traduire

donderdag 19 mei 2016

500








Ik weet het, het is een ietwat raadselachtige titel.
Maar het is een momentopname.
Een tussenpauze.
Een vaststelling.
Jawel, ik ben aan mijn 500e blogpost vandaag.
500 keer heb ik de blog geopend en er een stuk van mijn ervaringen hier in Frankrijk in opgetekend.
500 keer heb ik op mijn ochtendwandeling met de honden nagedacht over wat ik de moeite waard vond om te delen met anderen, maar toch ook met mezelf.
500 keer heb ik wellicht geaarzeld of het wel relevant genoeg zou zijn.
Of ik er iemand gelukkig mee zou maken, of er lezers zouden zijn die mijn avonturen zouden volgen, of ik een glimlach op iemand zijn gezicht zou kunnen toveren, of ik mijn emoties kan delen, of ze begrepen worden, of ze onthaald zouden worden zoals ik ze ervaar, of ze integendeel verontwaardiging en kritiek zouden oproepen, of er commentaar zou komen, of er anderstalige lezers de "vertaalknop" zouden indrukken en wat dat dan wel zou kunnen geven, of Aude zou vinden dat ik te veel over Gustje en Maurice of haarzelf en Stienus schrijf- want dat heeft ze niet graag, ze zit niet of facebook of soortgelijke sociale media- alhoewel ze een heel sociaal mens is, daar niet van, of Jan het erg vindt als ik op mijn manier zijn doen en laten becommentarieer, of vrienden zich herkennen, of vreemden dezelfde dingen ervaren, of een 60 plusser anders tegen de dingen aankijkt dan een 50 plusser die ik was toen ik in de Lot aankwam, zo'n 9,5 jaar geleden, want zo lang wonen we hier al, of Vlamingen die in het buitenland wonen dezelfde verhalen te vertellen hebben over hun nieuwe homeland, of we een andere kijk hebben op mensen en dingen al naargelang de plek die we hebben uitgekozen om een groot deel van ons leven in door te brengen, of de thuisblijvers ons missen, of degenen die het ons kwalijk namen dat we vertrokken zijn ons nu beter begrijpen, of integendeel dat ze nog altijd niet hebben kunnen verkroppen dat we hen -zogezegd- in de steek lieten, of degenen die in België bleven het gevoel hebben dat we door deze 500 posts toch nog altijd aan hen denken en dicht bijeen zijn, want wat is nu 950 km , een peulschil op aard, of ze vinden dat we het getroffen hebben, of dat ze integendeel blij zijn van nog steeds "thuis" te zijn en te blijven, dat degenen die nooit hadden gedacht dat we het hier zo lang zouden uithouden nu lik op stuk krijgen en hoofdschuddend moeten toegeven dat ze dat toch niet gedacht hadden van Jan of van mij....

Dat zijn de 500 vragen en meer die ik me stel , na al die jaren.
Ja ik word gelezen en dat doet me plezier.
Nu nog de "volg" knop indrukken en ik zou nog blij-er zijn....
Ja ik krijg regelmatig aanmoedigingen om "doe zo verder" te doen.
Ja anderstaligen lezen mijn blogberichten.
Vooral de buren die hier slechts een paar maanden verblijven en die zodoende de indruk hebben toch een beetje in de hameau te zijn, Lynn en Paul uit Wales en Catherine uit Parijs.

En dan al degenen die afgehaakt hebben omdat ze wel iets belangrijkers te doen hebben dan deze indrukken te lezen.
Al degenen die - o zo spijtig- deze blog niet meer kunnen lezen omdat ze er  gewoonweg niet meer zijn....

Het is dus met een groot gevoel van dankbaarheid dat ik begin aan de volgende reeks van 500 blogposts op cigalouvers@blogspot.com.


woensdag 18 mei 2016

Rapsody in blue

Overal waar ik kijk, overal waar ik langskom tijdens mijn wandelingen met de twee honden, overal zie ik blauwe tinten bloemen.
Alsof het dé periode van het jaar is waarin blauw de hoofdrol speelt.
Lila, purper, licht violet, lichtblauw tot diep ,warm blauw.

Ook geel af en toe, maar bovenal blauw.


