedachten niet bijhouden. Ik werd gelijk onpasselijk.
Ik zou eens een oud collega ondervragen zie, die houdt toch alles bij, moet je echt zoveel belasting betalen op een groepsverzekering of hoe zit het?

Na een tijdje durfde ik terug naar taxonweb surfen.

Ik bekeek nog maar eens de bedragen en....ontdekte dat ik vergeten was mijn reeds betaalde belastingen in het vakje 225....Ik vul het in.

Ik bewaar het document.
Ik druk op de simulatieknop...

En dan, dames en heren, taratatatata ....een redelijk treffelijk te verwachten bedrag. Foetjie de 12.455 EURO !.

Ik wist niet meer waar ik het had. Ik was zo overstuur. Ik wou in de lucht springen, ik was zo blij, zo oprecht blij met het nog redelijk serieus maar niet meer te vergelijken bedrag van bijna een half miljoen Belgische Frank.


Ik ging onmiddellijk met de twee jongens wandelen.

Ik kwam Claude en haar hond tegen en was blij iemand over mijn nare namiddag te kunnen spreken....plots dook uit het bosje naast ons- pakweg op een meter of 5 - een nogal grote ree, het weggetje over , recht het veld in...

Wat kan het leven toch mooi zijn, dacht ik. 

Ondanks belastingen. Ondanks "a different treat"


Jan is net terug van de jacht en straks komt Gilbert een patatje mee steken.zie.

We zullen eens een goed wijntje gaan uitzoeken....


Zucht.
Ik ben doodop !








                                              




4 Opcentiemen zijn een deel van de onroerende voorheffing die je betaalt op het eigendom, erfpacht of vruchtgebruik van een gebouw. Het deel voor de gemeenten en de provincies noemt men de opcentiemen. Wanneer een gemeente beslist om 1.500 opcentiemen te heffen, betekent dat dat u per euro die u verschuldigd bent volgens het basistarief, 15 euro moet betalen voor de gemeente.


4 De aanvullende personenbelasting (APB): De gemeente heft een aanvullende belasting op de inkomstenbelasting die door de federale overheid wordt geïnd, maar bestemd is voor de gemeente. In Essen bijvoorbeeld bedraagt de aanvullende belasting voor het aanslagjaar 2016 7,5 %. Dit betekent dat het gemeentebestuur 7,50 euro krijgt voor elke 100,00 euro personenbelasting die de staat int. ( Bron HLN 16/12/2016 )

zondag 29 oktober 2017

Het zag er nochtans veelbelovend uit...


Spot


Het zag er veelbelovend uit.
Jan zou 's avonds gaan eten met vrienden in Cahors, dus ik zou eens niet koken.
Maar nog beter, ik zou me voor TV ploffen en zonder gratuite opmerkingen van partnerlief naar de meest onwaarschijnlijk vrouwelijke verkeerde  programma's kijken, genre "zo de man zo de vrouw" van Jani om me luidop af te vragen of hij nog verschrikkelijker tekeer kan gaan tegen mensen  of naar "komen eten, nieuw seizoen" en me doodergeren dat het er echt over is en hoe ze toch die koppels uitkiezen !.Of naar "met vier in bed" en me verkneukelen over al die mensen met B&B's en zo blij zijn dat wij dat niet gedaan hebben....
Het is zeven uur en ik skip opzettelijk "het nieuws" om nu eens geen wereldellende te horen of  over De bende van Nijvel en stilletjes denken aan Willy Acke , hoe die zich destijds vastbeet in dat dossier en hoe hij aan zijn einde kwam, het deksel dat van het smerig potje wordt gerukt, zo blijkt..Of over Catalonië, waar ik eerst enthousiast de beelden bekeek, maar stilletjes aan mezelf toch begon af te vragen of dat nu wel zo'n goed idee is, na de Brexit, of Europa op zijn einde loopt, of niet.

Niets van dat.
Voor mij geen nieuws vandaag.
Ik smeerde twee boterhammen, neem water en wijn en ging voor TV zitten.
Lap, telefoon.
Eerst mij zus ( dat wil dus zeggen dat er nog telefoontjes zullen volgen) ...
Daarna mijn dochter.
Daarna mijn nichtje.
Daarna ( Echt? Echt !) Inès , een vriendin die ik al twee jaar niet meer gezien heb....
Het is ondertussen 21.45 u.
Jani is een ander koppel aan het zoeken voor zijn programma, bij Komen eten hebben ze alles opgegeten en in Met 4 in Bed slapen ze al ondertussen.
Terwijl ik met Inès praat  hoor  ik een auto wild  de oprit oprijden en een paar seconden nadien wordt er nogal hard op de voordeur geklopt...
Blijf aan de lijn hé Inès en als je me niet meer hoort bel dan de 112. ..

Bonsoir Geneviève , est-ce que Jan est là ? J'ai quelques colverts....
Geen paniek, het is Gilbert.



En hop, daar gooit hij liefst 5 wilde eenden op de BBQ onder de auvent!
Mais c'est beaucoup trop Gilbert !
T'inquiètes ! roept hij nog lachend na, en hij verdwijnt weer in de donkere nacht...

Het is 22 uur en al de guilty pleasure programma's zijn afgelopen.
Het zal voor morgenavond zijn, denk ik bij mezelf. Want dan gaat Jan weer op stap en kan ik mijn schade hopelijk inhalen.

De volgende dag....