Blauw, in alle toonaarden.
We reden langs een piepklein dorpje terwijl we naar de markt van Caussade gingen en elk jaar staan we versteld van de prachtige lilablauwe bloempjes die zowaar rond boomstammen geplakt zijn , elk jaar opnieuw, jaar in jaar uit, een prachtig tapijt van " ik heb dat bloempje al gezien maar ik weet niet wat het is"...
Dit jaar zijn we gestopt.
Bij dat huis.
Bij die blauwe bloemenpracht.
En ik ben gaan kloppen aan de deur, want er was geen bel.
Maar er was niemand thuis.
Waarschijnlijk ook naar de markt in Caussade.
Jakkes.
Dan maar fotootjes getrokken.
Misschien kent er wel iemand het bloemje.



In de pruimengaard wisselen wilde orchideeën zich af met andere diepblauwe bloemen die ik nooit eerder zag...en de buren ook niet. Spijtig. Ook van die bloem kennen we de naam niet. Er zou zoiets als Shazam moeten bestaan voor bloemen. En voor vogels. De vogel die zijn nest bouwde onder onze auvent is een queue rouge noire, een zwarte roodstaart.
Als we 's middags onder de auvent eten komt hij met zijn wijfjesvogel , made in de bek, naar het nest gefladderd....om stante pede rechtsomkeer te maken en op de rand van de stenen bloembak van de olijfboom te blijven zitten, in de hoop dat we er binnen de kortste keren niet meer zullen zijn....
jan en ik bedenken de meest hilarische gesprekken tussen die twee, in de zin van " Dju hé, zijn die daar nu weer aan het eten, die gaan daar toch geen gewoonte van maken zeker?"...." Oei, volk, en mijn kinderen hebben honger, ik heb net hun lievelingsworm mee...."


Jan heeft de borduur van het bloementuintje klaar gezet.
Nog een uurtje werk en de versnipperde takken van de lindenboom worden herbruikt om het onkruid tegen te gaan.
Geen eenvoudig werkje, als je het mij vraagt. Uren is hij eraan bezig geweest.
Rond een uur of 4 kom ik Jan regelmatig zeggen " je moet nog meer doen,Jan, dan ben je binnen zes maand dood en dan ben ik niks met dat borduurtje..."
Stop met zagen,antwoordt de man des huizes,ik heb nog maar een beetje werk.
Maar hij luistert, ik geef het toe.
Wat nut heeft al dat werk, als je er alleen maar doodmoe van wordt ...





Maar zie, alle plantjes zijn gekocht, alle moestuingroenten zijn klaar om geplant te worden...
Het wordt een vruchtbare zomer, ik voel het.

En mijn jongste tante - we schelen maar 15 jaar- ( ze zal blij zijn dat ik haar "jong" noem, ze wou altijd jong zijn en blijven) zal heel tevreden zijn dat ik over bloemen, planten en vogels sprak en geen eens over een recept om één van die dingen op te eten....
Ieder zijn zin.
Klaar.
Ik ken er niets van, maar geniet wel van deze prachtige natuur.

dinsdag 10 mei 2016

Mercurius en al de rest retrograde ( behalve de zon natuurlijk) !


Het begon nochtans mooi.
Gisteren is de schrijnwerker daadwerkelijk komen opdagen.
Kleine handicap : zijn gast had de toppen van zijn vingers gezaagd verleden week en was minstens een week buiten strijd.
Maar niet getreurd nie, hij zou het zelf doen, de ramen steken, zoals in de goede oude tijd.

En inderdaad, helemaal alleen  begon hij met de grote klus.
Hij laadde alle ramen uit en plaatste ze in alle kamers. Zo'n 15 stuks.
Dan rookte hij een sigaret, dronk een tas koffie die ik hem aanbood en werkte dapper verder.
Tegen de middag had hij reeds drie ramen geplaatst beneden en ons zicht op de wereld was er al volledig door veranderd.
Vroeger hadden we vensters met tussenstijlen. Zo'n venster die uit zes of acht kleine venstertjes bestaat.

Daar komt nu dus grote verandering in.
De kleine venstertjes ruimen plaats voor een grote venster.
En zo winnen we maar liefst 20 cm licht!