Jan is moe van zijn avondje uit.
Vandaag doe ik eens niets! 
Goed idee, doen ! roep ik lachend terwijl ik me klaarmaak om met de honden te gaan wandelen.
Halfweg denk ik terug aan de eenden en ik bel Jan op zijn GSM.
Iets vergeten zeggen, je zal toch "iets" moeten doen vandaag, want Gilbert heeft 5 wilde eenden onder de auvent gelegd!
Miljaar hé !
Ik weet het, maar je kan ze moeilijk weggooien....

Het zou een kalme, rustige dag worden. Na de ochtendwandeling , de krant lezen, beginnen kuisen , eten afwerken want Jan zou er vanavond toch niet zijn en dus werd het restjesdag, dan een kleine siësta, wat op de computer, misschien een kleine wandeling want het is en blijft steevast 27 graden, dagelijks.



Maar tijdens de wandeling waarbij ik Spotje meer dan eens moest opwachten , want hij wordt echt oud , kwam Serge, de loodgieter al naar beneden gereden met zijn camionette. Raampje naar beneden, een heel vriendelijke glimlach en pientere ogen, een heel rustige man :
" Ca va Geneviève ? Avec ce beau temps? "
" Ca va Serge. Jan est probablement devant la maison en train de découper des colverts"

Serge is ook jager en kent ons vrij goed.
Hij kwam de boiler nakijken, want die is nog onder garantie en laat het soms afweten.


resultaat na de pluk......

Ik loop de berg op richting Lynn en Paul .
Eerst zie ik Catherine , de Franse buurvrouw.
Ze toont mij schelpjes die ze in de gracht vindt...Ze denkt dat het Tulinnes tronquées zijn, nooit van gehoord. Ze doen me denken aan "tourelles" . Ook zo'n gewrongen torentjes waarmee we, toen we kind waren, papieren bloemen kochten aan zee....
Ik zocht die tulinnes later op in de woordenboek, doch kon het niet vinden. Catherine vertelde me de dag nadien dat ze zich vergist had, het waren billunes tronquées, ik twijfel....

bullimes tronqués


Komen jullie aperitieven?
Neen, Patrick gaat een tornooi ballen gooien spelen vandaag...morgen?
Ok, morgen!

Ik kom thuis en Serge en Jan bespreken de jacht van de afgelopen dagen...Ik ga ondertussen brood halen bij de bakker in het dorp.
Soms neem ik een baguette, soms een flûte , maar soms een klein donker broodje "en barquette", een een bakje,  en dan vraag ik om het te snijden.


De nieuwe verkoopster achter de toonbank zet het bakje voor me neer op de toog. Ik betaal.
En wacht, uiteraard, op een broodzakje...maar ze denkt dat haar werk erop zit .
Vous voulez un sac ?
Ja wat had ze dan gedacht? Dat is dat brood zo maar losjes in mijn boodschappentas zou steken?
Zeer tegen haar zin stopt ze het broodje in een zakje.
Tot hiertoe ergerde ik me aan de plastic broodzakken die ze met een plakband toeplakken, zodat je de zak eerst moet opensnijden vooraleer je het brood eruit kan halen en waarbij je dus een andere zak moet klaarliggen hebben o het brood er nadien in te doen, want de plastic zak is naar de vaantjes.
Maar dit doet me terug verlangen naar de plastic zak . Non mais !!!



Na deze beloftevolle tweedaagse stel ik me toch wat vragen.
Ik had de indruk geleefd te worden.
Het zag er nochtans zo veelbelovend uit....

Cartouche




zaterdag 14 oktober 2017

Sfeerbeelden


Zaterdagochtend.
Jan gaat jagen en zoals zo dikwijls op zaterdag, zondag of maandag ben ik "jachtweduwe".
Annemie weet ook wat het is.

En toch zijn het voor mij ook ontspannende dagen. Dagen waarop het heel stil is in huis, de uren voorbij vliegen en enkel de honden me op tijd en stond - je kan er de klok op gelijk zetten- laten weten dat ze honger hebben, of buiten willen, of weer binnen willen, of op de zetel of de stoel willen maar dat zelf niet (meer) kunnen, dat hun water op is, dat ze een koekje willen...bref, dat zij er wel zijn en dat het niet is omdat de "dear hunter" ergens in een vallei zonder hen aan het jagen is dat er met hen geen rekening moet gehouden worden.

Het zijn dagen waarop ik eerst een lange wandeling maak met beide viervoeters en net zoals Jan de veranderingen in de natuur aanschouw.
Mist over de vallei.
Eenden zwermen die neerstrijken op het meer.


Een luchtballon die overvliegt en geregeld hete lucht in de ballon blaast terwijl hij bijna rakelings over mijn hoofd zweeft, waarbij Spotje stil blijft staan, één pootje opgeheven, oortjes rechtopstaand, want hij heeft iets gehoord wat hij maar een akelig geluid vindt...




De herfst doet zijn intrede en de zwammen, paddenstoelen allerhande schieten overal zichtbaar tevoorschijn.



Het is allemaal zo mooi en het doet me stilstaan bij alles wat er de afgelopen week mijn kleine leven heeft doorkruist.
Ik had beter gezwegen, ik had beter net dàt gezegd, waarom heb ik niets gezegd ?, waarom moest ik dat persé zeggen ?, ik had beter niets geschreven, mijn mening maakt niet uit, waar haal ik het in mijn hoofd?, Boris is verongelukt en ik heb Barts'adres niet,hoe erg is dat ? ,  mijn broer is in Portugal, Aude gaat naar Parijs, Mauriceke zegt "pik" in plaats van "kip" en Gustje vraagt me op facetime "of ik nu een beetje blind zie?", omdat ik mijn bril niet heb opgezet....Lynn en Paul zijn terug, dat hoor ik aan het sporadisch geklop op de dakpannen een eindje verderop , Patrick vertrekt naar Parijs maar komt daarna terug met Catherine, Leon heeft een soort vloertje gelegd bij Adam, de Engelse buurman, we hebben het zwembad toegedekt en de tuin winterklaar gemaakt...