We kozen voor zandkleurige kozijnen , om het woord nu eens op zijn Hollands te gebruiken ...
Ons Anne vroeg op whatsapp of het gele raamkozijnen waren.
Neen , Anne, ze zijn zandkleurig en ik ben heel blij ook eens over een kleurnuance te kunnen spreken....
Hilariteit alom uiteraard.
En gisteren zat zijn dag erop van de brave en ijverige schrijnwerker.
Gans het gelijkvloers was klaar. Enkel nog siliconen inspuiten en de muggenramen plaatsen donderdag en klaar is Kees.
Daarna zal de metser de ramen komen opvoegen.
Wanneer ? Dat blijft voorlopig gissen.

Vandaag kwam de schrijnwerker-zoals beloofd- mét zijn vrouw terug. Ze kwam helpen.
En alles ging vlot.
Ik reed ondertussen naar Cahors om houten afboordingspaaltjes of hoe noem je zoiets af te halen.
Na 20 minuten ( het kan meer zijn...) kwam er uiteindelijk een vrouwelijke bediende vragen wat ik precies nodig had. Ze had slechts 4 paaltjes en tja, ik had er 9 nodig....
Ik nam de 4 paaltjes mee.
Ik belde een keer of 4 naar Jan om te vragen om het eten op te warmen, "votre correspondant n'est pas joignable". Jakkes hé.
Op de vaste lijn gebeld: niks geen antwoord.

Thuisgekomen met slechts 4 paaltjes.
En Jan komt me tegemoet.
Er is een probleem. Ik ben kwaad!
Oei, dat is minder.
Het venster in de logeerkamer is verkeerd afgemeten. De lengte werd de breedte of omgekeerd. In elk geval , de man is naar huis en zal na de middag voor een noodoplossing  zorgen...

Na de middag zijn ze terug.
Ik ga kijken...en wat zie ik, ze hebben gewoon een houten plank in de vensteropening gezet.
Maar dat kunnen jullie toch niet menen? We hebben binnenkort gasten op bezoek...

Maar er was geen andere oplossing, want spijtig genoeg had de schrijnwerker het oude raamkozijn en de venster al uitgebroken en hij kon het er dus niet meer inzetten.

Morgen weet ik wanneer het nieuwe correcte raam zal geleverd worden.

En dat bleek onze enige troost.
We mopperden nog wat, maar een kwartiertje nadien waren we erover heen.
Spijtig maar helaas dus.

Ondertussen zijn alle ramen, behalve de grootste in de logeerkamer geplaatst.
Donderdag komt hij verder afwerken en dan is het wachten op de metser.
En op het raam natuurlijk.

Ik reed 's middags naar Caussade om de andere 5 boordpalen te halen.
Daar stond ik meer dan een kwartier voor de neergehaalde slagbomen van de overweg.
De machinist op de trein zat te roepen naar een spoorwegwerker...
Ik draaide rechtsomkeer.

Ik nam een andere weg naar het centrum van het stadje, dat in de week morsdood is, behalve op maandag, wanneer er markt is en je er "op de koppen kan lopen".

Wel het was de verkeerde beslissing.
Ook daar stonden de slagbomen omlaag....
Na lang wachten draaide een spoorwegarbeider ze open, een "handleiding" in zijn rechterhand, een oog op de rails...ik vond dat macaber, echt.

Maar de 5 boordpalen lagen wat later netjes in mijn koffer en op de terugweg zette ik de CD speler loeihard " Son of a preacherman" van Dusty Springfield en schreeuwde ik uit volle borst mee...
Alle liedjes kende ik nog uit mijn hoofd.
Wat een zangeres.

En toen ik bijna aan ons baantje "Vers" kwam , dacht ik aan mijn vader : Mercurius staat waarschijnlijk retrograde, zou hij gezegd hebben.

Ik belde naar mijn zus Bernadette.
Staat Mercurius retrograde, Dette?
Mercurius? En al de rest, bedoel je. Maar niet de zon hé Gene, die staat nooit retrograde.

Awel dat wist ik niet zie, zo leer je elke dag iets bij !
Zelfs als de planeten niet goed staan .