En ondertussen is het hier 27 graden in de schaduw.
Indian summer.
Drie weken geleden was het té koud voor de tijd van het jaar en regende het bijna onophoudelijk. Nu moeten we weer onze zomerkleren uit de kast halen en vragen we om brochettes bij de slager zodat we kunnen BBQ'en....

We maken lange wandelingen met de honden en ik word dagelijks flink gestoken door insecten waarvan ik de naam zelfs niet ken.


Om 19 uur is het zo goed als donker en gaan de luiken dicht.
De natuur rust uit. Ze heeft alles gegeven.
En zo is het goed.

Dag Boris.
Je was veel te jong , zoveel te jong om dit alles niet meer te kunnen meemaken.

donderdag 5 oktober 2017

Doodgewoon

Castelnau-Montratier



Griet Op de Beeck komt in "De wereld draait door " en  bij "Van Gils en Gasten" haar nieuw boek voorstellen.
Ze is een succesvolle schrijfster en haar boeken verkopen goed. Zowel in Nederland als in België.
Maar in feite wordt ze gevraagd omdat ze het graag zou hebben over trauma's uit haar verleden.
En het is des te pikanter omdat ze een mooie vrouw is en dat het gaat over een taboe-onderwerp : over jarenlang misbruik  .

Bieke Ilegems komt ook over haar boek spreken bij Van Gils en Gasten. Op een andere dag weliswaar.
Ze is een vrij bekende Vlaming die al jarenlang voor de regionale Antwerpse TV werkt. Ze is getrouwd met een bekende Vlaming, Erik Goossens en neemt deel aan populaire programma's zoals "sterren op de dansvloer", dat ze bovendien ,denk ik althans, gewonnen heeft.
Maar in feite wordt ze gevraagd omdat ze het graag ze hebben over een trauma uit haar verleden.
En het is des te pikanter omdat ze een mooie vrouw is en dat het gaat over een taboe-onderwerp : haar man had een affaire.

Of zij het daar nu graag over hebben-en op TV dan nog wel ! - of dat de TV graag zou hebben dat ze nu net daarover komen praten in ruil voor publiciteit voor hun pas verschenen boek laat ik in het midden. Het zal wel van weerskanten komen, denk ik.De boeken zullen nog beter verkopen met die "persoonlijke touch" ...en er kijken op slag meer mensen naar Van Gils en Gasten, getriggerd door een flash net voor of na het nieuws over de pijnlijke mededeling die de vedette deze week gaat doen...

En dat je die taboes aldus op tafel legt en dat mensen die hetzelfde hebben meegemaakt er misschien gemakkelijker overheen komen. Het kan. Wie ben ik om te beweren dat het niet zou kunnen?

Ik weet echter niet of ik het zou doen.
Niet omdat ik de moed er niet voor zou hebben, maar omdat heel mijn omgeving mee moet in dat verhaal.
De zussen, moeder, broers van Griet...de kinderen en de man van Bieke ( die in de zaal zaten, haar zoon althans ) , die daar dan glimlachend naar zitten te kijken...
Erik spoedde zich de dag na de uitzending om in de kranten te laten weten "dat ze dit samen hadden beslist"...
Ja ze is mijn zus, ja mijn vader had een affaire, ja ik had een affaire...
Ik zie het zo al voor me dat binnen afzienbare tijd de zoon of dochter van Bieke een boek schrijft over het trauma dat ze opliepen toen hun moeder op de Nationale zender kwam vertellen dat hun vader een affaire had in dat jaar, van die tot die maand...

Waarschijnlijk heeft misbruik altijd bestaan. Waarschijnlijk hebben honderduizenden kinderen jarenlang afgezien van dergelijk verschrikkelijk vergrijp. Maar het is maar sinds kort dat er geen week voorbijgaat of er is wel iemand die op radio, TV of in een boek vertelt over zijn of haar nare ervaring. Niet alleen meisjes zijn getroffen. Jongens evenzeer.

Het moet verschrikkelijk zijn.
Zeker weten.

Maar ik heb het niet meegemaakt.
En ook nooit meegemaakt rondom mij.
En ook op school nooit een vriendin of kameraad gehad die het meemaakte .

Ik woonde bij mijn grootouders en sliep in de winter -toen ik klein was uiteraard- op hun kamer. Nooit niets gebeurd.
Ik ging -tot ik 5 was- dikwijls bij mijn 2 ongehuwde grootooms slapen die tussen hun twee tegen elkaar gezette twijfelaars een bedje maakten...nooit niets meegemaakt, behalve slapenloze nachten van hun vreselijk gesnurk!
Mijn grootoom waste me beneden in de keuken en op een dag- ik was toen net 5 jaar- zei hij me ( en dat ik me dat nog herinner is onwaarschijnlijk !) " Geneke, nu ben je 5 jaar en een groot meisje en vanaf nu ga je bij Tante Louise slapen als je bij ons blijft overnachten"
Ik herinner me dat omdat ik dat zo verschrikkelijk droef vond, ik was dolgraag bij mijn oom Paul, mijn peter.
Nooit ofte nimmer kende ik misbruik.

Ik versta de verschrikking van diegenen die misbruikt zijn en kan erin komen dat het goed doet erover te schrijven, spreken of duiden. Maar in plaats van uitzondering te vormen, krijg ik stilaan de indruk dat het altijd overal gebeurt . En ik ben bang dat op de lange duur een vader zijn kind niet meer kan vertroetelen, verversen, verschonen, een bad kan geven, op zijn schoot kan nemen, zonder dat er onmiddellijk afkeurende blikken gericht worden op de liefdevolle verwekker van het kind, op de oom, de grootoom, de grootvader.

Er zijn toch nog liefdevolle gezonde mensen of ben ik daar nu zo verkeerd in?


Boechout

dinsdag 3 oktober 2017

mammo en andere grafieën

                                                                   
ze waren met twee....maar ja....




Net zoals in België ontvangt iedere 5O jarige vrouw in Frankrijk  tweejaarlijks een uitnodiging om een mammografie te laten uitvoeren. Kosteloos, zowel daar als hier.
Je kan daar blij om zijn, natuurlijk. En mij hoor je niet klagen, maar toch is zo'n onderzoek nu niet precies iets om naar uit te kijken. Laat staan pijnloos. Zeker als je nogal wat borst hebt, ahum .
Je krijgt een mooie brief, het hoe en het waarom van dit onderzoek, waar je terecht kan in je streek, dat het je niks kost, wat je moet meebrengen enzovoort enzovoort.

Ik bel naar één van de twee mogelijkheden in Cahors, daar waar ik de gewoonte heb en had om me te laten verpletteren door zo'n toestel en neem een afspraak.
Maandag om 15.15 uur....
Ok ,zeg ik, maar tegelijkertijd zal het spannend worden want om 16 uur word ik bij de tandarts verwacht. Dat is weliswaar maar 5 minuutjes lopen van bij de radioloog, maar het kan ook tegenvallen bij de dokter. We zien wel, dacht ik...

Maandag ben ik stipt op tijd bij de dokter.
Ik geef mijn carte Vital af, een soort siskaart.
Ja mevrouw, hebt U de vorige radiografieën mee?
Welzeker, hoor ik mezelf fier antwoorden. Diep schaamrood was mijn deel twee jaar geleden toen ik zonder de "precedenten" mijn opwachting maakte bij dezelfde balie.
Je moet al die radio's niet bijhouden hé mevrouw,kijft de niet al te vriendelijke verpleegster achter de toog....
Ah bon,roep ik verschrikt.
Enkel die van 2015 .
OK, zal ik aan denken in het vervolg.
Ga maar zitten in de wachtzaal.

De wachtzaal zit goed vol. Ik begin lichtelijk te panikeren.
De tandarts wacht immers op mij om 16 uur....IK kalmeer mezelf, het is tenslotte nog geen 15 uur.
Rond 15.15 word ik geroepen door de verpleger.
Een jonge ,vriendelijke knul van een jaar of 30.
Hij stelt me gerust. Zo'n onderzoek is nooit prettig, natuurlijk niet mevrouw, maar ik zal me haasten en de druk niet nodeloos laten aanslepen.
Bij de eerste van de 4 opnames moet ik lichtelijk door de knieën buigen, mijn borst wordt gesandwiched tussen twee plexiplaten , ik stop met ademen en 5 seconden later wordt de druk opgeheven.
Alles OK tot hiertoe, mevrouw?
Jawel, maar ik begrijp niet goed waarom ik door mijn benen moet zakken voor dat onderzoek?
De verpleger komt dichterbij, neemt met zijn rechterhand mijn ontblote schouder vast, legt er zijn hoofd op en begint dan onbedaarlijk te gieren van het lachen ...
Ah mevrouw, het is al zo verschrikkelijk vernederend en dan heb ik de machine nog te laag gezet ook, zodanig dat U door uw knieën moet zakken.Verschrikkelijk sorry...dat heeft hij wel 10 keer herhaald.
Ik kon er ook goed om lachen natuurlijk. De mensen zijn hier veelal klein van gestalte, zodat hij niet ineens de reflex had zijn machine een halve meter te verhogen.

Na de pijnlijke oefening vraagt hij me te wachten tot de dokter met de uitslag komt. En desondanks alles zit je daar toch maar ongerust de tijd te doden, kan ik mijn aandacht niet meer bij mijn boek houden en denk ik aan de honderden vrouwen die misschien op krak dezelfde plaats als ik te horen hebben gekregen dat er iets mis is...

De verpleger komt terug.
De dokter zou toch nog graag een echo maken mevrouw, komt U met me mee???
Ik had nog er nog niet aan gedacht of het was al zover, dacht ik.
De vriendelijke dokter stelt me wel op mijn gemak. Zijn rust komt als het ware op me over.
Hij kijkt goed, overal en knikt : ce n'est rien madame, mais mieux vaut vérifier deux fois...
Wie zou hem ongelijk durven geven.
Ik neem mijn platen terug, steek mijn vitalkaart weg en in paniek bekijk ik mijn uurwerk....zonder reden echter, want het is 14.45u...Mooi, alle tijd om naar de tandarts te gaan. Als op een wolk sprint ik vooruit om me naar de volgende pijnbank te begeven. Geen sandwichborsten hier, maar een ineengezakt amorf gezicht door de drie verdovende injecties vooraan in mijn verhemelte....Drie, jawel, want door de stress geraak ik maar niet verdoofd. Ik probeer te relaxen, maar bij de tandarts kan ik nooit relaxen. Ik ben een nul qua pijn en stress bij de dentiste = En dat was zo in België, dat is niet veranderd in Frankrijk.