 Mercurius Résultat de recherche d'images pour "mercurius retrograde"

zaterdag 7 mei 2016

Blogstress !




        Willy, een oude vriend- ik bedoel een vriend van oudsher- schreef me het volgende mailtje :

zozo, naar Cahors met vriendinnen (met de nodige alcohol, denk ik zo), wat boodschapjes doen, wat vergaderen met de clubleden....maar geen tijd voor je blog!  de laatste is al van 24 april over snijbonen!

hup, hup, de plicht roept  (call of duty) !"
 
Kan je dat nu geloven?
Precies of ik heb hier niets te doen!

Vanmorgen ben ik eerst met de honden gaan wandelen.
Dan naar de visboer die elke vrijdag op het marktplein van Castelnau staat.
Binnengewipt bij de dokter, om een afspraak te maken en ik kon daar hoogst uitzonderlijk al om 10.15 u terug staan.
Neen ik ben niet ziek, maar hier mag een dokter niet meer dan 3 maanden pillenvoorraad voorschrijven en als je allergie hebt en ALTIJD atihistaminica voorradig wil hebben is dat niet simpel...
Naar de SPAR, de lokale kleine supermarkt om ijskreem.
Je kan moeilijk ijskreem in Cahors kopen ,die is gesmolten voor je thuis bent, zelfs met een koelzak en ijskoelers.
Dan naar huis.
Uitladen.
Vis gereed zetten.
Aardappelen schillen.
Naar de dokter.
Naar de apotheker.
Naar de bakker.
Praatje met al die verschillende mensen, want hier ben je niet "zomaar" onmiddellijk buiten.
Comment va votre mari ? ,vroeg de dokter.
Vous souffrez tellement de votre allergie ces temps -ci? , vroeg de apotheker.
Et Jan, ça va ? , vroeg Christian de bakker.
En toen ik op al die vragen geantwoord had ging ik naar de kleurloze juffrouw van de krantenwinkel.Die vraagt niks.
Ik had weeral helemaal niets gewonnen met EUROMILLIONS.
Dju toch.
Het appartement in Parijs is niet voor morgen.
Dan naar huis.
Aperitiefhapjes klaarmaken voor de buren die rond 11.30 u zouden langskomen.
Daarna, in de wind door de apéro , eten maken.
Dan siësta.
Dan wat gestreken.
Dan weer eten klaargezet.
Dit alles onderbroken door telefoontjes uit binnen- en buitenland.
En nu bloggen.

Bah neen, ik heb hier niks anders te doen feitelijk.



vrijdag 6 mei 2016

leren schieten




Gilbert kwam op een avond , zomaar, om met Jan samen in de vallei te leren schieten met een karabijn waarop een telescoop gemonteerd staat.
Kan het zotter ?
Ze kwamen er me het fijne niet over vertellen.
Ik was aan het strijken en wat kan mij het schelen als ze zich willen amuseren met een nieuw speeltje?
Ik zie Jan vlug voorbijlopen met een plastic stoel in zijn handen.
Bizar.
Dan zie ik Gilbert met een stuk karton voorbijkomen.
Raar.

En dan niets meer.
Ik zet de radio wat luider, want Jan kan niet zo goed tegen muziek die luid staat.
Ik wel, vandaar.
En dan, out of the blue

PANG !

Cartouche die nooit bang is van bliksem, donder of een schot, sprong zowaar recht in mijn armen.
Spot kroop onder tafel en bibberde als een rietje.
Ikzelf was er niet goed van.
Zo een luide knal. Kinderen lief !
En hoe dat komt? Door de echo die je hoort in de vallei waar we wonen.
Als Jeanette , de overbuurvrouw die op zo'n 500 m van mij vandaan woont, wel als die buurvrouw tegen haar kippen roept dat ze moeten binnenkomen, recht hun hok in, dan begrijp ik wat ze zegt of roept natuurlijk.
Laat staan als ze ruzie maakt met één van haar kinderen. Ik kan dat bijna woordelijk verstaan.
Zo'n echo !


Een paar seconden later : PANG ! 
PANG!PANG!

Niet meer normaal. Ik loop woest naar buiten , de mannen keren zich om : Y'a un problème ? roept Gilbert.
't Zal wel niet zijn zeker? De honden zijn vreselijk geschrokken. Stop daarmee!
Ik hoor ze grinniken. Net twee betrapte kinderen die kattenkwaad uitgestoken hebben.

Ik ga dichterbij kijken wat ze nu juist aan het doen zijn.


En dan zie ik - ik kan het niet geloven- een schietschijf met een heus reekalf erop.....tegen een stuk karton en dat allemaal op een plastic stoel gemonteerd...
En dat vinden die mannen grappig.
Echt !


donderdag 5 mei 2016

Vogels in nesten



Leve de lente, leve de zon!
Eindelijk.
Ook in België schijnt ze, naar 't schijnt.
't Is net of we hebben de lente overgeslagen en we zijn rechtstreeks in de zomer getuimeld.
Uitersten, tegenwoordig wordt alles vertaald in uitersten.
Zelfs in het weer.

En als de zon schijnt betekent dat buiten zitten.
En buiten zitten betekent buiten eten.
En buiten eten betekent dat de auvent moet schoongemaakt worden.

Wat blijkt?
Een vogel heeft zijn nest gemaakt tussen de balken van de auvent.
Mooi, zal je zeggen, ware het niet dat de helft van mijn buiten-eetkamer onder het gras en onder de takjes zit.
Jan en ik denken dat we te maken hebben met een jonge vogel die zijn stiel nog niet kent, want hij heeft er nogal een zootje van gemaakt.
Overal mos en gras.

Je kan er weer van de grond eten.
Alhoewel....dat zal zo zijn wanneer volgende week de nieuwe ramen geplaatst worden en ik mijn huis nadien aan een lenteschoonmaak ga onderwerpen!
Non mais !
Mijnheer proper zal zijn best mogen doen.
Tot dan onderhoud ik het hier nogal oppervlakkig.
Ik ben bang voor al het stof dat ons te beurt zal vallen.
Hopelijk is het geen jonge schrijnwerker die net zoals de jonge vogel nogal chaotisch te werk is gegaan.

De tuin is mooi.
De blauwe regen, de tulpen van Magda, de seringen, de groene bloemen van Alain, de agapantes in de pot, de lavendel staat bol groen, de oleanders staan op springen, we hebben gele irissen, wilde orchideeën en ons eigen stukje Hallerbos.....en meer moet dat niet zijn om me -vandaag-jawel, gelukkig te maken.




woensdag 4 mei 2016

En de boer? Hij ploegde voort...



Jan heeft té veel gewerkt in de boomgaard en dat heeft hij moeten bekopen.
Hij trilde op zijn benen, klappertandde en vroeg om hem met rust te laten. Hij kroop in zijn bed, zei hij en neen, hij had geen dokter nodig!
Een half uur later stond de dokter aan zijn bed.
En zie , nu gaat het beter.
Je hebt te veel gewerkt Jan, en dan is je suikerspiegel te laag.....
En nu, nu is alles weer verleden tijd en de boer? Hij ploegde voort.

Maar langzaam aan. Met mate.
Ik heb me werkelijk moeten boos maken en preken afsteken zoals een moeder tegen een kind :
En ik verwittig je, hé Jan, één uur mag je op die verdomde tractor zitten hé en dan wil ik dat je ermee ophoudt vandaag!
of
Hoelang ben je van plan te werken vandaag? Kan het wat minder ?


Zo moet ik tegen die man van mij tekeer gaan.
Hij weet van geen ophouden, het werk moet af zijn.

En soms is het je lichaam zelf die er een eind aan maakt: genoeg voor vandaag !

Toen ik het verhaal aan Aude vertelde, reageerde ze als het ware nog categorieker dan ik : waarom laat hij die 300 bomen niet omkappen? Waarvoor hebben jullie die bomen nodig in feite? Hé?

Jan kwam niet bij van het lachen.

Maar Aude en ik, we vonden het allerminst grappig, voor één keer ...

zondag 24 april 2016

snijbonen

snijbonen

Ik lust bijna alles.
Er zijn dingen die ik pas op latere leeftijd ben beginnen appreciëren, zoals daar zijn "wijn" ...inderdaad, het klinkt ongelofelijk en toch is dat zo.
Ik dronk zo goed als geen alcohol toen ik jong was, en zeker niet tot ik zo'n 23 ,pakweg 24 jaar werd.
Akkoord, daarna heb ik mijn schade zeker ingehaald, maar goed, "there was a time"...