Het was een spannende dag,twee maal fysiek gemolesteerd , maar alles is goed afgelopen.
Oktober is in Frankrijk de maand van acties tegen borstkanker.
Ik mag van geluk spreken dat alles in orde met me is.

de eenzame zonnenbloem


zondag 1 oktober 2017

50 jaar kleurentelevisie

                                           




Zondag

Ik stuurde een whatsapp' naar Lynn, de buurvrouw, om haar te zeggen dat er vide-grenier in het dorp was en of ze zou gaan aperitieven.
Getekend : de jachtweduwe.
Geen antwoord.
Rond 11 uur besluit ik om toch naar het dorp te gaan, met of zonder buurvrouw.
Drie keer moest ik rond het dorp rijden om de auto te kunnen parkeren: zo veel volk, ongelofelijk.
Tenslotte kan ik een plaatsje bemachtigen.
Ik blij.
Ik stap voorbij de krantenwinkel en bedenk bij mezelf dat indien er té veel volk zou staan aanschuiven ik wijselijk de lotto en de Point de vue later in de week zou kopen. DIe vrouw is zo verschrikkelijk traag en in plaats van iedereen een leuke dag te wensen zegt ze steevast "bon courage!". Terwijl zij waarschijnlijk net veel moed nodig heeft om de zondag door te spartelen.
We gaan-  "we", inderdaad, want ik ben nog niemand tegengekomen die daar voor zijn plezier binnenstapt-, er maar niet te veel Latijn in steken, de vrouw heeft waarschijnlijk één en ander meegemaakt in haar leven en eerlijk gezegd voel ik geen enkele behoefte om te weten wat dat dan wel zou kunnen zijn.
Ik kom voorbij de krantenwinkel en de zaak staat stampvol: Hola Pola !!! Ik stap door.
Christian ,de bakker, heeft nog één flûte , niks anders van brood meer en geen enkel taartje. Ook iemand aan wie je best "bon courage" toewenst, zo graag doet die man zijn werk !
Ik kom bij de andere bakker, die wel nog een paar taartjes heeft, nog redelijk wat baguettes én Flûtes en dus stap ik binnen. Voor mij staan drie klanten, waarvan ik er één ken, Janet, de vrouw van Max, Engelse vrienden die we in feite de afgelopen twee jaar niet veel meer gezien hebben. Dat gebeurt. Er zijn mensen die je bijna dagelijks tegenkomt en anderen die plots uit je leven verdwijnen, even vlug als ze er waren. Wèg !
Ik vraag een "petite boule tranchée", een klein rond gesneden brood. Gesneden brood wordt hier niet gauw gevraagd. gevolg, ze duwt mijn gesneden brood in twee keer in een papieren zak ( ik mag van geluk spreken, meestal is het een plastic zakje waarrond er een plakband wordt gewonden, zodanig dat je die moet kapot snijden zodat je brood zeker niet knapperig blijft....je vraagt je af waarom ze dat in godsnaam doen, maar het is nu eenmaal zo...)
Ik vraag aan de dame achter de toog of die grote zak mijn brood bevat?
Oui, knikt ze.
Ik open de zak en zie twee helften van een gesneden brood dwars over elkaar liggen...ik leg de helften op elkaar, de zak wordt de helft kleiner, ik knik naar de dame die me perplex bekijkt.
Ik zeg bon courage en vervolg mijn weg.

Midden op het voetpad dwars ik Paul, mijn buurman.
Lynn is having a coffie with Phyllis at the Bardouquet!, ik ben blij dat ze er zijn.
Om 11.30u is het nu in feite geen uur om een koffie te gaan drinken in de Bardouquet, het stamcafé van iedereen in het dorp, maar bon, ze is er.

Ik wuif naar Lynn en Phyllis en doe teken dat ik eerst boodschappen ga doen op de markt. 

Er is dus ook een vide grenier. Dat betekent dat iedereen de zotste dingen verkoopt onder de gewelven van de markt.

Ik ga om eieren , koop een konijn voor dinsdag, wat pastinaak , ga bij Fredo om aardappelen en keer terug om gedag te zeggen tegen Martine en Manoëlle die steeds een standje hebben op zo'n dag.
Ze geven uitleg bij voorwerpen waarvan ik niet weet waarvoor ze zouden moeten dienen en we spreken halvelings af om elkaar gauw weer te zien.
Twee gelukkige Belgische vriendinnen uit Sauveterre, zo'n 5 km van bij mij.

Ik ga naar Lynn, kus iedereen, ondertussen is Fiona er ook komen bijzitten en zodra ik neerzit komt Bozena- een Poolse vriendin, me omhelzen.
We hebben gezwaaid maar je zag ons niet zitten!
Inderdaad, ook Bozena en Dominique heb ik sinds lang niet gezien...
Ik vraag aan Lynn of ze het erg vind dat ik bij hen een glas ga meedrinken.
Lynn en Co zijn aan de koffie en de koffiekoeken...
Uiteraard kan ik dat.

Bij Dominique en Bozena vervoegden zich Katja en Stan, doodop van de verhuis terug naar het zuiden.
Soms vertrek je weer naar Belgenland om een paar jaar nadien terug te komen naar deze oorden. Dat kan !!!

Ik moest nogal vlug weg, want de plicht roept, soms althans.