Ik herinner me ook , toen ik 17 was en uitgenodigd werd door David Davidse, mijn studiegenoot voor een paar maanden in eerste kan rechten, om bij hem thuis te komen eten.
Bij hem thuis, was bij niemand minder dan bij "Nonkel Bob".
En tja, zelfs al voelden we ons toen zeker volwassen, Nonkel Bob dat was een begrip !
Goed, de stem van Nonkel Bob galmde door het huis in Strombeek-Bever, en Annie kwetterde er al even vrolijk op los, steeds achtergrond commentaar gevend op wat haar man zei.
Nonkel Bob had gekookt.
En zie....taratatata....gestoofde andijvie!
Hij zette mijn bordje voor mij en ik kreeg bijna een appelflauwte toen ik het zag, dat slijmerige groene ding  , ik wist niet hoe ik het zou binnenkrijgen.
Ik weet nog altijd niet waar ik de moed vandaan haalde om te zeggen dat ik het niet lustte....maar ik deed het toch.
Geen probleem,zei onze jeugdleider van weleer, ik heb nog wat gestoofde prei.
En alhoewel ik niet wist hoe dat zou smaken, was ik dankbaar voor de edelmoedige geste.
Dat je zoiets niet vergeet.
Dat je - als je dan een goede indruk wil maken- volledig afgaat als een gieter en het niet over je hart kan krijgen "sterker " te zijn om toch dat verschrikkelijk groenachtige slijmerige groentending naar binnen te werken.
Onze vriendschap is er niet aan ten onder gegaan en jaren later heb ik het denk ik goedgemaakt bij David, toen ik er 's middags eens een boterham ging eten en hij me twijfelachtig zei dat hij iets speciaals zou bakken voor bij de boterham...."uier!".
HEERLIJK ! , antwoordde ik, uit de grond van mijn hart. Ik vind "neur" zoals we het in Aalst plegen te noemen overheerlijk. Ik vind het hier niet. Soit. Maar dikwijls in België koop ik het toch. Idem met gekookte lever. En dat alles op de boterham met een beetje zout ...mjam.
Maar geen andijvie dus.

En waar ik ook graag voor pas, maar wat ik wel kan opeten, zijn snijbonen.Résultat de recherche d'images pour "snijboon"
Jan is erop verlekkerd.
Mijn vader lustte het ook graag.
Vroeger had ik zo'n speciaal molentje om de snijbonen mee fijn te snijden.
2 X snijbonenmolentje merk schulte en pedeMaar alleen de geur al maakt me half misselijk.
Waarom?
Oh ik heb er echt wel een verklaring voor.
Mijn grootmoeder was alles behalve ene keukenprinses.
En elke week- tijdens het seizoen uiteraard- maakte ze snijbonen klaar. En buiten het seizoen maakte ze ook snijbonen, wekelijks, uit bokalen dan.
En telkens ik de zware zwarte ijzeren voordeur opendeed met mijn sleutel kwam de weeë geur van die slappe smakeloze groente me tegemoet.
Ik heb nooit meer snijbonen klaargemaakt. Tot ik Jan leerde kennen.
Hij wou snijbonen.
En ce que l'homme veut, Dieu le veut...
Ik maakte van mijn hart een steen en maakte de groente klaar.
En Aude was er op slag gek van.
Erg hé !


zaterdag 23 april 2016

Buitenspeeldag

Wat bedoelen ze daar feitelijk mee ? ,vroeg ik aan Aude .
Het is een dag waarop de kinderen buiten MOETEN spelen. Een ganse namiddag in springkastelen, touwklimmen enzovoort enzoverder...., antwoordde ze enthousiast.
Ok, ik zie wel , zei ik een beetje minder gevleugeld.

Het was woensdag en ik had afgesproken dat ik Gustje 's middags van school zou halen en dan naar mijn zus zou gaan. Tegen een uur of twee. Dan konden we lekker koffiedrinken, bijpraten en ik had lekkere pralines gekocht de dag ervoor.
Ik zal misschien nog niet terug zijn van bij het tuincentrum, want ik ga met Johnny de tuinman planten kopen . Je ziet maar, Olga is thuis aan het studeren en mijn schoonmoeder is er ook.
Mijn zus Anne is een echte Florence Nightingale , ze zorgt voor alle zieken van schoon-en andere familie, echt waar.
Gustje was blij dat mamie hem kwam ophalen. Hij reed heel snel met zijn fietsje naar huis. Aude zegt dat hij zo'n 5 km kan fietsen , tot aan de ijskreemhoeve en terug....en zonder klagen. Straf.
We aten soep met balletjes, zijn lievelingseten trouwens. En daarna vertrokken we naar Anne.
Ze was al thuis en wees Johnny aan waar wat moest geplant worden. We gelijken op elkaar wat dat betreft: we kunnen goed commanderen.
Leon, haar kleinzoontje was nog een dutje aan het doen en Gustje's gezicht betrok.
Wat zou hij dan moeten doen ondertussen?
Johnny bood de oplossing:
Heb je zin om mij in de tuin te helpen, Gustje?
Hij vond het onmiddellijk prima.
Anne had nog een gieter en Jan , die van ons Anne dan, zette de buitenkraan open.








Gustje vulde de gieter en goot water over de net door Johnny geplante struiken en planten.









Toen Leon wakker werd en we samen zouden vertrekken naar de Jan Frans Willemsschool om te gaan kijken hoe dat nu in elkaar stak, die "buitenspeeldag" , riep Johnny Gustje terug :

Gustje, kom eens bij mij, ik heb een
centje voor jou, want dat heb jij wel verdiend vandaag !
Het ventje was buitengewoon fier en wist niet goed wat hij daar mee aan moest.....Misschien kan ik er wel een speeltje mee kopen, zei hij,"zelf" , voegde hij eraan toe, zich plots bewust wordend van zijn eigenheid.


En dan vertrokken Anne, Leon, Gustje en ikzelf naar de Jan Frans Willemsschool en waren we heel benieuwd van wat we daar zouden vinden.
Het werd een topnamiddag.

Springkastelen , eendjes vissen, speeltuin, grime.....we haalden de noodzakelijke 5 stempels en kregen een mooi potlood met gommetje op de hoed....










                           





En toen dat alles voorbij was, en we samen naar huis stapten, gaf Gustje mij een cadeautje : 
Mamie, het was zoooooooooo leuk !!!! Ik ben zo blij dat je hier bent !

Je zou voor minder smelten, toch ?

woensdag 20 april 2016

TV Vlaanderen



                                                            (Tulpen van Magda)


Rond kerst kochten we een nieuwe TV .
Een "curve screen", ook SMART TV, met alles erop en eraan.
Een XXL scherm, omdat we ouder worden en de ondertiteling niet zo goed meer konden aflezen van onze vorige TV.
De meeste Fransen hebben daar geen last van, want die weten gewoonweg niet wat dat is ondertiteling of als er al eens ondertiteling is veranderen ze van post, ze kunnen daar niet tegen, tegen ondertiteling of zou het tegen een andere taal dan de Franse zijn? Waarschijnlijk.

Goed.
De TV was fantastisch.
Nu zou Jan ook op netflix films of series kunnen bekijken. Tot dan bekeek hij die op de Ipad, maar dat is dan weer het tegenovergestelde van een luxueus groot scherm.

Maar, natuurlijk was er een maar.
Ons 'kaske' van TV Vlaanderen werkte niet meer.
We hebben hier een paraboolantenne en een decoder van TV Vlaanderen bij wie we al meer dan 9 jaar abonnee zijn.
Het was de tweede keer dat we er problemen mee hadden, maar het was inderdaad best mogelijk dat het bakje moest vervangen worden.
Toen ik in februari in België was kocht ik dus een nieuwe decoder .