Thuisgekomen werd ik hartelijk verwelkomd door de twee honden. Ik smeer een boterham en plof me in de zetel voor TV.
Antenne 2.
Plots zijn alle kleuren van de TV verdwenen.
Ne vous en faites pas,zegt de omroepster, votre télé n'est pas en panne !
Maar vandaag, precies 50 jaar gelden , konden we voor de eerste keer kleuren TV kijken , tenminste diegenen die een kleuren TV hadden...

En ik dacht terug aan 1991.
Aude was 7 jaar en van Tante Louise had ik een klein TV- tje geërfd.
We zetten hem op Aude's kamer , ze was in de wolken !

Na een poosje kwam ze naar beneden gerend : Mama, Papa, die TV is kapot !
Zo spijtig , dachten we.
We renden naar boven.
Maar er was niks mis met dat Tv-tje !
Maar mama, de kleuren zijn eraf gevallen !!!

We hebben toen zo gelachen !
Aude heeft nooit een zwart wit TV gekend, behalve dan dat kleine TV-tje van Tante Louise zaliger!

50 jaar!

Amai ik word oud !


woensdag 27 september 2017

Back on line !

Afbeeldingsresultaat voor back on line


Wat was dat voor een kwakkelzomer !
Té heet, té droog, té nat, té koud .
Altijd iets, ik weet het, maar toch.

En zo was het ook met mijn blog.

De reden moet enkel gezocht worden in een niet-bereikbaarheid enerzijds en een technische indisponibiliteit van een comminicatiemedium , zijnde, de computer himself !

Sinds april kampen we met ernstige intenetverbindingsproblemen.
Ondanks klachtenmails, klachtenchats, klachtenbrieven, aangetekende brieven, wekelijkse tussenkomst van één of andere servicedeskmedewerker hier of ergens op de Franse eilanden ( DOMTOM noemen ze dat hier ) die je belooft terug te bellen, dat soms doet, dat soms vergeet te doen ( we zullen beleefd blijven) , met mails in de zin van " we komen spoedig op uw mail terug, we onderzoeken dit verder" om twee dagen nadien een ander bezicht te krijgen " gun ons nog 48 uur, we zoeken het uit", waabij je onmiddellijk een "goed" gevoel krijgt van het komt dik in orde deze keer, waarna er je gewoonweg gezegd wordt dat men je niet verder kan helpen want dat alles wel OK schijnt te zijn...


nous n’avons pas oublié votre réclamation

Bonjour,

Nous avons bien pris en compte votre précédente demande. Cependant, nous n’avons pas pu revenir vers vous aussi rapidement que nous le souhaitions. 

En effet, nous avons besoin d’un délai supplémentaire de 48h afin de vous proposer une solution parfaitement adaptée à votre situation.

Bien sûr, vous n’avez aucune démarche à entreprendre, votre demande est déjà confiée à un expert.

Merci de votre confiance.

Le service clients Orange 





Ondanks bewijzen dat onze bereikbaarheid ver onder het beloofde gemiddelde ligt ...0,43 Go

Eén van de medewerkers van orange wist me te zeggen dat door de vervanging van de kabels in april, er nieuwe kabels aangesloten werden aan de oude, met het gevolg dat er twee diktes van kabels zijn en dat we zo waarschijnlijk verlies ondervinden.
Inderdaad!

We hebben dan ook een airbox te leen tot eind deze maand en ik vroeg om verlenging van die leen...niet dus. De klachtendienst van orange doet geen commerciële toegevingen en de helpdesk van orange mag geen commerciële toegevingen doen.
Op mijn vraag wie dat dan wel mag doen, kreeg ik geen antwoord tot nu toe.

Bonjour, 

Vous souhaitez un dédommagement car vous bénéficiez d'un faible débit.

Je suis sincèrement désolée pour les désagréments occasionnés.

La réglementation impose aux opérateurs de fournir une estimation théorique de débit de la ligne du client.

Dans certains cas très rares, en raison des caractéristiques du réseau Orange raccordé à la ligne du client, le débit réel peut être très inférieur à l'estimation théorique réglementaire.

L'estimation du débit est effectuée selon une méthode fixée par les pouvoirs publics et commune à tous les opérateurs.

Elle est propre à la ligne de votre logement, basée sur les caractéristiques de votre ligne (en particulier sa longueur).

Le débit dont vous disposez peut donc être différent de l'estimation initiale compte tenu de nombreux autres éléments : le site que vous consultez, la présence de perturbateurs près de votre logement, votre équipement, etc.

Au vu de la situation je suis au regret de ne pouvoir répondre favorablement à votre demande de geste commercial.

En effet nous ne pouvons accorder de dédommagement tant que les services ne sont pas totalement opérationnels.

Par ailleurs seul le service technique est habilité à prolonger le prêt de airbox.

Cordialement,

Le service clients Orange


Jan is wekelijks naar orange gegaan om een nieuw kaartje te krijgen. Want op een mum is dat kaartje opgebruikt...( zie vervolg van dit verhaal om dit beter te begrijpen.)

En daarbij begaf de laptop het...
Naar Darty waar we in feite al onze huishoudtoestellen hebben gekocht, behalve onze computers.
Jan opteert-en hij heeft natuurlijk gelijk - voor een persoonlijke aanpak , 't is te zeggen , hij gaat naar een winkeltje in Montauban .
Maar ik kon niet wachten, zoals altijd.
En dat heb ik me beklaagd.
Echt.

Ik koop dus een laptop van rond de 800 Euro. Model Acer.
Alles OK tot hiertoe.
Jan installeert de laptop.
Je wil het niet weten, echt niet.
Enkel bitifinder installeren en zoef! , gans de 10 mega van de airbox weg!
Via de gewone livebox moeten we het zelfs niet proberen, de installatie van bitifinder zou anderhalve dag in beslag nemen. ( updaten van de Tomtom bvb duidt 366 uur aan!!!!! ).

Maar bon, Jan doet dat prima, met gevloek en getier af en toe ,maar het lukt.

De volgende dag....

Ik start de computer en zie dit :


Reboot ...

Ik bel de Darty lijn , 7 dagen op 7 bereikbaar en ik heb ze inderdaad vlug te pakken.
Op de on/off knop duwen gedurende 15 seconden en dan loslaten, terug aanzetten..
Ik doe dat.
Het lukt.

Als dat nog dikwijls gebeurd mevrouw, dan brengt u de laptop best terug.

De volgende dag heb ik dat 4:5 keer aan de hand.
Als ik wil bloggen zie ik dit :


Niks meer dus.

Ik breng de laptop terug naar de winkel.
Ah OK mevrouw, wel dan zullen we uw laptop in het atelier laten herstellen.
HERSTELLEN? 
Een computer van één dag oud????
Ja mevrouw, dat is de procedure...
"En hoelang duurt die herstelling?"
Eén week ongeveer en dan hebt u uw laptop terug., zegt de vriendelijke verkoper zonder verpinken.

Ik ben sprakeloos.
Ja, dat gebeurt niet gauw.

Ik besluit te wachten tot we een week de computer niet nodig hebben en breng hem binnen rond 3 september.
Ondertussen valt de laptop uit, kan ik niet opstarten, door de internet problemen kan ik de foto's met moeite inladen, kortom, ik kan niet vooruit of achteruit.

Ondertussen belt X, Y of Y, mailt Z ,W of V, chat R,S of T " zeg wij horen niks meer van jou, alles OK???".
Lief maar frusterend.

(het verhaal is nog niet gedaan !!!)

Op 10 september ga ik de computer terughalen.

Ik start de computer en zie dit :

Echt?
Echt !

Ik bel naar de helpdesk.
Dat is eigenaardig mevrouw, ja dan zal U hem terug moeten binnenbrengen ter herstelling.
"Ter herstelling - ik flipte bijna-, maar mijnheer ik heb die computer op 18 augustus gekocht en hij was sindsdien al 1 week in "herstelling", ik wil een NIEUWE computer waar niets aan is!"
Dat begrijp ik mevrouw, maar daar kan ik niet over beslissen, dat moet U bespreken met het Darty verkooppunt.

We rijden naar Darty.
We leggen het uit.
De verkoper leest het bericht van de helpdesk : la cliente demande une solution définitive ...
Ja mevrouw, maar wij kunnen niet beslissen of U een nieuwe laptop krijgt, dat kan alleen de helpdesk.

Jan werd ongeduldig.
Als Jan ongeduldig wordt blijf je best ver uit de buurt!
Meneer, kent U het pingpong spel? Wel, wij zijn dat balletje zeker???? Op jullie toog staat hier ( en hij neemt dat plaatje in zijn handen) DARTY :

LE CONTRAT
DE CONFIANCE 

Wel wij hebben geen vertrouwen meer ! Wij willen een nieuwe computer  of ons geld terug!

Dat gaat niet, zegt de verkoper, ik moet de procedure volgen en dat is de computer binnen brengen naar het atelier .

We worden boos, echt boos.
En tenslotte komt de verantwoordelijke van Darty erbij en zegt hij ' ja U had de koop kunnen teniet doen binnen de 15 dagen na de aankoop, ik zal U een nieuwe computer geven, we doen dat nooit, maar ik doe dat.'
Maar...de computer was niet beschikbaar, hij moest van elders komen .
En daar heb ik weer een week moeten op wachten.
Ondertussen heeft Jan alle zo moeilijk geïnstalleerde programma's van de laptop gehaald .
We kregen de nieuwe computer maandag 25 september.
Jan heeft de laptop geïnstalleerd bij Rita en André op dinsdag. Die wonen ook 5 km van Castelnau, maar die hebben wel 4 Go.
En nu dus, NU vanavond, ben ik weer ONLINE.

En vandaar, vandaar, vandaar

Al dat gezaag.
Vanaf morgen andere en betere verhalen uit het immer geliefde maar klantonvriendelijke zuiden ! Beloofd !
Bedankt voor uw geduld.

Afbeeldingsresultaat voor i pour votre patience

woensdag 9 augustus 2017

Afscheid van een Compagnon de route



Zestien jaar was hij onze trouwe vriend.
Zestien jaar zonder één enkele panne.
En zelfs nu, nu de tijd rijp was om een nieuwe huisgenoot aan te schaffen liet hij het in feite nog niet afweten.

De auto.
De Toyota Corola.
Een zalige wagen.
Jan's wagen in feite waar ik hier gezwind mee door  de bergen en de dalen zoefde.

En nu heb ik een nieuwe Toyota.
Zo'n blits sexy modelletje, straaljagertype.
En nu vlieg ik door de valleien en de heuvels.

Een C-HR.
Een witte.

En hij stond op mij te wachten bij de dealer in Cahors....


Als een kind zo blij ben ik ermee.
Ik betrap er me op dat ik af en toe stiekem eens ga kijken hoe hij erbij staat, of hij er nog staat, of hij nog proper is. Dat het toch een mooie wagen is, dat hij toch heel zacht rijdt, en dan zucht ik eens.
Dankbaar, dat ik nog eens een wagen zou kopen.