Wat bleek? Dat nieuwe bakje werkte evenmin.
Gesakker, gejammer, geklaag.
Mijnheer Filippi gebeld, de plaatselijke multimediaheld.
En die wist ons te vertellen dat de software van de TV niet marcheerde op de decoder en omgekeerd maar dat er een programmaatje bestond om daaraan te verhelpen. Hij zou zich eens bevragen zie.
Aangezien de wereld hier bijzonder klein is en Mijnheer Filippi ook bij Nicole en Willy langsging voor een ander probleempje, zond Nicole mij heel vriendelijk de link om die nieuwe software gratis te downloaden.
En na een tijdje gevloek en getier en geroep lukte het ons om de TV aan te sluiten op TV Vlaanderen.
                                                     
 
We hadden twee bakjes nu...maar ook twee TV's.
Dus, je voelt hem al komen wellicht, ik vond het fantastisch om de oude TV op de slaapkamer te laten installeren ( ik ben heel goed in het geven van orders, commando's, richtlijnen etc ) zodat ik bijvoorbeeld op vrijdagavond naar The Voice zou kunnen kijken. Ja, lach mij maar uit, ik kijk graag naar dat soort programma's. Jan niet. Neen natuurlijk niet. Die verkiest zware vechtpartijen of geheime spionage films.

Bellen naar Mijnheer Filippi, of hij kabels wou komen trekken om die tweede TV te installeren?.
Na een paar weken geschiedde dat.

Ondertussen bestelde Jan een tweede kaart bij TV Vlaanderen. Verschillende mails en prijzen verder, om hen uit te leggen dat we geen tweede abonnement nodig hadden, maar een tweede kaart, dat we al een decoder bijgekocht hadden omdat we dachten dat het eerste bakje stuk was, enzovoort enzoverder, waarbij Jan ten lange leste telefoneerde om het nog eens de vive voix uit te leggen en waarbij alles, maar dan ook alles verkeerd gelopen is.
Zucht.

Je moet minutenlang wachten om eindelijk een meestal Nederlandse medewerker aan de lijn te krijgen.
Soit.
Ok, ik begrijp het, neen we kunnen de kaart niet naar Frankrijk sturen, dat moet naar een Belgisch adres, aangetekend, jawel , uw adres is wel in Boechout? , Ok dat komt zeker in orde mijnheer, geen enkel probleem.
Twee weken later lag er nog steeds geen kaart bij Aude in de bus.
We bellen opnieuw.
OK , ik begrijp het, de kaart werd op 5 april opgestuurd.
We zullen dus wat geduld moeten hebben zeker...
Dat viel dan nog mee, in die zin dat we toch een weekje naar België gingen, dan konden we tegelijk de aangetekende brief in ontvangst nemen.

Men zegge en schrijve 13 april : Jan belt woest naar TV Vlaanderen : We hebben nog steeds geen aangetekend schrijven gekregen !.
OK, ik begrijp het, we hebben de kaart teruggekregen met vermelding "niet aangeboden"...op een adres X te Boechout.
Jan : Mevrouw, dat is een heel oud adres, ondertussen zijn we een paar jaar verder en ik heb u reeds in verschillende mails sinds de maand december ons nieuw adres doorgegeven....
TV Vlaanderen : OK ik begrijp het, we zullen de kaart opnieuw opsturen want we kunnen ze echt niet naar Frankrijk sturen.

Ik denk dat we best naar het postkantoor gaan om een volmacht te halen voor onze dochter, zodat ze het aangetekend schrijven deze week kan afhalen...
We doen dat.
Zo'n volmacht is 3 jaar geldig en gratis. Wel opletten dat je identiteitskaart zolang geldig is, anders telt de volmacht niet meer.

Aude belt; er is een brief toegekomen op ons oud adres. Geen kaart. en in die brief staat " aangezien U een nieuwe abonnee bent heten we u welkom en willen we u vragen om huidige brief binnen de drie werkdagen ( de brief dateert van 5 april en werd aangeboden op 17 april ....)ondertekend op te sturen, aangezien we van U geen e-mailadres hebben.

Grr, moet er nog zand zijn?
Jan belt .
TV Vlaanderen : OK, ik begrijp het, maar we hebben de nieuwe kaart wel degelijk aangetekend naar uw nieuwe adres gestuurd op 14 april.

Ondertussen zijn we 20 april en de aangetekende kaart is nog steeds niet aangekomen in Boechout.

TV Vlaanderen "begrijpt" het, maar ik niet. En jullie ?