En dus planden we uitstapjes.
Naar en van Cahors, naar Caussade op maandag naar de markt, naar Rodez en we vierden deze heuglijke gebeurtenis zowaar bij Brasserie Bras in Rodez, na een zoveelste bezoek aan het Musée Soulages waar er momenteel een tentoonstelling loopt van Calder.
De moeite.
Maar Bras was ook de moeite.
Die heeft een heel bekend en beroemd sterrenrestaurant in Laguiole.
De brasserie als annex van het museum in Rodez is een echte aanrader.
Voor Jan was het een ontdekking. Hij wil er zeker terug.
Wel reserveren als je van plan bent er te gaan lunchen.
www.cafebras.fr ) 

En op weg ernaar toe bezochten we de cisterciënzerabdij van Beaulieu-en-Rouergue. ( www.beaulieu-en-rouergue.fr )  Met een tentoonstelling/ installatie van een Belgische kunstenaar, Philippe Ringlet, " du chaos à l'unité" als dat niet symbolisch is?

Om het aangename met het nuttige te combineren.

En Rodez zelf is een aangenaam stadje. In de Aveyron dus. Gekend om zijn kathedraal en zijn charcuterie ( of vice versa al naargelang je interesse ).
Ik kon er niet aan weerstaan Laguiole messen te kopen.
Een kaasmes ontworpen door Philippe Starck, mijn schoonzoon zou er jaloers op zijn, zeker weten.
De doos was 5 x zo groot als het mes en al een design item op zich.


Aan ons rijgedrag is inmiddels niets veranderd : we blijven evenveel ruzie maken in de wagen als voorheen. Ditmaal omdat er zoveel knopjes aan het stuur zitten dat we er horendol van worden. Om nog maar van het touchscreen te zwijgen. Met GPS, GSM, internet, SMS , je kan het je bijna niet voorstellen.
De inhoud van deze kinderachtige gesprekken vertaalt de hoeveelheid keuzemogelijkheden en ons beider onkunde om daarmee ( nu nog) om te gaan:
- Blijf er af !
- Wat heb je nu weer gedaan?
- Zie naar de baan in plaats van aan dat scherm te prutsen !
- Moet het al meteen kapot?
- Straks is't kapot !
- Wil ik rijden?
- We waren beter thuis gebleven!
- Had jij nu niet genoteerd wat je dan juist moest doen?
- Waar is dat notaboekje feitelijk?
- Morgen naar de garage en nog eens om uitleg vragen vrees ik!

Zouden wij alleen met de aan deze  'nieuwe auto geralateerde stress" te maken hebben?
Je me le demande !

dinsdag 8 augustus 2017

Eindelijk

reuze hibiskus in de tuin

Tot vandaag heb ik moeten wachten om opnieuw "iets' te kunnen schrijven op de blog.
De Engelse buur heeft 5 kinderen en die waren -zoals jaarlijks- op vakantie in hun zomerhuis in de Lot.
Ik versta dat, daar niet van.
Maar die kinderen, tussen 6 en 13 jaar oud , doen niets anders dan zwemmen- en dat juich ik ten zeerste toe, dat is gezond- of....op de computer spelletjes spelen; films bekijken, muziek beluisteren, en ik weet niet hoeveel meer dingen waar een computer een oplossing voor heeft- en dat keur ik ten zeerste af want dat is helemaal niet goed voor die jongelui.
Voor mij is dat echter heel belangrijk, maar daar hebben zij geen oren naar.
En jullie vragen zich waarschijnlijk af wat dat nu met een post op de blog te maken heeft?

Onze internetlijn heeft geen 4 of 3 GO zoals in een stad.
We leven hier in een internet-achterlijk gebied en we wachten allemaal op Macron's goedheid om daar iets aan te doen. En marche ! zou ik zo zeggen.

En dus bedraagt onze potentie met moeite 0,5 , meestal 0,4 GO.
Maar als de Engelse buren er zijn hebben we zo goed als niks.

Nu zijn ze vertrokken en dat vinden zij waarschijnlijk triest, ik ben er heel blij om.
Eindelijk.

Het is hier een kwakkelzomer.
Een paar dagen stikkend heet, tot 38/ 39 graden en dat wil je ook liever niet.
En dan, plots, een onweer of een overtrokken hemel waarbij de temperatuur zakt tot 25 graden .
Van de ene op de andere dag.
Of stortregens.
Maar dat mag van ons. Voor de moestuin, voor de tuin, maar vooral omdat ons dak picobello in orde is. daar komt geen druppel meer door.
De Engelse bovenbuur is aan de dak-klus begonnen met een vriend.
In die hitte wil je dat ook best zo vlug mogelijk achter de rug hebben ,vrees ik !



We worden overrompeld door de buxusmot en de buxussen die hier in het wild weelderig groeien zijn allemaal opgevreten door de rups.
Afbeeldingsresultaat voor vlinder van de buxusmot
internet foto 
's Avonds vliegen de witte vlinders met zwarte rand aan de vleugels in grote getale rond. Mooi. Maar het resultaat van hun omzwervingen is deprimerend.

buxus vooran 

buxus achteraan
In België is het niet anders zegt Eliane.

In feite hebben we dat verleden jaar de eerste keer vastgesteld.
Toen heeft Jan de buxussen met één of ander product besproeid.
Maar dit jaar was de ravage zo groot dat er geen beginnen aan was.

Binnen een paar jaar zijn hier geen buxussen meer.

Zucht.